4 905 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Undercentral vid brygga
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Om du vill laborera så finns det utmärkta lilla programmet eldim (klistrad tråd ovan). Då kan du bara du har rätt ingångsvärden själv se vad du får för resultat av olika ändringar i kabel/säkring/osv.David_Berglund skrev:
Men, beroende på förimpedans osv. (som kan vara hög där du bor, om inte annat för att du pratar om strandtomt(?) med brygga osv.) så kan det gå att få att fungera till billigare penning, bara du som sagt ger upp kravet på svetsning.
Verkar lite överdrivet att lägga ner 100m 5G6 till bryggan, vill man rusta upp lite skulle jag själv bytt den första biten till 5G6 om det går att byta den i slangen, ev grävt ner en om det inte går att byta. Sen fixat en lämplig central i boden och använt 5G2.5 ner till bryggan kanske tom skarvat in den bytta biten ner dit. Du kan säkert svetsa även efter detta troligtvis lite bättre förhållanden än när du körde förlängningskablar.
Och prova föralldel Eldim som LSA nämnde det är bra att se lite hur man hamnar så det inte är helt uppåt väggarna.
Och prova föralldel Eldim som LSA nämnde det är bra att se lite hur man hamnar så det inte är helt uppåt väggarna.
Då har jag fått lite ledning.
Ja visst tycker jag kanske det borde gå fint i praktiken att svetsa på denna brygg-monterade central oxå trots 2,5mm², med tanke på att förlängningskablarna oxå var 2,5mm². En nedgrävd kabel blir ju dessutom kyld jämfört med en skarvsladd på marken.
Får forska lite i hur det ser ut med den befintliga EKKJ'n. Ser att den kommer in i garaget via en slang, men den försvinner ut genom källarväggen i huset under altanen utan slang, så frågan är vart slangen börjar.
En EKKJ 5x6 är ju inte så följsam heller direkt så det kanske inte är så lätt att efterdra 35m genom en ganska trång PEM-slang.
Att byta ut byggcentralen i garaget mot en riktig undercentral är ju en bra åtgärd oberoende av eventuell fortsättning till vidare undercentraler...
Som svar på frågan om jordfelsbrytare i huset, så ligger kök och våtrum på jordfelsbrytare men inte resten av grupperna, och således inte heller denna 3-fas-grupp som går till garaget.
Har även i huset tänkt att ersätta hela normcentralen emot en ny utökad då vi planerar bygga till huset inom några år och befintlig central är redan maxad.
Ja visst tycker jag kanske det borde gå fint i praktiken att svetsa på denna brygg-monterade central oxå trots 2,5mm², med tanke på att förlängningskablarna oxå var 2,5mm². En nedgrävd kabel blir ju dessutom kyld jämfört med en skarvsladd på marken.
Får forska lite i hur det ser ut med den befintliga EKKJ'n. Ser att den kommer in i garaget via en slang, men den försvinner ut genom källarväggen i huset under altanen utan slang, så frågan är vart slangen börjar.
En EKKJ 5x6 är ju inte så följsam heller direkt så det kanske inte är så lätt att efterdra 35m genom en ganska trång PEM-slang.
Att byta ut byggcentralen i garaget mot en riktig undercentral är ju en bra åtgärd oberoende av eventuell fortsättning till vidare undercentraler...
Som svar på frågan om jordfelsbrytare i huset, så ligger kök och våtrum på jordfelsbrytare men inte resten av grupperna, och således inte heller denna 3-fas-grupp som går till garaget.
Har även i huset tänkt att ersätta hela normcentralen emot en ny utökad då vi planerar bygga till huset inom några år och befintlig central är redan maxad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jo, det tål ju att påpeka att det finns svetsning och svetsning. Tom svetsaggregaten är ju märkta med intermittens, eftersom inte ens de tål hur mycket som helst beroende på hur de är byggda. Det är ju samma fenomen som är problemet i en elsvets som i elnätet till svetsen. (Det är ju fö bla det som skiljer en billig kompakt svets, från en större dyrare pjäs. Jag kommer ihåg de gamla bjässarna vi hade på SAAB när jag jobbade som svetsare på 1800-talet. Där stog det också mycket riktigt 100%).GK100 skrev:
Så skall du bara reparationssvetsa lite till husbehov så kan man ju "komma undan" med svagare matning, än om du skall bygga en stålbåt från grunden.
Det finns ett modernt och smidigt alternativ till ekkj som kallas n1 xv. Den kabeln har likheter med ekk, alltså 5 ledare utan kopparfläta.
Sedan får man skilja vad som ''funkar'' och vad som är föreskriftmässigt med hänsyn till utlösningsvillkor och spänningsfall.
En jordfelsbrytare och b10 säkringar i bryggmatningen kommer nog att hantera flertalet felfall även med tunnare ledning.
Sedan får man skilja vad som ''funkar'' och vad som är föreskriftmässigt med hänsyn till utlösningsvillkor och spänningsfall.
