Hej! jag har en 2,5mm2 5g kabel på 10 meter som går till tvättstugan som matas från min huvudelcentral med 16 amp säkring. den driver min spis som är uppdelad på 3 faser, det är en Ilve med 2 ugnar o en keramikhäll. den driver också tvättmaskin, torktumlare och torkskåp som är kopplade på varsin fas. detta är bara inkopplat direkt i en stor väggdosa. nu har jag en ny Hager gamma med 6 st 10 amper säkringar i som ligger. är det fel att koppla in den på 2,5 mm2 kabeln och sätta 3 10or till spisen (eller 3 16) och en 10a vars till vitvarorna? just nu delar ju tex tvättmaskinen och keramikhällen på en 16 ampers i huvudcentralen osv. det har varit så den senaste 2 åren utan några problem men det ser slarvigt ut och säkert inte rätt heller.
MVH Paul
MVH Paul
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag har svårt att se vad en liten elcentral där skulle tillföra. Den förändrar inte det faktum att ledningen blir överbelastad när spis och TM/TT/TS körs på max samtidigt. Ska du göra en åtgärd så är det i så fall att korrigera just denna överbelastning. Spishällen kan man se som en kortvarigt hög belastning som man vanligen kan räkna bort. Men ugnen drar hög ström desto längre, likaså ett torkskåp.
Ni behöver då väga in behovet/önskemålet av att köra spis och TM/TT/TS samtidigt mot förutsättningarna för att kunna göra det. Man kan som sagt titta lite på driftcyklerna för de olika apparaterna och argumentera för att vissa kombinationer ryms inom en 16 A säkring, eller så får man dra fram en gruppledning till, 3x16 A till spis och 3x10 A till tvätt. Det kräver i så fall en mätarsäkring på minst 20 A. Du säger att ni inte har haft "problem", men hur har då användningsmönstret sett ut?
Rent konkret vore jag mer intresserad av den där stora dosan på väggen. Menar du att alla fyra apparater är anslutna där? Det kanske där finns anledning att ordna upp lite.
Ni behöver då väga in behovet/önskemålet av att köra spis och TM/TT/TS samtidigt mot förutsättningarna för att kunna göra det. Man kan som sagt titta lite på driftcyklerna för de olika apparaterna och argumentera för att vissa kombinationer ryms inom en 16 A säkring, eller så får man dra fram en gruppledning till, 3x16 A till spis och 3x10 A till tvätt. Det kräver i så fall en mätarsäkring på minst 20 A. Du säger att ni inte har haft "problem", men hur har då användningsmönstret sett ut?
Rent konkret vore jag mer intresserad av den där stora dosan på väggen. Menar du att alla fyra apparater är anslutna där? Det kanske där finns anledning att ordna upp lite.
Bo.Siltberg skrev:
Jag har svårt att se vad en liten elcentral där skulle tillföra. Den förändrar inte det faktum att ledningen blir överbelastad när spis och TM/TT/TS körs på max samtidigt. Ska du göra en åtgärd så är det i så fall att korrigera just denna överbelastning. Spishällen kan man se som en kortvarigt hög belastning som man vanligen kan räkna bort. Men ugnen drar hög ström desto längre, likaså ett torkskåp.
Ni behöver då väga in behovet/önskemålet av att köra spis och TM/TT/TS samtidigt mot förutsättningarna för att kunna göra det. Man kan som sagt titta lite på driftcyklerna för de olika apparaterna och argumentera för att vissa kombinationer ryms inom en 16 A säkring, eller så får man dra fram en gruppledning till, 3x16 A till spis och 3x10 A till tvätt. Det kräver i så fall en mätarsäkring på minst 20 A. Du säger att ni inte har haft "problem", men hur har då användningsmönstret sett ut?
Rent konkret vore jag mer intresserad av den där stora dosan på väggen. Menar du att alla fyra apparater är anslutna där? Det kanske där finns anledning att ordna upp lite.
Ska försöka förklara.
Huvudsäkring på huset är 25 ampere.
Vi har två hushåll på gården. Detta är mitt.
