J johan_paz skrev:
Det är kraftiga markkablar, diameter på minst 18-20 mm till var huvudcentral, vet inte om detta är 4, 6 eller ännu högre mm2, men det är oavsett betydligt kraftigare än vanlig 5g2,5. Avsäkrade är de ändå.

Mycket riktigt är att de bytte mätarskåp, då de gamla satt på en nästan bortruttnad stolpe.

Då jag inte äger någon annan fastighet som har flera huvudcentraler så trodde jag detta var så man gjorde när man hade flera och det kändes logiskt att kunna slå av strömmen till var och en. Så undrar fortfarande varför man inte bör/ska säkra av matarkabeln och vad det kan ge för nackdelar.

Dvs ska jag ta in elektriker för att lägga det på ordinarie plint eller om det inte är nödvändigt.
De har gjort så av en anledning, kanske var det 3x6+6 och de kände att de ville begränsa huvudströmmen då PEN nu behöver vara 10 mm² minst

J J-banan skrev:
De har gjort så av en anledning, kanske var det 3x6+6 och de kände att de ville begränsa huvudströmmen då PEN nu behöver vara 10 mm² minst
Just den anledningen hamnar nog långt ner i listan om nu någon skulle fundera så öht.

J johan_paz skrev:
Det är kraftiga markkablar, diameter på minst 18-20 mm till var huvudcentral, vet inte om detta är 4, 6 eller ännu högre mm2, men det är oavsett betydligt kraftigare än vanlig 5g2,5. Avsäkrade är de ändå.

Mycket riktigt är att de bytte mätarskåp, då de gamla satt på en nästan bortruttnad stolpe.

Då jag inte äger någon annan fastighet som har flera huvudcentraler så trodde jag detta var så man gjorde när man hade flera och det kändes logiskt att kunna slå av strömmen till var och en. Så undrar fortfarande varför man inte bör/ska säkra av matarkabeln och vad det kan ge för nackdelar.

Dvs ska jag ta in elektriker för att lägga det på ordinarie plint eller om det inte är nödvändigt.
Är kablarna i den dimensionen har det gjorts efter gammal hävd och alltså då inte speciellt dåligt regelverk som du skrev tidigare utan tvärtom. Man kan också tänka sig att det kopierats från hur gamla skåpet var gjort. Förr var det vanligt att utgående ledningar fick varsin avsäkring. Av praktiska skäl när den typen skåp var tomma och delar tex säkringselement osv fick monteras allt efter vad som behövdes och de var då lämplig punkt att ansluta kablarna mot innan nutida blockplintar mm famns.

Om du är på plats ta en mer översiktlig bild och gärna en där du lossat plåtskyddet över säkringsraden. Då kan du få mer och bättte svar på hur och ev varför det är som det är.

Man kan också tänka sig att gamla kablarna är skarvade i marken och därför har du enhetligt nya där du ser dem. Att nå upp till raden i nya skåpet med befintliga kablarna och som de bör ha varit lagda i gamla är osannolikt.

Vill man ha möjlighet att bryta de olika delarna redan i skåpet sätter man rena brytare inte MCB. Det finns normalt imgen anledning att ha brytare där de hör hemma i andra änden vid respektive central. En nackdel med dina säkringar dessutom trepoliga är att man lätt kan snedbelasta så de löser och då dessutom bryts alla tre faserna. Selektiviteten blir som Bo skrev dålig eller obefintlig alltså inget mervärde.

Vi kan börja där lite lätt och som sagt kom gärna in med bilder så kan vi resonera vidare.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.