Har blivit med elbil och även sommarställe ska få en laddare.

Idag så har jag en plats ledig i mätarskåpet för att koppla på en ny undercentral. (3 moduler)

Tänkte dra kabel till dit laddboxen ska sitta, och ha en undercentral där (utomhus under tak, typ carport fast i en lada)
Det blir då en huvudbrytare, jfb och 3x16 säkring till laddbox.
Denna uc kommer sitta nära och bra till en djupborrad brunn som nu inte är i bruk, men som ska komma igång. En 3fas pump är redan införskaffad.

Så frågan är, kan laddbox och 3fas pump dela jfb? Eller ska det sättas en var?

Till pumpen kommer det byggas ett litet hus/låda till presso staten, så en frostvakt kommer anslutas till en av faserna. Pumpen är på 1000w, tänkte 3x6a säkring till dessa för att kunna ha liten kabelarea ut dit. Behöver jag ha en liten uc vid pumpen, med säkringar där med?

Laddningen av bilen kommer troligtvis aldrig att vara uppe i 11kw, på grund effekt tariff/Ellevio.
Så inkommande 3x16 bör inte bli ett problem?

J johan_paz skrev:
Idag så har jag en plats ledig i mätarskåpet för att koppla på en ny undercentral. (3 moduler)
Du behöver inga lediga platser i mätarskåpet. Du behöver bara plats på utgående kundplint för en kabel till. Det kräver att du väljer en kabel med arean 6 mm² eller högre, femledare. Extra säkringsled ställer bara till bekymmer.

Avståndet till carporten är lite styrande också, så det behöver vi titta på.
J johan_paz skrev:
Tänkte dra kabel till dit laddboxen ska sitta, och ha en undercentral där (utomhus under tak, typ carport fast i en lada)
Du får då en huvudcentral i carporten. Det heter så när den inte ligger under en annan centrals huvudbrytare.
J johan_paz skrev:
Så frågan är, kan laddbox och 3fas pump dela jfb?
Kan ja. Reglerna kan dock tolkas som att laddstationen ska ha en egen JFB, så du kan få mothugg av elektrikern.

Man kan även diskutera behovet av JFB till pumpen. Beroende på typ så kanske tillverkaren t.o.m avråder. Det du vill ha hög driftsäkerhet på är frostvakten. Så det är inte tokfel att låta hela pumphuset gå utanför JFBn i carporten.
J johan_paz skrev:
Till pumpen kommer det byggas ett litet hus/låda till presso staten, så en frostvakt kommer anslutas till en av faserna. Pumpen är på 1000w, tänkte 3x6a säkring till dessa för att kunna ha liten kabelarea ut dit. Behöver jag ha en liten uc vid pumpen, med säkringar där med?
Om du kan avsäkra ledningen till pumphuset med 10 A eller max 16 A så kan du skippa extra säkringar i pumphuset, utan bara ta ut en fas för frostvakten.

Du kommer väl också ha ett motorskydd i pumphuset. Du kan grena av inkommande ledning i en kopplingsdosa.
J johan_paz skrev:
Laddningen av bilen kommer troligtvis aldrig att vara uppe i 11kw, på grund effekt tariff/Ellevio.
Det räcker gott.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver inga lediga platser i mätarskåpet. Du behöver bara plats på utgående kundplint för en kabel till. Det kräver att du väljer en kabel med arean 6 mm² eller högre, femledare. Extra säkringsled ställer bara till bekymmer.

Avståndet till carporten är lite styrande också, så det behöver vi titta på.
Avståndet är ca 22-24m kabel vägen, vad jag läst mih till ska detta vara godkänt med 5g2,5mm2?

Avstånd vidare till djupborrad brunn är ca 12 meter till. Men då jag går ner i säkringsstorlek dit så ändras utlösningsvilkoret

När det gäller kundplinten så ser den ut så här (se bilder) Sommarstället är en gård med 3 huvudcentraler plus ett 3fas uttag i dagsläget.
IMG_20260503_155756475_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sistnämnda har ingen jfb, (installerad av elektriker i samband med mätarskåpsbyte) och då jag inte hittat någon psa som är 3 moduler bred så tänkte jag sätta en jfb i en kapsling precis vid 3fas uttaget som sitter precis bredvid mätarskåpet.

Hur i herrans namn har detta gått till??

Jag kan bara säga att mina råd kvarstår.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur i herrans namn har detta gått till??

Jag kan bara säga att mina råd kvarstår.
Hur har vad gått till? Mätarskåpet har installerats av Vattenfalls elektriker på uppdrag av Ellevio.

Det är högst ovanligt och olämpligt med så klena huvudledningar i en bostadsanläggning, även om det vore en sommarstuga. Din anläggning är unik med tre st sådana. Det är mycket besynnerligt i mina ögon hur det kunnat ske.

Jag brukar i och för sig inte förespråka en högre area än vad man behöver, men huvudledningar är ett undantag. Det är inte meningen att första raden i dessa mätarskåp ska avsäkra huvudledningar, utan huvudledningar ska alla kopplas in på plinten till höger om huvudbrytaren. T.ex selektiviteten är ju helt borta med denna lösning.

Det är också förvånande att alla tre huvudledningar har sin egen dvärg. Är det verkligen nödvändigt?

Visst kan man gå ned i area för "mindre" centraler med lågt effektuttag. Då får man ta nackdelarna med en extra avsäkring i mätarskåpet. Din carport kan potentiellt förbruka 11 kW under långa perioder även om du inte tror det idag. Fortsätter vår unga energiminister att irra som en höna så vet man inte vilka förbrukningsmönster som lönar sig ett år senare.

Du har som sagt fått mina råd. Vi får se om fler bemödar sig att ge sig in i tråden.

A
Vad har du för abonnemang där? 16 A?
och då jag inte hittat någon psa som är 3 moduler bred så tänkte jag sätta en jfb i en kapsling precis vid 3fas uttaget som sitter precis bredvid mätarskåpet.
Om det är ett uttag för allmänbruk måste det skyddas av jordfelsbrytare. Det har varit krav på det sedan 1996 för uttag utomhus och 2000 inomhus.

Det hade gått att plocka bort några minibrytare i skåpet för utgående huvudledningar så blir det mer plats.
Avståndet är ca 22-24m kabel vägen, vad jag läst mih till ska detta vara godkänt med 5g2,5mm2?
Det finns ingen sådan regel. Man får ta reda på förutsättningarna. Du kan få uppgifterna från ditt elbolag. Skicka en förfrågan till dem om jordslutningsimpedans vid överlämningspunkten i mätarskåpet.

Denna kan du sedan notera där i gruppförteckningen.

A avh67f skrev:
Vad har du för abonnemang där? 16 A?

Om det är ett uttag för allmänbruk måste det skyddas av jordfelsbrytare. Det har varit krav på det sedan 1996 för uttag utomhus och 2000 inomhus.

Det hade gått att plocka bort några minibrytare i skåpet för utgående huvudledningar så blir det mer plats.

Det finns ingen sådan regel. Man får ta reda på förutsättningarna. Du kan få uppgifterna från ditt elbolag. Skicka en förfrågan till dem om jordslutningsimpedans vid överlämningspunkten i mätarskåpet.

Denna kan du sedan notera där i gruppförteckningen.
20A huvudsäkring, 16A säkring till var huvudcentral + 3fas uttag. Ser inte problemet att ha en dvärgbrytare till var central i mätarskåpet, då det medför att det går att göra var o en helt strömlös utan att påverka de andra. Det var inget som ens diskuterades med Vattenfalls elektriker utan de kopplade de så för 8 år sen.
Area på utgående kablar till var huvudcentral vet jag inte, men de är kraftiga.

När det gäller utlösningsvillkoret så kommer det sitta säkring/dvärgbrytare i direkt anslutning till laddbox i dess huvudcentral.
Spänningsfallet på 16A trefas är ca 2% på 30 m 2,5mm2, så även det borde vara ok med 22m kabelvägen. Om det inte finns något annat kriteria som ändrar villkoren?

När det gäller trefas uttaget: Vad menas med allmänbruk för övrigt? Uttaget är låst för att inte kunna användas olovligen då gården är obebodd stora delar av året.
Och det ska som sagt sättas en jfb. Men enklast sätta den i en kapsling utanför, en psa kostar betydligt mer.

J johan_paz skrev:
20A huvudsäkring, 16A säkring till var huvudcentral + 3fas uttag. Ser inte problemet att ha en dvärgbrytare till var central i mätarskåpet, då det medför att det går att göra var o en helt strömlös utan att påverka de andra. Det var inget som ens diskuterades med Vattenfalls elektriker utan de kopplade de så för 8 år sen.
Area på utgående kablar till var huvudcentral vet jag inte, men de är kraftiga.

När det gäller utlösningsvillkoret så kommer det sitta säkring/dvärgbrytare i direkt anslutning till laddbox i dess huvudcentral.
Spänningsfallet på 16A trefas är ca 2% på 30 m 2,5mm2, så även det borde vara ok med 22m kabelvägen. Om det inte finns något annat kriteria som ändrar villkoren?

När det gäller trefas uttaget: Vad menas med allmänbruk för övrigt? Uttaget är låst för att inte kunna användas olovligen då gården är obebodd stora delar av året.
Och det ska som sagt sättas en jfb. Men enklast sätta den i en kapsling utanför, en psa kostar betydligt mer.
Du bör se till svaren du fått av tex Bo det är som sagt riktigt kluddigt gjort och tänkt som du har det där. Nu verkar du ju även själv vara inne och fundera via googlingar osv utan någon vettig stabil grund att utgå från då blir det lätt skevt även där. Vad du fått via VF och Ellevio är tyvärr inget som borgar för ett vettigt upplägg ja varför skulle det vara det numera?

Du gör givetvis som du själv finner bäst men ibland skadar det inte att inse att det finns de som ligger långt före i spåret även om man själv är rimligt med på noterna.

GK100 GK100 skrev:
Du bör se till svaren du fått av tex Bo det är som sagt riktigt kluddigt gjort och tänkt som du har det där. Nu verkar du ju även själv vara inne och fundera via googlingar osv utan någon vettig stabil grund att utgå från då blir det lätt skevt även där. Vad du fått via VF och Ellevio är tyvärr inget som borgar för ett vettigt upplägg ja varför skulle det vara det numera?

Du gör givetvis som du själv finner bäst men ibland skadar det inte att inse att det finns de som ligger långt före i spåret även om man själv är rimligt med på noterna.
Att säga att det är felaktigt installerat utan att peka på varför känns inte så givande, detsamma med att bara säga att det finns de som vet de bättre. Gammal hävd är ett dåligt regelverk.
För övrigt anser jag att forum är till för att dela kunskap, inte för att klanka ner på andras.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A
Det är ingenting som är fel med installationen förutom avsaknad av jordfelsbrytaren för uttaget om det är utfört efter år 2000. Så det är ingen fara om du är nöjd som det är. Det har ju även vissa fördelar som du nämner.
J johan_paz skrev:
Om det inte har ett speciellt syfte.
Jämför med ett uttag för en fast uppställd kyl/frys eller en kompressor som bara kommer användas till det och därför då inte behöver tilläggskyddas om man inte vill det.

J johan_paz skrev:
Även frånkopplingstiden behöver beaktas och den påverkas av hela sträckan från transformator och tillbaka.

Det går säkert bra då det skulle kräva en jordslutningsimpedans på nära på 1 ohm vid mätarskåp för att inte klara det med 16 A typ c. Det är ovanligt högt men inte omöjligt. Så därför kontrollerar man alltid detta.

Du har helt rätt på spänningsfallet. Det är en bra indikator på att man ligger rätt i planeringen om det är lågt och fint på 2%

Redigerat:
GK100 GK100 skrev:

Jag tror att de måste ha bytt mätarskåp och det har varit draget 2,5 mm² ledningar till gamla mätarskåpet, istället för att dra om kablaget så har de satt dvärgbrytare i mätarskåp

J johan_paz skrev:
Har blivit med elbil och även sommarställe ska få en laddare.

Denna uc kommer sitta nära och bra till en djupborrad brunn som nu inte är i bruk, men som ska komma igång. En 3fas pump är redan införskaffad.

Så frågan är, kan laddbox och 3fas pump dela jfb? Eller ska det sättas en var?

Tänk på att 3 fas pump drar mer än själva märkeffekten, startström är högre osv, sen är 6A dvärgbrytare dyrare än 10A.

Redigerat:
J johan_paz skrev:
Att säga att det är felaktigt installerat utan att peka på varför känns inte så givande, detsamma med att bara säga att det finns de som vet de bättre. Gammal hävd är ett dåligt regelverk.
För övrigt anser jag att forum är till för att dela kunskap, inte för att klanka ner på andras.
Det är nog ingen som kallar det felaktigt däremot knappast speciellt vettigt eller fackmässigt. Ska man gå in på vad som kan räknas till felaktigt är det som sagt uttaget och JFB.

Du behöver inte vars snarstucken men intrycket från min sida är att du har kansjälvmössan på och inget direkt ovanligt på BH. Därför jag nämner att du kan se till råd du fått och utveckla från dessa. Gammal hävd är svårt att se att någon gått mot här och om så är det sällan eller aldrig dåligt.

J J-banan skrev:
Jag tror att de måste ha bytt mätarskåp och det har varit draget 2,5 mm² ledningar till gamla mätarskåpet, istället för att dra om kablaget så har de satt dvärgbrytare i mätarskåp
Det är kraftiga markkablar, diameter på minst 18-20 mm till var huvudcentral, vet inte om detta är 4, 6 eller ännu högre mm2, men det är oavsett betydligt kraftigare än vanlig 5g2,5. Avsäkrade är de ändå.

Mycket riktigt är att de bytte mätarskåp, då de gamla satt på en nästan bortruttnad stolpe.

Då jag inte äger någon annan fastighet som har flera huvudcentraler så trodde jag detta var så man gjorde när man hade flera och det kändes logiskt att kunna slå av strömmen till var och en. Så undrar fortfarande varför man inte bör/ska säkra av matarkabeln och vad det kan ge för nackdelar.

Dvs ska jag ta in elektriker för att lägga det på ordinarie plint eller om det inte är nödvändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.