Hej,
Vi har precis tackat ja till offert och jag var uppe under gårdagen och inspekterade vinden. Stötte då på dessa partier med någon svart missfärgning vid takbjälkarna närmast den murade skorstenen. De kändes torra när jag tog på dem och träet kändes inte mjukt.

Hade en plåtslagare som då var och kollade på garagetaket (ej inne i vinden) som trodde det kunde vara plåten runt skorstenen som behöver bytas och att skorstenen kläs in. Är det den sannolika förklaringen och hur viktigt är detta inför att solpaneler ska sättas upp?
Talar denna svarta missfärgning för fukt?

Har också två bilder från ett annat schakt där isoleringen har en del bös,löv och skräp som på något sätt letat sig in, är det normalt? Såg dessutom två nävar isolering som (något djur) tagit upp på taket?

Kan förresten tillägga att det redan vid husköpet fanns någon liknande svart missfärgning som min besiktningsman tog kort på men inte kommenterade som oroande. Sen vet jag ju inte om det var precis samma omfattning och utseende då det inte är samma svarta fläck som jag har en bild på från besiktningen.

• Svart missfärgning på trätakbjälkar nära skorstenen på vinden, synlig i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta missfärgningar på träskivor nära ett hörn i en vinden, eventuella tecken på tidigare fuktproblem kring takbjälkar nära en murad skorsten.
    Skapa konto
  • Svart missfärgning synlig på trä kring takbjälkar nära skorsten, troligen torr och inte mjuk, eventuellt indikerande problem med plåt runt skorsten.
    Skapa konto
  • Takpanel på en vind med synlig isolering och svart missfärgning nära takbjälkarna, eventuellt kring en skorsten.
    Skapa konto
  • Svart missfärgning på takbjälkar nära skorsten, trä ser torrt ut.
    Skapa konto
  • Svart missfärgning runt takbjälkar nära skorstenen, synligt på tegeltak; potentiell fuktproblem inför solpanelinstallation.
    Skapa konto
  • Träbjälkar med svart missfärgning och brunt papper med tryck; isoleringens struktur syns, omgiven av skräp, på en vind.
    Skapa konto
Ser ganska bra ut, är huset 40 år? - Då håller det nog 60 år till innan det behöver åtgärdas.

haha5810 haha5810 skrev:
Ser ganska bra ut, är huset 40 år? - Då håller det nog 60 år till innan det behöver åtgärdas.
Huset är sen början av 1970, taket är ca tio år gammalt.

C CasperGreen skrev:
Huset är sen början av 1970, taket är ca tio år gammalt.
Om råsponten är 10 år så borde du kolla upp det

haha5810 haha5810 skrev:
Om råsponten är 10 år så borde du kolla upp det
Hur tar jag reda på åldern av dem? Har ingen dokumentation från takbytet. Bjälkarna är ju tydligt äldre men i bra skick. Finns det något sätt jag kan lista ut hur gammal råsponten är?

Det är sannolikt från virket redan innan det användes. Kan ju ha legat lite ogynnsamt i nån hög med press på eller nåt. Du ser ju trärena stråk på lite av bilderna precis som det legat en regel över den biten.

S Stefan1972 skrev:
Det är sannolikt från virket redan innan det användes. Kan ju ha legat lite ogynnsamt i nån hög med press på eller nåt. Du ser ju trärena stråk på lite av bilderna precis som det legat en regel över den biten.
Är det på bjälken du tänker?
Att det är flera brädor av råsponten bredvid varandra som har den svarta missfärgningen skulle inte det tala för något som påverkat dom som dom sitter?

Hur sannolikt tror ni det är att det är att det ska ha blåst in under plåten kring skorstenen som plåtslagaren förespråkade? Jag tänker att det ju inte är det precis vid skorstenen som det är påverkar utan snarare på båda sidor om närliggande bjälken?

Bild2 och bild3 har ju uppenbara tvärstråk där det syns att det legat virke åt andra hållet. Mellanbräder i en bunt eller nåt. Så sannolikt kommer missfärgningarna före det hamnade på ditt tak. Sen finns det inga 100% täta tak. Att det kan blåsa in på nån liten fläck påverkar ingenting. Det som tar sig in torkar upp i de flesta normala fall.

S Stefan1972 skrev:
Bild2 och bild3 har ju uppenbara tvärstråk där det syns att det legat virke åt andra hållet. Mellanbräder i en bunt eller nåt. Så sannolikt kommer missfärgningarna före det hamnade på ditt tak. Sen finns det inga 100% täta tak. Att det kan blåsa in på nån liten fläck påverkar ingenting. Det som tar sig in torkar upp i de flesta normala fall.
Så utifrån dessa bilder inget uppenbart att skjuta upp uppsättningen av solpaneler för? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.