Vårt hus är en skånelänga från runt 1900, dubbla tegelmurar med luftspalt och kalkputs. Putsen sitter direkt på teglet och har alltså ingen form av nät, vass eller liknande. Det är ganska gott om bom och jag får knacka ner här och där i princip varje år. Tidigare ägaren verkar inte ha varit så nogräknad med avvattning vilket gått hårt åt putsen och även bakomliggande tegel nära stuprören. Där det är som värst är teglet bakom söndersprängt och fogarna pulveriserade till sand och jord. Flera stenar gick att plocka ut med bara händerna. Orsaken är åtgärdad sedan flera år tillbaka och rabatten är nu utbytt med singel.
Jag lagade detta genom att göra rent, pussla ihop teglet med vanligt B-bruk och sedan putsa över med hydrauliskt kalkbruk. Hur brukar man laga den här typen av skador? Hur mycket av en bärande tegelvägg vågar man reparera innan det blir risk för sättningar? Jag tänker att så länge det går att plocka ut stenar med händerna kan det ju omöjligen orsaka sättningar, men man vill ju samtidigt vara säker på att allt skadat blir lagat.
Bonusfråga: Som syns på bilden sticker sockeln ut ca 5 cm jämfört med väggen. Varför gjorde man så? Det känns ju lite som att be om problem då det lätt kommer in vatten i sockeln om det är en spricka på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lagade detta genom att göra rent, pussla ihop teglet med vanligt B-bruk och sedan putsa över med hydrauliskt kalkbruk. Hur brukar man laga den här typen av skador? Hur mycket av en bärande tegelvägg vågar man reparera innan det blir risk för sättningar? Jag tänker att så länge det går att plocka ut stenar med händerna kan det ju omöjligen orsaka sättningar, men man vill ju samtidigt vara säker på att allt skadat blir lagat.
Bonusfråga: Som syns på bilden sticker sockeln ut ca 5 cm jämfört med väggen. Varför gjorde man så? Det känns ju lite som att be om problem då det lätt kommer in vatten i sockeln om det är en spricka på ovansidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tegelmurar är skalkonstruktioner och klarar småhål här och där. Går teglet sönder på en längre sträcka kan det bli kritiskt. Likaså om någon del av grunden sätter sig. Sättningsskador visar sig typiskt under fönster som sprickor på diagonalen. Frågan är hur huset är grundlagt. Rustbädd i lera var en vanlig och inte alltför bra form.
Att sockeln sticker ut, beror nog på att man har använt stenar med andra dimensioner längst ner, fast jag är inte helt säker på det. Tvärtom hade varit mycket bättre. Att det är ett problem framgår av den gamla asfaltisoleringen som finns kvar. Möjligen skulle du kunna knacka bort en remsa av väggputsen längst ner och fälla in en plåt som skyddar sockeln och sedan putsa igen.
Att sockeln sticker ut, beror nog på att man har använt stenar med andra dimensioner längst ner, fast jag är inte helt säker på det. Tvärtom hade varit mycket bättre. Att det är ett problem framgår av den gamla asfaltisoleringen som finns kvar. Möjligen skulle du kunna knacka bort en remsa av väggputsen längst ner och fälla in en plåt som skyddar sockeln och sedan putsa igen.
Klicka här för att svara