13 175 läst ·
14 svar
13k läst
14 svar
Undercentral med PEN-ledare
Jag har en fråga.
I källaren har jag en undercentral med fyrledarsystem (3-faser + PEN).
Jag skulle vilja montera jfb för person (30mA) och jfb för bergvärmepumpen, samt istället för dom ojordade uttagen i källaren så vill jag dra fram skyddsjord och byta ut uttagen till jordade.
Bergvärmepumpens nolla och jord är båda kopplade till PEN-skenan.
Vad är lämpligast att göra i detta fall tycker ni?
Jag antar att det inte går att separera PEN-ledaren och plocka ut PE+N i separata jordskenor?
I källaren har jag en undercentral med fyrledarsystem (3-faser + PEN).
Jag skulle vilja montera jfb för person (30mA) och jfb för bergvärmepumpen, samt istället för dom ojordade uttagen i källaren så vill jag dra fram skyddsjord och byta ut uttagen till jordade.
Bergvärmepumpens nolla och jord är båda kopplade till PEN-skenan.
Vad är lämpligast att göra i detta fall tycker ni?
Jag antar att det inte går att separera PEN-ledaren och plocka ut PE+N i separata jordskenor?
PEN-ledaren går till PE-skenan, från PE-skenan drar elektrikern nolltrådar till både JFB1 (för centralen) och JFB2 (för värmepumpen), från JFB1 drar elektrikern nolltråd till N-skenan, från JFB2 drar elektrikern nollan till värmepumpen, elektrikern separerar PE- och N-skenorna med den specifika skruven, han kollar/flyttar så att det bara är kostråden på PE-skenan och bara nolltrådar på N-skenan. Sedan måste faserna genom JFB1 förutom dom till värmepumpen som bara får gå genom JFB2, där gäller det att tänka/koppla rätt.
Redigerat:
Det finns bara en matarkabel som går till PE-skenan, och detta är den 4:e som kommer från huvudcentralen (3 faser + denna). Någon N-skena finns inte. Det är klart, om elektrikern separerar skenorna så bildas ju både en PE-skena och en N-skena, men måste inte N-skenan ha en egen matning någonstans ifrån?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 020 inlägg
Jo, N-skenan får sin matning ifrån JFBn. Se bilden på sid 9 här:
www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
Om din gamla central inte har två skenor som går att separera för PE och N så behöver den byggas ut på lämpligt sätt, eller bytas.
www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
Om din gamla central inte har två skenor som går att separera för PE och N så behöver den byggas ut på lämpligt sätt, eller bytas.
OBS, dels är detta behörigshetskrävande, och dels är det bra att veta att ifall man ger sig på det som hempulprojekt så måste man verkligen veta exakt vad man gör. En felkoppling som gör att jordfelsbrytaren bryter nollor men inte fas kan lätt förstöra anslutna apparater. En felkoppling som berör jordledaren kan göra att allt möjligt blir strömförande.
OBS i det här fallet så måste du kunna separera inkommande fas till de säkringar som matar värmepumpen. Det kan gå att såga av fasskenorna i centralen, men när det bara är tre säkringar så är det troligtvis enklare att montera en trepolig automatsäkring ihop med de två jordfelsbrytarna. Då behövs en liten centralkapsling med plats för minst 11 moduler (4+4+3). Inkommande faser går då till huvudströmbrytaren som de alltid gjort. Från huvudströmbrytaren går faserna till ingångarna på båda jordfelsbrytarna. Ut från jordfelsbrytaren 1 går faserna till fasskenorna i befintlig central, och nollan från jordfelsbrytare 1 går till nymonterad nollskena i befintlig central. Ut från jordfelsbrytare 2 går faserna till den trepoliga automatsäkringen och vidare till värmepumpen. Nollan från jordfelsbrytare 2 går direkt till värmepumpen.
OBS i det här fallet så måste du kunna separera inkommande fas till de säkringar som matar värmepumpen. Det kan gå att såga av fasskenorna i centralen, men när det bara är tre säkringar så är det troligtvis enklare att montera en trepolig automatsäkring ihop med de två jordfelsbrytarna. Då behövs en liten centralkapsling med plats för minst 11 moduler (4+4+3). Inkommande faser går då till huvudströmbrytaren som de alltid gjort. Från huvudströmbrytaren går faserna till ingångarna på båda jordfelsbrytarna. Ut från jordfelsbrytaren 1 går faserna till fasskenorna i befintlig central, och nollan från jordfelsbrytare 1 går till nymonterad nollskena i befintlig central. Ut från jordfelsbrytare 2 går faserna till den trepoliga automatsäkringen och vidare till värmepumpen. Nollan från jordfelsbrytare 2 går direkt till värmepumpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 994 inlägg
Menar du att du har ett skåp med automatsäkringar som inte har separat noll och jordskena?
Japp, för tillfället så ser det ut så. Skåpet med automatsäkringar är ännu inte i drift, så det är ingen fara på taket. Vi har dock valt ett lite för trångt skåp, så frågan är ifall vi får plats med dubbla jfb (en för uttagen och en för värmepumpen). Kan vi köra vidare med värmepumpen utan jfb?
Som det ser ut nu med kopplingen som är gjord så är det trefas med sammanslagen jord+nolla till värmepumpen. Sätter vi en jfb så splittas ju jord+nolla, så frågan är om allting måste gå på jfb när vi har splittat PEN till PE+N ?
Många funderingar blir det.
Som det ser ut nu med kopplingen som är gjord så är det trefas med sammanslagen jord+nolla till värmepumpen. Sätter vi en jfb så splittas ju jord+nolla, så frågan är om allting måste gå på jfb när vi har splittat PEN till PE+N ?