Det var så att sedan tidigare när det var gamla 3 fas tvättmaskiner hos mig så drogs denna kabeln. Lääänge sedan. Sen jag flyttade in här så användes bara en 2 faser. En till den gamla spisen som var enfas, och en till TT/TS/TM. Man kunde bara köra en av dessa tre då i taget såklart. Mitt ex pappa är elektriker och han hjälpte mig då och installerade ny elcentral med dvärg, jfb och hela köret och sa då att ”du kan ju använda alla tre faser istället”. Så TT och TS hade en egen av de faserna, spisen en och TM en egen. Så jag kunde köra tm och tt eller tm och ts samtidigt. De tre faserna avsäkrade han till 10 amp då eftersom det räckte då. Nu köpte jag en ny spis som är 3 fas och eftersom kabeln är 2,5mm säkrade jag upp till 16 eftersom jag nu fick koppla in spisen på alla 3 faser och där hade jag ju mina vitvaror med för tvättstuga och spis är vägg ivägg. Nya spisen är på 7,4 kw sammanlagt. En fas till stora ugnen, en till lilla och en till hällen. Resten är gasol. Jag vill gärna kunna köra tvättmaskin samtidigt som jag använder ugnen eller plattan. Vilket har gått utan konstigheter även om det oftast är gasolen som jag använder.
alla 4 är anslutna i den kopplingsdosan men det är varkens snyggt eller rätt.
men jag överbelastar ju inte kabeln då jag inte säkrat upp den mer än den klarar? Detta är ett gammalt hus där det mesta är himpahimpa men jag vill göra rätt så gått det går.
detjag tänker med en undercentral till detta är att om tm skulle fela så kanske 16a inte slår ut eftersom en tm är i behov av så mycket.
Så länge du gjort allt minst så säkert som gällande lagar stipulerar ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna sova likt en bebis om nätterna.B Paul Bulle skrev:Ska försöka förklara.
Huvudsäkring på huset är 25 ampere.
Vi har två hushåll på gården. Detta är mitt.
Det var så att sedan tidigare när det var gamla 3 fas tvättmaskiner hos mig så drogs denna kabeln. Lääänge sedan. Sen jag flyttade in här så användes bara en 2 faser. En till den gamla spisen som var enfas, och en till TT/TS/TM. Man kunde bara köra en av dessa tre då i taget såklart. Mitt ex pappa är elektriker och han hjälpte mig då och installerade ny elcentral med dvärg, jfb och hela köret och sa då att ”du kan ju använda alla tre faser istället”. Så TT och TS hade en egen av de faserna, spisen en och TM en egen. Så jag kunde köra tm och tt eller tm och ts samtidigt. De tre faserna avsäkrade han till 10 amp då eftersom det räckte då. Nu köpte jag en ny spis som är 3 fas och eftersom kabeln är 2,5mm säkrade jag upp till 16 eftersom jag nu fick koppla in spisen på alla 3 faser och där hade jag ju mina vitvaror med för tvättstuga och spis är vägg ivägg. Nya spisen är på 7,4 kw sammanlagt. En fas till stora ugnen, en till lilla och en till hällen. Resten är gasol. Jag vill gärna kunna köra tvättmaskin samtidigt som jag använder ugnen eller plattan. Vilket har gått utan konstigheter även om det oftast är gasolen som jag använder.
alla 4 är anslutna i den kopplingsdosan men det är varkens snyggt eller rätt.
men jag överbelastar ju inte kabeln då jag inte säkrat upp den mer än den klarar? Detta är ett gammalt hus där det mesta är himpahimpa men jag vill göra rätt så gått det går.
detjag tänker med en undercentral till detta är att om tm skulle fela så kanske 16a inte slår ut eftersom en tm är i behov av så mycket.
Finns det några tvivel, ja då är det ju snudd på katastrof.
Men lägg annars upp en bild på vad du försöker förmedla.
jag har inga tvivel på att dimensionen på kabeln är rätt storlek eller att jag förbrukar för mycket för att den ska klara det. Jag undrar bara om man får ha andra förbrukare på spisens avsäkring om det understiger 3680w även om spisen och den andra används samtidigt. Eller om det ska delas upp och endast spisen är på den gruppen. Isåfall måste jag dra nytt från huvudcentralen för tm/tt/ts. Men jag kan inte se nån mening med det när där det nu finns en 5gx2,5 som skulle räcka till alla 4 förbrukarna. Tänkte bara att det kanske vore bra att avsäkra tm/tt/ts med 10or fast i tvättstugan och inte behöva dra nya lednkngar från huvudcentralen.E El-Löken66 skrev:
Ja, dra nytt är rekommendationen, jag förstår det som att du vill dra nya matningar till TM och TT från din spisdosa. Nicht gut.B Paul Bulle skrev:jag har inga tvivel på att dimensionen på kabeln är rätt storlek eller att jag förbrukar för mycket för att den ska klara det. Jag undrar bara om man får ha andra förbrukare på spisens avsäkring om det understiger 3680w även om spisen och den andra används samtidigt. Eller om det ska delas upp och endast spisen är på den gruppen. Isåfall måste jag dra nytt från huvudcentralen för tm/tt/ts. Men jag kan inte se nån mening med det när där det nu finns en 5gx2,5 som skulle räcka till alla 4 förbrukarna. Tänkte bara att det kanske vore bra att avsäkra tm/tt/ts med 10or fast i tvättstugan och inte behöva dra nya lednkngar från huvudcentralen.
