31 730 läst ·
81 svar
32k läst
81 svar
Underbara och vackra evighetsmaterialet eternit (sidi plattor)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Vi kikar på att ta över släktgården, där är just dessa eternitplattor på nästan alla längor.H Harald Blåtumme skrev:Jag har sett många mycket vackra tak i denna variant. Särskilt de rödtonade varianterna är mycket estetiskt tilltalande tex nere i Smygehamn och alla dessa gamla fina kåkar.
Eternit, en vacker tanke var det, men är inte mindre vacker i fullt fungerande tak idag. Vi har en betydligt tristare form av eternit i korrugerad form på några ekonomibyggnader på lantstället, vi uppskattar det pga just att det verkar hålla mer eller mindre för evigt - det håller tätt efter typ 50 år. Den dag det behöver bytas ut så monteras det ner för att gå på deponi, inte mer med det. Det är lätt för mig att förstå entusiasmen för detta material i tidigare epoker, idag fullkomligt ofarligt så länge man inte rotar med det alltför jäkligt vid demontering.
Skulle behöva byta ut alla, får se om det går att hitta de diamantformade pannorna idag.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Wow... riktigt snyggt! Behöver de bytas ut, läcker det osv?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Vi får först se om det blir av, men boningshuset behöver en rejäl dos kärlek och är av den lägre sorten (1.8m höga ytterdörrar).H Harald Blåtumme skrev:
Så en fråga är renovering eller bygga nytt.
Och skulle man renovera vill man inte att ett läckande tak sabbar det hela.
Renovera, renovera, renovera!13th Marine skrev:
Och tänk inte ens tanken att riva och bygga nytt, då kommer byggnadsvårdsmaffiachefen, jag, att jaga dig med blåslampa!
Nu tror jag inte du menar riva och bygga nytt, men vilken fantastisk gård!
Den vore nåt att försiktigt renovera och bo med stolthet i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Jag förstår romantiken i att renovera, ska göra en djupare dykning i olika lösningar om det blir aktuellt.mikethebik skrev:
Att renovera i detta fall kan kosta mer än att bygga nytt.
Bygger man nytt får man dessutom en takhöjd för fullvuxna och mer isolering än motsvarande 5cm stenull i väggarna.
Med det sagt så ansåg man på 60talet att boningshuset var i så dålig skick att man byggde ett nytt men lät detta stå kvar.
Men detta är mer ämne för en helt egen tråd, som jag hoppas att kunna ära forumet med om det blir aktuellt.
Ligger det väldränerat kanske man kunde gräva ur och isolera underifrån och få lite mer takhöjd den vägen. Sen isolering på takstolar så kan man tra fram dem på ovanvåning/vind13th Marine skrev:
Jag förstår romantiken i att renovera, ska göra en djupare dykning i olika lösningar om det blir aktuellt.
Att renovera i detta fall kan kosta mer än att bygga nytt.
Bygger man nytt får man dessutom en takhöjd för fullvuxna och mer isolering än motsvarande 5cm stenull i väggarna.
Med det sagt så ansåg man på 60talet att boningshuset var i så dålig skick att man byggde ett nytt men lät detta stå kvar.
Men detta är mer ämne för en helt egen tråd, som jag hoppas att kunna äta tråden med om det blir aktuellt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Det är en tanke jag haft, men det är främst väggarna som är tråkigast att isolera.H hapazard skrev:
50cm lersten motsvarar tyvärr bara 5cm isolering.
Som sagt, ämne för en helt egen tråd!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden