Hej,

Precis flyttat in iett hus från 70. Upptäcker nu när det är kallt ute att det drar kallt längs golvsocklar i det hyffsat nyrenoverade köket.

Drog bort socklar och ser att de tagit ett hål för ventilationsrör i golvet.
Dessa rör kommer från tvättstugan på bottenplan under köket samt försvinner vidare upp i ett schakt till vinden.

Ska jag försöka lägga isolering in mellan rören och över hålet eller hus hade ni löst det?

Tänker om det finns risk för fukt eller dylikt om jag täpper igen.

/Per

• Undersida av köksskåp med synliga ventilationsrör, kablar och eluttag, samt parkettgolv med borttagna golvsocklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och elkablar synliga bakom golvsockel i ett kök, med isolering liggandes runt rören.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör under ett kök med dragrisk; visar rörgenomföring i golv med isoleringsmaterial runt omkring.
    Skapa konto
Du har nog kallas uppifrån vinden, pröva att starta köksfläkten och känn om kalldraget ökar. Troligtvis är schaktet dåligt isolerat, kolla på vinden där röret kommer upp.

Ja, det känns kallare när vi kör fläkten. Så suger säkert luft genom vinden som du säger.
Var uppe där för någon vecka sen för ev planering av ftx och tog lite bilder. Dock tänkte jag inte på hur det var exakt med isolering. Men det känns spontant som dåligt isolerat på bilderna.

Räcker det att isolera runt rören där?
Hur blir det när spirorören inte är isolerade hela vägen?

• Isolering kring ett spirorör i vinden, möjligtvis bristfällig isolering.
    Skapa konto
  • Oisolerade ventilationsrör med skadad isolering i ett vindsutrymme, synlig trävägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Isolerade spirorör med skadad isolering i ett vindsutrymme, antyder dålig isoleringsförmåga och potentiellt behov av förbättring.
    Skapa konto
Rören på vinden måste vara isolerade annars blir det kondens på rören .

Ok. Frågan är när de går genom isoleringen i taket och sen ner i ventschakten. Där är det svårt att isolera men det borde vara på varma sidan.

Ja det är ju så.

Se till att täta med ståleull eller dylikt runt rören när du ändå är där, så slipper du få in möss den vägen.

N Nissegandhi skrev:
Rören på vinden måste vara isolerade annars blir det kondens på rören .
Vad ska jag komplettera med för isolering?

Dyrast men lättast att jobba med är nätmatta. Nätmatta består av glasull eller mineralull +
hönsnät, bara att klippa till och naja fast.

Tryckte dit mer isolering runt rören på vinden. Blev lite bättre men får det inte helt bra och det kommer troligtvis lukt uppe från vinden ibland och letar sig in i köket.

Tror de som gjort jobbet(förra ägaren)tagit hål på den eventuella ångspärren som satt runt befintliga rör.

Det är riktig trångt mellan rören på vind samt isolering rumt dem, se bilder.

Kan jag typ riva bort lite isolering runt alla rör och köra någon fogskum? Vill ha det helt vindtätt så det intr drar ner luft i schakten och ner i köket.

Kan jag också bygga för/tejpa hålet under spisen in till ventschakten?

Mest rädd för fuktproblem på insida ventschakt.

• Handritad skiss över ett ventilationsschakt på vinden med isolering och markeringar för luftläckage och möjliga hål under en spis.
    Skapa konto
Såhär trångt är det runt imkanalen.

• Imkanal omgiven av trånga utrymmen och byggmaterial.
    Skapa konto
Röret till spisfläkten (imkanal) ska vara isolerat med brandtålig isolering.

Och vanligt fogskum brinner väldigt bra...

Ok, då är det uteslutet med fogskum. Blir nog riva bort isolering runt alla tre rör och se om det går att tejpa en ångspärr. Sedan köpa ny lamellamatta och isolera alla tre rör ordentligt upp till råspånt.

Sen ev sätta en gipsskiva över största delen av hålet under spisen. Om jag kommer åt.

Då rören är precis precis bredvid varandra. Kan man svepa in alla tre med brandtålig lamellmatta? Eller måste man köra rumt varje?

Imkanalen från köksfläkten ska ha "egen" isolering,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.