Huset har 16A avsäkring i matarskåpet ute vid vägen och 4x6 in till normcentral.

Därifrån går idag via en 10A 3-fas dvärgbrytare en EKKJ 4x2,5+2,5 (lagd i PEM-slang) ner till garaget ca: 35-40m kabellängd från normcentral. Där är det kopplat en 16A handske som i sin tur matar en "fast installerad" byggcentral.

Denna har 6st 10A avsäkrade enfas-uttag samt 2st 16A osäkrade.

Som jag lärt mig är det väl fel att fastinstallera med handske på sådant sätt som det är gjort här men det vet jag inte hur nödvändigt det är att ändra.

Nu till frågan.

Jag önskar ha en möjlighet att ansluta belysning samt oxå ladda båtens batterier (s.k. landström) på bryggan som ligger ganska exakt 100m nedanför garagets anslutningspunkt.

Hur skall jag lämpligen i detta fall ta mig dit?

Har tänkt på att köra en nedgrävd EKLK 4x2,5+2,5 på handske på ett av de två 16A-uttagen som finns på byggcentralelen och ansluta i en undercentral nere vid bryggan.

Men mer korrekt är väl kanske att ersätta byggcentralen med en riktig undercentral och ansluta på den.

Sedan kommer frågan om det räcker med 2,5 kvadrat.

Vad tror ni?

Redigerat:
Jag tror att det är stor risk att du inte klarar utlösningskriteriet för säkringarna med de kabellängderna.

Och som sagt en fast installation.

Spänningsfallet kan bli ett problem före utlösningsvillkoret. Man kan ev klara utlösningsvillkor med b automatsäkring och naturligtvis är jordfelsbrytare ett krav i sådana anläggningar.

Vilken kabellängd är det mellan brygga o garage. Ev. Kan man byta dom 35 m mellan hus o garage till 5 g 6 mm2 och använda överflödig 2.5 mm2 till bryggan.

Jag hoopas du menade ekkj och inte eklk. Bi ledaren i eklk är inte godkänd som skyddsledare. I ekkj kan ''kopparflätan'' användas som ensam skyddsledare.

Redigerat:
För att dimensionera en ledning behövs följande uppgifter:
- Förväntad/önskad belastning, både dess storlek (effekt), slag (uttag, belysning, motorer), mängd (antal uttag) och egenskaper (enfas eller trefas).
- Typ av avsäkring i husets central för ledningen till garaget, 10 el 16 A? Diazed eller dvärg? Typ B eller C?
- Nätets styrka - vilken kan uppskattas om vi vet närhet till transformatorstation (tätort vs landsbygd).
- Finns det JFB som skyddar kabeln till garaget, eller JFB i byggcentralen?

Om man höftar lite går det att ordna med skohorn, men det krävs troligen byte av dvärgbrytare i byggcentralen till C6A eller B10A för 2.5 mm² om det ska vara riktigt riktigt.

På tal om det, en byggcentral är väl inte avsedd för fast installation, men är å andra sidan inte tokfel. Vad jag förstår sitter det ett CEE-don på EKKJ-kabeln till garaget? Det är inte riktigt rätt...men den lär väl inte kunna röra på sig heller? Helst vill vi givetvis se en riktig elcentral i garaget - det behöver inte kosta så många kronor.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Såhär ser det ut i garaget.

De 2st 16A-handskar på byggcentralen har alltså ingen avsäkring däri utan säkras därmed först i normcentralen och sitter dessutom på 10A dvärgbrytare trots att det som sagt sitter 16A handske.

Liten passus här, har svetsat stommen till bryggan med en 200A MIG (16-handske) på uttagen på denna central och då hade jag dessutom hyrt ut 4st 25m 16A skarvsladdar för att ta mig till de 100m som leder till bryggan, och hade inga problem att få detta att fungera.

Nåja, det skulle möjligen gå byta till grövre kabel de 35m mellan normcentralen och garaget för att minska spänningsfallet den första delsträckan även om jag så klart helst behåller befintlig.

De förbrukare jag tänker där nere är några hundra watt belysning, uttag till nätdrivna verktyg, landström till bryggan (Enfas CEE) samt möjligen ett 16A 3-fasttag för ev. behov av svetsning i framtiden.

Och självklart tänker jag en undercentral mdd jordfelsbrytare vid bryggan.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ange längden mellan garaget och bryggan. Är den 100 m plus 40 m mellan garage o bostad??. Då talar vi om 140 m 2.5 mm2.

Jag tyckte jag gjort det men för säkerhets skull så ja, 35m (approximerat) +100m som kanske kan bli något kortare när man fräser ner kabeln skottrakt.

Men 130-140m pratar vi om totalt, ja.

En kompis som var elektriker för 10 år sedan tyckte spontant 4x6+6 om jag vill kunna driva en svets där nere men det finns ju 4 kvadrat oxå däremellan om jag måste gå upp. Kablarna kostar ju en förmögenhet bara för sådana längder i dessa dimensionerna.

Skarvsladdarna jag hyrde var 2,5.

6mm2 är en standarddimensiom 4 mm2 är en mer ovanlig dimensiom. Din kompis hade helt rätt när det gäller kabeldimensionen i en sådan anläggning.

Du bör införskaffa en JFB... Krav på allt nytt och utbyggnad.

Så för att sammanfatta...

Bäst är således att dra om 6mm² från normcentral till garaget, samt att byta garagets central till en riktig undercentral. Och därifrån gå vidare med 6mm² ner till ytterligare en undercentral vid bryggan. Båda med jordfelsbrytare.

Näst bäst, om det inte går byta kabeln mellan hus och garage utan att gräva upp är att den få ligga där som 2,5mm², men då är det ändå nödvändigt med 6mm² över den långa sträckan ner till bryggan?

Rätt uppfattat?

Ja det låter rimligt om du vill kunna svetsa där nere. Behöver du inte kunna svetsa så kommer du undan betydligt billigare.

Du kan räkna med 50- 60 kr för 5 g 6 mm2 kabel ekkj eller n1 xv. För motsvande 5 g 2.5 är det halva priset.

Så om jag skippar tankarna på att svetsa och kör bara för belysning och enklare förbrukning tror ni 5g 2,5 räcker trots totala streckan på 140m?

Det går att räkna på när alla faktorer är kända.
Utestående frågor att besvara:
- Typ av avsäkring i husets central för ledningen till garaget, B10A eller C10A?
- Nätets styrka - vilken kan uppskattas om vi vet närhet till transformatorstation (tätort vs landsbygd).
- Finns det JFB i huset som skyddar kabeln till garaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.