En jordfelsbrytare och b10 säkringar i bryggmatningen kommer nog att hantera flertalet felfall även med tunnare ledning.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jaaa. Varken Gabbe eller jag (som jag förstod det) var väl inne på att man inte skulle möta föreskrifterna som jag förstod det. Men ligger man på gränsen så blir det ju ändå relativt "stora" spänningsvariationer vid tung intermittent last, och även om man inte skall dimensionera för "konstant" överlast, så är det som jag förstår det inte något brott mot föreskrifter att ta med i beräkningen att viss intermittent överlast kan förekomma (det är ju inte för inte som säkringarna är specade med att de skall tåla viss överlast viss tid).Tobbe_3 skrev:
Eller vad var du ute efter?
Jag var bara ute efter att påpeka att utlösningsvillkor är ett krav som måste uppfyllas för att en anläggning skall anses som säker. Men anläggningen kan mycket väl fungera utan att detta uppfylls d.v.s lampan lyser och slipmaskinen snurrar. Både sakerna fungerar även om det bara är 170 v i vägguttaget på bryggan vid belastning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
För att klara kraven på frånkopplingstid fungerar C6A, B13A, Diazed 6A eller Diazed 16 A + JFB med 2.5 mm², på en höft...
Om vi dessutom räknar på en huvudledning och antar en trefassvets så går det att belasta upp till 10 A per fas med rimligt spänningsfall, så det går säkert att belasta med det dubbla och ändå få den att svetsa... En enfassvets får det dock svettigare.
Om vi dessutom räknar på en huvudledning och antar en trefassvets så går det att belasta upp till 10 A per fas med rimligt spänningsfall, så det går säkert att belasta med det dubbla och ändå få den att svetsa... En enfassvets får det dock svettigare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Nej, självklart. Det är ju bla därför vi sagt Eldim och att det *måste* till JFB. Nu får vi ju anta att TS är intresserad av att dimensionera ledningen rätt, annars hade väl TS öht inte väckt fråga utan bara kopplat rakt av.Tobbe_3 skrev:
Hej,
Ser att det varit lite aktivitet här som jag inte läst förut, tack för det!
Ja visst är det så att jag vill göra Rätt om jag väl lägger ner pengarna och arbetet på det.
Att bara få en provisorisk funktion för belysning etc. har jag redan åstadkommit genom vanliga IP44 förlängningskablar, men det är ju en korrekt fast installation jag är ute efter.
Har lyckats lokalisera hur kabeln från huset och emot garaget går ner i marken nu, och det är nog inte omöjligt att jag skulle kunna byta ut denna strecka mot 5x6mm².
Dessutom har jag kontrollmätt och det är 75m från garaget till bryggan, inte 100 som jag tidigare sagt. Och det stämmer när jag tänker efter för det var nog 3st 25m-skarvsladdar jag nyttjade medan den 4e jag hyrt låg kvar i bilen. Och svetsen jag redan använt och isf skulle komma att använda igen är mycket riktigt 3-fas. Detta med svetsningen är dock inget stort problem, för i det sällsynta fall att jag skulle svetsa igen vid bryggan går det ju åter att hyra ut kablar på samma vis ganska många gånger innan man kompenserat för prisskillnaden mellan 6mm² och 2,5mm².
Strategin just nu är nog att fokusera på att få en korrekt undercentral i garaget som är matad med 6mm² från huset och därefter lägga antingen EKKJ eller den där N1XV i 2,5² den sista biten.
Innan det blir skarpt utförande lär jag dock ha någon elektriker bedöma detta under givna förutsättningar med avseende på förimpedans osv, men nu har jag en ganska god bild över hur jag troligtvis skall genomföra det!
Ser att det varit lite aktivitet här som jag inte läst förut, tack för det!
Ja visst är det så att jag vill göra Rätt om jag väl lägger ner pengarna och arbetet på det.
Att bara få en provisorisk funktion för belysning etc. har jag redan åstadkommit genom vanliga IP44 förlängningskablar, men det är ju en korrekt fast installation jag är ute efter.
Har lyckats lokalisera hur kabeln från huset och emot garaget går ner i marken nu, och det är nog inte omöjligt att jag skulle kunna byta ut denna strecka mot 5x6mm².
Dessutom har jag kontrollmätt och det är 75m från garaget till bryggan, inte 100 som jag tidigare sagt. Och det stämmer när jag tänker efter för det var nog 3st 25m-skarvsladdar jag nyttjade medan den 4e jag hyrt låg kvar i bilen. Och svetsen jag redan använt och isf skulle komma att använda igen är mycket riktigt 3-fas. Detta med svetsningen är dock inget stort problem, för i det sällsynta fall att jag skulle svetsa igen vid bryggan går det ju åter att hyra ut kablar på samma vis ganska många gånger innan man kompenserat för prisskillnaden mellan 6mm² och 2,5mm².
Strategin just nu är nog att fokusera på att få en korrekt undercentral i garaget som är matad med 6mm² från huset och därefter lägga antingen EKKJ eller den där N1XV i 2,5² den sista biten.
Innan det blir skarpt utförande lär jag dock ha någon elektriker bedöma detta under givna förutsättningar med avseende på förimpedans osv, men nu har jag en ganska god bild över hur jag troligtvis skall genomföra det!
Klicka här för att svara