Hej,
Jag har ett gammalt parkettgolv som tappat sin glans och fått en del märken (se bilder). Jag tror att golvet en gång i tiden var vaxat med hårdvax med någon färg och att vaxet nu försvunnit på grund av ett antal år av slit och bristande underhåll.
Jag är nu fundersam på om jag borde slipa om hela golvet och lägga på ett lager golvvax, eller om det räcker med att lägga på ett nytt lager vax samt putsa ställena där betsen försvunnit. Jag är osäker på hur bra det blir om man sliper om golvet och sen vaxar på nytt eftersom det redan är betsat en gång.
Hur hade ni resonerat?
Vänligen,
Christian
Jag har ett gammalt parkettgolv som tappat sin glans och fått en del märken (se bilder). Jag tror att golvet en gång i tiden var vaxat med hårdvax med någon färg och att vaxet nu försvunnit på grund av ett antal år av slit och bristande underhåll.
Jag är nu fundersam på om jag borde slipa om hela golvet och lägga på ett lager golvvax, eller om det räcker med att lägga på ett nytt lager vax samt putsa ställena där betsen försvunnit. Jag är osäker på hur bra det blir om man sliper om golvet och sen vaxar på nytt eftersom det redan är betsat en gång.
Hur hade ni resonerat?
Vänligen,
Christian
Är du säker på betsning? Jag skulle tro att det mycket väl kan vara hårdvaxoljat och då kan man göra det stora underhållet. Det ser ut att vara behandlat med Saicos oljegrund 3474 med en ofärgad topp har svårt att se om den är matt eller sidenmatt. blir ett mycket enklare och billigare tillvägagångssätt än att börja om från början.
Tack för det svaret!T Torkad gubbe skrev:Är du säker på betsning? Jag skulle tro att det mycket väl kan vara hårdvaxoljat och då kan man göra det stora underhållet. Det ser ut att vara behandlat med Saicos oljegrund 3474 med en ofärgad topp har svårt att se om den är matt eller sidenmatt. blir ett mycket enklare och billigare tillvägagångssätt än att börja om från början.
Alla golvslipare jag pratat med har sagt att man "måste" slipa om det, annars blir det dåligt. Men det ligger ju id eras intresse också tänker jag
Nej, jag är inte alls säker på bets utan tror du kan ha rätt i att det är hårdvaxolja. Om jag skulle vilja göra ett nytt lager, är det "bara" att lägga på detta eller behövs någon förbehandling?
Liknande trådar
-
Husunderhåll - Hur kollar man status på huset
Byggnadsvård -
Guide för DIY-Installation av Parkettgolv: Verktyg, Material och Tips för Underlag
Golv -
Lägga nytt parkettgolv i friskt 70-talshus med platta på mark
Golv -
Flytande golv, trägolv eller parkettgolv - när det gäller värme
Golv -
Knarrande parkettgolv i 1920-tals lägenhet
Golv