A Avemo skrev:
Vi har ju två tänkbara scenarion här. Det ena är att tvättmaskinen plötsligt blir kortsluten. Då kommer högst troligt både 16 och 10A säkringen att lösa så att det inte blir någon skillnad. För övrigt känns det som ett ganska udda scenario att ta höjd för.

jaha då förstår jag, därför är det bättre att ta det från huvudcentralen direkt så slipper man det

Det andra scenariot är att ugnen och tvättmaskinen råkar dra så mycket samtidigt att de tillsammans löser säkringen. Då kommer det att vara den matande 16 A säkringen som löser. Jag har helt enkelt svårt att se en situation när tvättmaskinssäkringen löser utan att ugnen också slocknar.


En snyggare lösning skulle vara att dra fram en egen grupp från centralen till spisen. Vill du inte göra det så skulle jag fortsätta som det är. Det är inte helt snyggt. Men det är varken farligt eller otillåtet. En liten undercentral i tvättstugan där spisen är inkopplad verkar inte heller helt snyggt.
 
Ja då förstår jag varför det är bättre att dra nytt hela vägen!
 
B Paul Bulle skrev:
Ja då förstår jag varför det är bättre att dra nytt hela vägen!
A Avemo skrev:
Vi har ju två tänkbara scenarion här. Det ena är att tvättmaskinen plötsligt blir kortsluten. Då kommer högst troligt både 16 och 10A säkringen att lösa så att det inte blir någon skillnad. För övrigt känns det som ett ganska udda scenario att ta höjd för.

Det andra scenariot är att ugnen och tvättmaskinen råkar dra så mycket samtidigt att de tillsammans löser säkringen. Då kommer det att vara den matande 16 A säkringen som löser. Jag har helt enkelt svårt att se en situation när tvättmaskinssäkringen löser utan att ugnen också slocknar.


En snyggare lösning skulle vara att dra fram en egen grupp från centralen till spisen. Vill du inte göra det så skulle jag fortsätta som det är. Det är inte helt snyggt. Men det är varken farligt eller otillåtet. En liten undercentral i tvättstugan där spisen är inkopplad verkar inte heller helt snyggt.
Men som jag kör nu finnsdet inte risk att överbelasta nollan? Om jag kör tm, tt och spis samtidigt? Jag måste ju inte men låt säga att man skulle råka göra det? Säkringen håller men nollan blir överbelastad?
 
B Paul Bulle skrev:
Nya spisen är på 7,4 kw sammanlagt. En fas till stora ugnen, en till lilla och en till hällen. Resten är gasol.
Märklig spis. För 7.4 kW räcker det med två faser. Är den verkligen trefasig? Går det att veta hur mycket ström den drar max per fas? Om man vill försöka få den att samsas med någon av tvättapparaterna på samma fas så behöver man veta hur spisen belastar.
B Paul Bulle skrev:
Jag vill gärna kunna köra tvättmaskin samtidigt som jag använder ugnen eller plattan. Vilket har gått utan konstigheter även om det oftast är gasolen som jag använder.
Då är som sagt grundregeln en egen gruppledning till spisen och en egen gruppledning till TM/TT/TS, plus att dimensionering av hela huset medger detta. Dina mätarsäkringar på 25 A är en god grund, men du säger att den delas av två hushåll...