Många funderingar blir det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 020 inlägg
Det går väl att sätta en normkapsling till bredvid? Värmepumpen får köras utanför JFB, men då bör det väl vara av ett annat skäl än för trång central...
Om dessutom pumpen går att köra på en 30 mA JFB för personskydd så kanske det också är möjligt att dela den med uttagen i källaren? Det beror på vad uttagen är tänkta att användas till, dvs skarvsladdar utomhus som det riskerar komma fukt i. Pumpen får heller då inte innehålla en inverter/frekvensomformare som inte brukar gå ihop med en 30 mA JFB.
Det där med sammanslagen jord+nolla till värmepumpen, jag antar du menar att de två separata N- och PE-ledarna i kabeln är sammanslagna i matande ände (centralen)? Nä, allting i en central behöver inte gå via en JFB. Det ökar komplexiteten en del bara då det kommer att finnas olika typer av N-skenor. Det behövs i så fall (med en JFB till uttagen enbart):
Det blir istället en N-skena 3 efter JFB2.
Om dessutom pumpen går att köra på en 30 mA JFB för personskydd så kanske det också är möjligt att dela den med uttagen i källaren? Det beror på vad uttagen är tänkta att användas till, dvs skarvsladdar utomhus som det riskerar komma fukt i. Pumpen får heller då inte innehålla en inverter/frekvensomformare som inte brukar gå ihop med en 30 mA JFB.
Det där med sammanslagen jord+nolla till värmepumpen, jag antar du menar att de två separata N- och PE-ledarna i kabeln är sammanslagna i matande ände (centralen)? Nä, allting i en central behöver inte gå via en JFB. Det ökar komplexiteten en del bara då det kommer att finnas olika typer av N-skenor. Det behövs i så fall (med en JFB till uttagen enbart):
- PE-skena. Hit är inkommande PEN ansluten. Utgående PE till VP.
- N-skena 1 före JFBerna. Byglad med PE-skenan. Utgående N till VP och JFB1.
- N-skena 2 efter JFB1. N till uttagen och alla andra grupper som skyddas av JFB1.
Det blir istället en N-skena 3 efter JFB2.
Igår kväll satt jag och ritade upp en schematisk bild på hur hela centralen kommer att se ut.. och plötsligt slog det mig att vad händer om värmepumpen rasar och skickar ut 400V mot jord? tänker jag fel eller kommer inte all utrustning gå sönder alternativt börja brinna då?
Jag separerar PEN och får PE+N, denna PE kopplar jag sen in som jord till uttag, frysbox mm.
Men eftersom det är både 3-fas och 1-fas objekt inkopplade hur funkar det då?
Det är ett gammalt hus utan jordade uttag, och när det nu görs om i källaren så vill jag få in jordning därnere genom att separera PEN och montera jordfelsbrytare.
Ska jag tänka om och istället för 4-poliga jfb:er använda 2-poliga som maximalt kan ge 230V mot jord?
Jag separerar PEN och får PE+N, denna PE kopplar jag sen in som jord till uttag, frysbox mm.
Men eftersom det är både 3-fas och 1-fas objekt inkopplade hur funkar det då?
Det är ett gammalt hus utan jordade uttag, och när det nu görs om i källaren så vill jag få in jordning därnere genom att separera PEN och montera jordfelsbrytare.
Ska jag tänka om och istället för 4-poliga jfb:er använda 2-poliga som maximalt kan ge 230V mot jord?
Redigerat:
Mortilorio: T.ex. har Garo 4-poliga personskyddsautomater: http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/personskyddsbrytare.html#c2829. Om man vill ha mer funktioner (hjälpkontakter mm) så har Legrand en ganska komplett serie.
Pellewall: Jord är alltid jord, avsett jordfelsbrytare eller 4- eller 5-ledare. Utan en jordfelsbrytare är nollan kopplad till PEN direkt vid punkten man går från 4-ledar till 5-ledarsystem. Med jordfelsbrytare går denna länk genom jordfelsbrytaren så att nollan kan brytas vid jordfel. I normaltillståndet (JFB tillslagen) så är N och PE förbundna genom JFB. I samtliga fall är den maximala spänningen mot sann jord 230V, för mer än så finns inte i vårt system. Eftersom PE inte bryts är spänningen fas-PE heller aldrig högre än 230V.
Om nollan bryts utan att fas bryts (avbrott på N-ledaren) så kan man få 400V fas-nolla. Detta är ett av flera skäl att du absolut ska låta elektrikern installera jordfelsbrytare. Det är inte något för den lille hobbyelektrikern. Rätt gjort är deet säkert. Fel gjort blir det riktigt farligt.
Pellewall: Jord är alltid jord, avsett jordfelsbrytare eller 4- eller 5-ledare. Utan en jordfelsbrytare är nollan kopplad till PEN direkt vid punkten man går från 4-ledar till 5-ledarsystem. Med jordfelsbrytare går denna länk genom jordfelsbrytaren så att nollan kan brytas vid jordfel. I normaltillståndet (JFB tillslagen) så är N och PE förbundna genom JFB. I samtliga fall är den maximala spänningen mot sann jord 230V, för mer än så finns inte i vårt system. Eftersom PE inte bryts är spänningen fas-PE heller aldrig högre än 230V.
Om nollan bryts utan att fas bryts (avbrott på N-ledaren) så kan man få 400V fas-nolla. Detta är ett av flera skäl att du absolut ska låta elektrikern installera jordfelsbrytare. Det är inte något för den lille hobbyelektrikern. Rätt gjort är deet säkert. Fel gjort blir det riktigt farligt.
Klicka här för att svara