Jag ser inte ett problem belastningsmässigt om säkringen aldrig löst hittills. Det är många apparater på en trefasgrupp. Och det är ingen helt snygg lösning. Men jag ser inte vad en liten central i praktiken skulle tillföra.
Fundera över dina behov. Har du nytta av en liten central i tvättstugan så är det ju vad du ska ha. Men jag förstod det som att det gick till köket först och tvättmaskinen sen?A Avemo skrev:
Jo jag tänker att jag tvättar i tm. Och har en stek i ugnen. Jag är ute och så kommer jag in och då ha tvättmaskinen gått sönder, skjutit säkringen och ugnen stannat. Medans om tvättmaskinen är avsäkrad med mindre, 10a så skjuter den ju den säkringen och inte matningen från huvudcentralen som driver ugnen samtidigt.A Avemo skrev:
Okej om den inte till för något, vad skulle vara en snyggare lösning, om vi utgår från det jag har nu.A Avemo skrev:
A Avemo skrev:
Vi har ju två tänkbara scenarion här. Det ena är att tvättmaskinen plötsligt blir kortsluten. Då kommer högst troligt både 16 och 10A säkringen att lösa så att det inte blir någon skillnad. För övrigt känns det som ett ganska udda scenario att ta höjd för.B Paul Bulle skrev:Jo jag tänker att jag tvättar i tm. Och har en stek i ugnen. Jag är ute och så kommer jag in och då ha tvättmaskinen gått sönder, skjutit säkringen och ugnen stannat. Medans om tvättmaskinen är avsäkrad med mindre, 10a så skjuter den ju den säkringen och inte matningen från huvudcentralen som driver ugnen samtidigt.
Det andra scenariot är att ugnen och tvättmaskinen råkar dra så mycket samtidigt att de tillsammans löser säkringen. Då kommer det att vara den matande 16 A säkringen som löser. Jag har helt enkelt svårt att se en situation när tvättmaskinssäkringen löser utan att ugnen också slocknar.
En snyggare lösning skulle vara att dra fram en egen grupp från centralen till spisen. Vill du inte göra det så skulle jag fortsätta som det är. Det är inte helt snyggt. Men det är varken farligt eller otillåtet. En liten undercentral i tvättstugan där spisen är inkopplad verkar inte heller helt snyggt.B Paul Bulle skrev:
5g 2,5 kabel avsäkrad går från huvud central till tvättstugan. Där satt förr en gammal låda med spak i aluminium. Den skrotade jag och satt en större 120x120 dosa. Från den går sedan en 3 fas kabel in i köket till spisen, ca 1,5 meter sammanlagt. Där sitter sedan en perilex uttag till spisen. Men från den dosan har jag också kopplat två vägguttag en till tm och en till ts/tt båda uttagen har vars sin fas som dom delar med en av spisens faser.E El-Löken66 skrev:
A Avemo skrev:Vi har ju två tänkbara scenarion här. Det ena är att tvättmaskinen plötsligt blir kortsluten. Då kommer högst troligt både 16 och 10A säkringen att lösa så att det inte blir någon skillnad. För övrigt känns det som ett ganska udda scenario att ta höjd för.
Det andra scenariot är att ugnen och tvättmaskinen råkar dra så mycket samtidigt att de tillsammans löser säkringen. Då kommer det att vara den matande 16 A säkringen som löser. Jag har helt enkelt svårt att se en situation när tvättmaskinssäkringen löser utan att ugnen också slocknar.
En snyggare lösning skulle vara att dra fram en egen grupp från centralen till spisen. Vill du inte göra det så skulle jag fortsätta som det är. Det är inte helt snyggt. Men det är varken farligt eller otillåtet. En liten undercentral i tvättstugan där spisen är inkopplad verkar inte heller helt snyggt.
A Avemo skrev:
