Då jag kommer skaffa elbil är det dags att fundera på hur jag ska lösa laddbox till den. Jag har idag en gammal undercentral i garaget kopplad enl bild. Har försökt läsa på så mycket jag kan om hur det ska kopplas, inte för att jag ska göra det själv utan för att få, en aning om vad det kommer kosta.
Om jag förstått rätt är nuvarande UC kopplad som TNC-S då det är 4G2.5 till den från HC. Det sitter jordfelsbrytare i HC men kan då UC ligga under den när det är TNC-s till den eller är UC helt utan jordfelsbrytare då?
Är det ens möjligt att byta UC mot en nyare och sedan koppla in laddbox eller måste man dra ny matning till garaget, kostnaden för detta skulle nog bli ganska saftig.
Om jag förstått rätt är nuvarande UC kopplad som TNC-S då det är 4G2.5 till den från HC. Det sitter jordfelsbrytare i HC men kan då UC ligga under den när det är TNC-s till den eller är UC helt utan jordfelsbrytare då?
Är det ens möjligt att byta UC mot en nyare och sedan koppla in laddbox eller måste man dra ny matning till garaget, kostnaden för detta skulle nog bli ganska saftig.
Redigerat:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 395 inlägg
Såsom du har ritat är det TN-C. Det var förr tillåtet med 2.5 mm² men rekommenderas inte idag.
En TN-C-ledning kan inte ligga under en JFB.
Men ledningen kan ändå ligga under säkringar i HC, men utanför JFBn.
Så jag anser att du behöver byta ledningen mellan HC och UC, och göra dagens UC till en nya HC parallellt med HC 1. HC 2 kommer då inte att ligga under några säkringar i HC 1.
Eventuellt behöver HC 2 bytas också om den inte har plats för de skydd som elbilen ev behöver.
En TN-C-ledning kan inte ligga under en JFB.
Men ledningen kan ändå ligga under säkringar i HC, men utanför JFBn.
Så jag anser att du behöver byta ledningen mellan HC och UC, och göra dagens UC till en nya HC parallellt med HC 1. HC 2 kommer då inte att ligga under några säkringar i HC 1.
Eventuellt behöver HC 2 bytas också om den inte har plats för de skydd som elbilen ev behöver.
När man byggde vårt område på 70 talet kom man på den geniala ide'n att sätta gemensamma mätarskåp ute vid vägen. Så det blir nog lite svårt att ta därifrån. Jag har lediga platser i HC inne huset som kan användas, konverterade från direktverkande till vattenburen värme förra året. Grabben får gräva lite till våren så vi kan få ner kabel till laddstolpeJ J-banan skrev:
Om det är gemensamt mätarskåp borde det väl ändå inte vara omöjligt att ansluta laddbox till den, då kopplar man direkt till huvudsäkringarna om jfb och dc skydd finns inbyggt i laddbox. Beror såklart på placeringen var skåpet stårH Hakan69 skrev:När man byggde vårt område på 70 talet kom man på den geniala ide'n att sätta gemensamma mätarskåp ute vid vägen. Så det blir nog lite svårt att ta därifrån. Jag har lediga platser i HC inne huset som kan användas, konverterade från direktverkande till vattenburen värme förra året. Grabben får gräva lite till våren så vi kan få ner kabel till laddstolpe![]()
Redigerat:
J J-banan skrev:
Det står längre ner på gatan från vårat hus, tror inte grannen uppskattar om jag gräver upp asfalten vid hans infart. Blir betydligt lättare att gå från vår HC inne i huset.J J-banan skrev:
Klicka här för att svara