Hej! Nybliven husägare sen i mars, huset byggt 1976. Försöker förkovra mig inom DIY här på forumet, är novis.

Har ett äldre badrum i källaren som sannolikt är från senast 90-tal, men kan vara från 70 också.

Noterat svart mögel i silikonfog som jag tänkte ersätta. Idag när jag tog bort fogen som var mest angripen och ovanligt bred, noterade jag att jag fick bort mer än mjukfog. Området är på golvet till ingången av en dusch. Tog bort med en brytkniv. Undrar vad detta träliknande kan vara? Tanken var att jag skulle rensa upp ordentligt och få det rent innan jag ska sätta ny silikonfog. Försökte få bort med "mögelbort" först, utan effekt. På övriga väggar där det är kaklet var det inga problem.

Vad är detta? Ska jag ersätta med något annat än silikon? Duschen används väldigt sällan och tanken är att renovera badrummet inom 7 år. Se bilder nedan. Sliten fog vid duschentröskel på kakelgolv, delvis borttagen silikon och träliknande material synligt, svart kabel och gul verktygsspets i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsgolvet vid dusch med borttagen silikonfog, visar träliknande material och mögelrester på brunorange kakel och metallkanter.
Skapa konto
Närbild av träliknande material lager med silikonfog, borttaget från badrumsgolvet vid dusch.
Skapa konto

Tacksam för hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.