Hej,
Precis flyttat in iett hus från 70. Upptäcker nu när det är kallt ute att det drar kallt längs golvsocklar i det hyffsat nyrenoverade köket.
Drog bort socklar och ser att de tagit ett hål för ventilationsrör i golvet.
Dessa rör kommer från tvättstugan på bottenplan under köket samt försvinner vidare upp i ett schakt till vinden.
Ska jag försöka lägga isolering in mellan rören och över hålet eller hus hade ni löst det?
Tänker om det finns risk för fukt eller dylikt om jag täpper igen.
/Per
Precis flyttat in iett hus från 70. Upptäcker nu när det är kallt ute att det drar kallt längs golvsocklar i det hyffsat nyrenoverade köket.
Drog bort socklar och ser att de tagit ett hål för ventilationsrör i golvet.
Dessa rör kommer från tvättstugan på bottenplan under köket samt försvinner vidare upp i ett schakt till vinden.
Ska jag försöka lägga isolering in mellan rören och över hålet eller hus hade ni löst det?
Tänker om det finns risk för fukt eller dylikt om jag täpper igen.
/Per
Du har nog kallas uppifrån vinden, pröva att starta köksfläkten och känn om kalldraget ökar. Troligtvis är schaktet dåligt isolerat, kolla på vinden där röret kommer upp.
Ja, det känns kallare när vi kör fläkten. Så suger säkert luft genom vinden som du säger.
Var uppe där för någon vecka sen för ev planering av ftx och tog lite bilder. Dock tänkte jag inte på hur det var exakt med isolering. Men det känns spontant som dåligt isolerat på bilderna.
Räcker det att isolera runt rören där?
Hur blir det när spirorören inte är isolerade hela vägen?
Var uppe där för någon vecka sen för ev planering av ftx och tog lite bilder. Dock tänkte jag inte på hur det var exakt med isolering. Men det känns spontant som dåligt isolerat på bilderna.
Räcker det att isolera runt rören där?
Hur blir det när spirorören inte är isolerade hela vägen?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rören på vinden måste vara isolerade annars blir det kondens på rören .
Ja det är ju så.
Dyrast men lättast att jobba med är nätmatta. Nätmatta består av glasull eller mineralull +
hönsnät, bara att klippa till och naja fast.
hönsnät, bara att klippa till och naja fast.
Tryckte dit mer isolering runt rören på vinden. Blev lite bättre men får det inte helt bra och det kommer troligtvis lukt uppe från vinden ibland och letar sig in i köket.
Tror de som gjort jobbet(förra ägaren)tagit hål på den eventuella ångspärren som satt runt befintliga rör.
Det är riktig trångt mellan rören på vind samt isolering rumt dem, se bilder.
Kan jag typ riva bort lite isolering runt alla rör och köra någon fogskum? Vill ha det helt vindtätt så det intr drar ner luft i schakten och ner i köket.
Kan jag också bygga för/tejpa hålet under spisen in till ventschakten?
Mest rädd för fuktproblem på insida ventschakt.
Tror de som gjort jobbet(förra ägaren)tagit hål på den eventuella ångspärren som satt runt befintliga rör.
Det är riktig trångt mellan rören på vind samt isolering rumt dem, se bilder.
Kan jag typ riva bort lite isolering runt alla rör och köra någon fogskum? Vill ha det helt vindtätt så det intr drar ner luft i schakten och ner i köket.
Kan jag också bygga för/tejpa hålet under spisen in till ventschakten?
Mest rädd för fuktproblem på insida ventschakt.
Ok, då är det uteslutet med fogskum. Blir nog riva bort isolering runt alla tre rör och se om det går att tejpa en ångspärr. Sedan köpa ny lamellamatta och isolera alla tre rör ordentligt upp till råspånt.
Sen ev sätta en gipsskiva över största delen av hålet under spisen. Om jag kommer åt.
Sen ev sätta en gipsskiva över största delen av hålet under spisen. Om jag kommer åt.