En elcentral på befintligt ledning tillför ingenting.
B Paul Bulle skrev:
alla 4 är anslutna i den kopplingsdosan men det är varkens snyggt eller rätt.
Det låter ändå som att detta är välordnat? Kopplingsdosan fördelar alltså installationsledningarna till uttag för tvätt och spis? Jag trodde först att samtliga fyra maskiner var anslutna i denna dosa.
B Paul Bulle skrev:
men jag överbelastar ju inte kabeln då jag inte säkrat upp den mer än den klarar? Detta är ett gammalt hus där det mesta är himpahimpa men jag vill göra rätt så gått det går.
Jo, man får inte medvetet belasta en ledning med högre ström än säkringens märkström, 16 A i ditt fall. Det går att belasta den med 20 A utan att den löser, och det kan visa sig bli ett problem i längden. Så du behöver lägga samman strömmen från spis och tvätt och se till att ligga under 16 A. Och vi pratar då om "kontinuerlig" belastning. Tillfälliga toppar är tillåtet. Man kan då som sagt argumentera för att den tid det tar att koka upp en liter vatten på max effekt inte behöver räknas in.
B Paul Bulle skrev:
detjag tänker med en undercentral till detta är att om tm skulle fela så kanske 16a inte slår ut eftersom en tm är i behov av så mycket.
Det är mycket låg sannolikhet att TM skulle ge ett sådant fel, så denna central fyller nog inget reellt syfte.
B Paul Bulle skrev:
Men som jag kör nu finnsdet inte risk att överbelasta nollan?
Det ska inte kunna ske i en trefasgrupp som belastas med enfasapparater (230 V) eller 400 V-apparater. Om man blandar 230 V och 400 V på samma gruppledning så kan den bli överbelastad. Teoretiskt kan nollan överbelastas om man har induktiv last på en fas och kapacitiv last på en annan, men det är teoretiskt. Även övertoner kan överbelasta nollan, men i ett vanligt hushåll finns inga sådan källor i den omfattning som krävs.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märklig spis. För 7.4 kW räcker det med två faser. Är den verkligen trefasig? Går det att veta hur mycket ström den drar max per fas? Om man vill försöka få den att samsas med någon av tvättapparaterna på samma fas så behöver man veta hur spisen belastar.

Då är som sagt grundregeln en egen gruppledning till spisen och en egen gruppledning till TM/TT/TS, plus att dimensionering av hela huset medger detta. Dina mätarsäkringar på 25 A är en god grund, men du säger att den delas av två hushåll...

En elcentral på befintligt ledning tillför ingenting.

Det låter ändå som att detta är välordnat? Kopplingsdosan fördelar alltså installationsledningarna till uttag för tvätt och spis? Jag trodde först att samtliga fyra maskiner var anslutna i denna dosa.

Jo, man får inte medvetet belasta en ledning med högre ström än säkringens märkström, 16 A i ditt fall. Det går att belasta den med 20 A utan att den löser, och det kan visa sig bli ett problem i längden. Så du behöver lägga samman strömmen från spis och tvätt och se till att ligga under 16 A. Och vi pratar då om "kontinuerlig" belastning. Tillfälliga toppar är tillåtet. Man kan då som sagt argumentera för att den tid det tar att koka upp en liter vatten på max effekt inte behöver räknas in.

Det är mycket låg sannolikhet att TM skulle ge ett sådant fel, så denna central fyller nog inget reellt syfte.

Det ska inte kunna ske i en trefasgrupp som belastas med enfasapparater (230 V) eller 400 V-apparater. Om man blandar 230 V och 400 V på samma gruppledning så kan den bli överbelastad. Teoretiskt kan nollan överbelastas om man har induktiv last på en fas och kapacitiv last på en annan, men det är teoretiskt. Även övertoner kan överbelasta nollan, men i ett vanligt hushåll finns inga sådan källor i den omfattning som krävs.
du har rätt i att det står faktiskt på deras sida att spisen är 2 fas 16. Men när jag köpte denna beg, så var stickkontakten kopplad som som längst ner. Så jag har kopplat uttaget i väggen som längst ner. Är det fel?

Nej inget är direkt kopplat i den dosan. Det går ut till sina vägg uttag.
 
  • Diagram över elektriska anslutningar för olika spänningar och fas-konfigurationer på en vit etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni sett bilden? Vad säger ni?
 
På den inkopplingsanvisningen ser det väldigt mycket ut som att spisen använder alla tre faser. Vill du ha klarhet går det att koppla ur en fas i taget och se om någon del av spisen slutar att fungera. Ofta brukar det vara en fas till ugnen, en fas till två plattor och en fas till de övriga två plattorna.
 
A Avemo skrev:
På den inkopplingsanvisningen ser det väldigt mycket ut som att spisen använder alla tre faser. Vill du ha klarhet går det att koppla ur en fas i taget och se om någon del av spisen slutar att fungera. Ofta brukar det vara en fas till ugnen, en fas till två plattor och en fas till de övriga två plattorna.
ja precis den lilla ugnen är på 2400med grill och elplattan 2400w och stora ugnen med grill 2600
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.