26 482 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Underbara och vackra evighetsmaterialet eternit (sidi plattor)
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Mitt inlägg var inte direkt seriöst med att jag uppmuntrar någon att börja sälja vidare sina eternitplattor. I inlägget hade jag t.o.m. en smiley men eftersom jag glömde att använda forumets så hoppade den bort..
Dock anser jag att det är självklar att om någon har en trasig platta som behöver bytas och jag har en som jag inte är behov av att jag självklar ger bort den till den behövande.
Är det bättre att bli tvungen att ta ner alla plattor och därmed frigöra asbest som behöver deponeras eller att kunna fixa den befintliga med minimal påverkan?
Dock anser jag att det är självklar att om någon har en trasig platta som behöver bytas och jag har en som jag inte är behov av att jag självklar ger bort den till den behövande.
Är det bättre att bli tvungen att ta ner alla plattor och därmed frigöra asbest som behöver deponeras eller att kunna fixa den befintliga med minimal påverkan?
Men hallå där nu blir jag fundersam igen efter att ha läst igen - jag hade väl rätt, det står fortfarande "När det gäller användning av asbesthaltiga material, till exempel eternitplattor, som har installerats eller tagits i bruk före den 1 januari 2005, finns ett undantag. Dessa material får användas tills det asbesthaltiga materialet slutförvaras eller tas ur bruk."S sinuslinus skrev:
Tillägg:
Man får inte överlåta - men man får återmontera. Ok. Men om jag monterar mina plattor på ditt hus då?
Tyvärr är det (vad jag vet) också förbjudet att ersätta en söndrig platta med en hela eternitplattor.
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Då gör vi så här. Byt plattor men säg inget till nån.............
Undrar vad polisen gör när nån ringer med andan i halsen och vill anmäla brottet där grannen minsann står och byter fasadplattor för de är trasiga. Blir det prio ett och piketbuss ut med dragna vapen tro eller nerlagt samma dag?
Undrar vad polisen gör när nån ringer med andan i halsen och vill anmäla brottet där grannen minsann står och byter fasadplattor för de är trasiga. Blir det prio ett och piketbuss ut med dragna vapen tro eller nerlagt samma dag?
Personligen har jag inget emot att man byter ut trasiga med hela och på teoretiskt sätt är det ofrarligt att ersätta en trasig sidiplatta med en annan.
Hur man tolkar lagen här är jag inte säker på... Har inte varit aktuellt.
Fast om en platta spricker, och försiktigt ersätts med en som ligger i förråd så frigörs det nog väldigt lite fibrer till naturen. I alla fall jämfört om man plockar ner rubbet.
Fast om en platta spricker, och försiktigt ersätts med en som ligger i förråd så frigörs det nog väldigt lite fibrer till naturen. I alla fall jämfört om man plockar ner rubbet.
Allt som herrar och byråkrater och poliser inte vet så lider de inte av. Enkelt!
Fast just gällande asbesthaltiga material tycker jag att det är bedrövligt när vissa dumskallar återanvänder asbesthaltiga material hur som helst. Att byta en asbesthaltig eternitplatta mot en annan likadan som man köpte på svart i grannbyn och föra den gamla plattan till sophanteringen är inget brott förutom rent formellt........ men då folk nyinstallerar asbestmaterial på ställen där det inte finns något vettigt skäl till det då önskar jag faktiskt att de skulle få hugga gatsten i finkan några årtionden....... för förr eller senare kommer någon renoverare att träffa på det och man väntar sig inte att hitta asbesthaltig eternit i ett hus från 2010-talet och då aktar man sig inte och får lungorna fulla av skiten.
Som vanligt har lagstiftarna och byråkraterna tagit till storsläggan och slagit bredvid.......
Personligen vill jag ha en så asbestfri hemomgivning som möjligt så jag skulle absolut byta ut en eternitfasad om jag hade tid och pengar över. När man saknar tid eller pengar måste man ju få lappa det man har.
Fast just gällande asbesthaltiga material tycker jag att det är bedrövligt när vissa dumskallar återanvänder asbesthaltiga material hur som helst. Att byta en asbesthaltig eternitplatta mot en annan likadan som man köpte på svart i grannbyn och föra den gamla plattan till sophanteringen är inget brott förutom rent formellt........ men då folk nyinstallerar asbestmaterial på ställen där det inte finns något vettigt skäl till det då önskar jag faktiskt att de skulle få hugga gatsten i finkan några årtionden....... för förr eller senare kommer någon renoverare att träffa på det och man väntar sig inte att hitta asbesthaltig eternit i ett hus från 2010-talet och då aktar man sig inte och får lungorna fulla av skiten.
Som vanligt har lagstiftarna och byråkraterna tagit till storsläggan och slagit bredvid.......
Personligen vill jag ha en så asbestfri hemomgivning som möjligt så jag skulle absolut byta ut en eternitfasad om jag hade tid och pengar över. När man saknar tid eller pengar måste man ju få lappa det man har.
Håller med dig i det mesta @heimlaga - en fråga av rent intresse och nyfikenhet - vem nyinstallerar asbestmaterial och vilka material skulle det i så fall vara? Handel med asbesthaltigt är ju som sagt inte tillåtet så menar du att folk tar in sådant från utlandet eller menar du att det finns de som bygger in gammalt material i nya lösningar? Det låter verkligen inte bra i så fall.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och stendammet från stenhuggeriet får lägga sig som ett tungt moln över omgivningen?H heimlaga skrev:
Ursäkta ironin, men var menar du att man nyinstallerar asbesthaltiga byggnadsdelar?