6 626 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Undelagspapp i riktning nock till fot?
Jag skulle spara en otrolig massa problem om jag kunde lägga våderna på underlagspappen från nocken till takfoten. Förutsättningarna är följande:
Takvinkel 35 grader,
Underlagspapp YAP2200 med klisterkant,
Ovanpå pappen skall det vara profilerad plåt Icopal Decra, lagt på strö- och bärläkt 25x38.
Det är inte möjligt att få upp en ställning på den här sidan av taket, utan det blir till att klättra.
Plåten är i sig mycket tät, och det kommer inte att bli mycket yrsnö eller vindtryck på skarvarna. Jag kan inte själv se att det skulle vara något jätteproblem att lägga våderna på "fel" ledd, jämfört med alla läggningsbeskrivningar. Har jag missat något?
Takvinkel 35 grader,
Underlagspapp YAP2200 med klisterkant,
Ovanpå pappen skall det vara profilerad plåt Icopal Decra, lagt på strö- och bärläkt 25x38.
Det är inte möjligt att få upp en ställning på den här sidan av taket, utan det blir till att klättra.
Plåten är i sig mycket tät, och det kommer inte att bli mycket yrsnö eller vindtryck på skarvarna. Jag kan inte själv se att det skulle vara något jätteproblem att lägga våderna på "fel" ledd, jämfört med alla läggningsbeskrivningar. Har jag missat något?
Jag gjorde en sökning på rätt sätt, dvs med google, och fann den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/66389-underlagspapp-pa-tvaeren.html
Därmed har jag fått svar på frågan. Jag lägger från nock.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/66389-underlagspapp-pa-tvaeren.html
Därmed har jag fått svar på frågan. Jag lägger från nock.
I inlägg No 5 skriver Tartan så här:
Om vi nu tittar på att lägga underlagspapp vertikalt, alltså uppifrån och ner i takfallets lutning, så går det också bra. Läser man i HUS AMA under kapitlet om tak så ser man där förklarande bilder mm. Det man ska tänka på är att skarverna ska klistras och spikas. Men det kan vara till viss nackdel om undertaket rör sig mycket eller liknande. Då kan kondensvatten sugas in kapilärt i skarven. Vid reparationer av begränsade ytor är detta sätt vanligt och det fungerar och är godkänt.
Tartan
Har du valt fabrikat på u-pappen än?
Har du läst deras monteringsanvisningar och hittat något stöd för vertikal läggning?
Förövrigt trodde jag, när jag läst genom tråden du länkade till, att du bestämde dig för att lägga pappen horisontellt, med första våden högst och sen neråt. Som det beskrevs där.
Har du läst deras monteringsanvisningar och hittat något stöd för vertikal läggning?
Förövrigt trodde jag, när jag läst genom tråden du länkade till, att du bestämde dig för att lägga pappen horisontellt, med första våden högst och sen neråt. Som det beskrevs där.
Redigerat:
Det är Trelleborg Trebolit 221 (YAP2200). Monteringsbeskrivningen ger inte något stöd för "min" metod. Faktum är att jag inte hittar någon fabrikant som föreskriver läggningsmetoden. Jag tror inte att de vill rekommendera något som lekmannen lätt kan klanta till om han inte är noggrann. Jag planerar inte att hålla tillverkaren ansvarig, utan jag ville bara kolla med forumet om det fanns något fysikaliskt skäl till att undvika metoden, som jag har missat.
Det fysikaliska skälet är gravitationen och att vatten påverkas av denna.
Samt ytspänningen som ger kapillär sugning (betydligt lättare och längre vågrätt än uppåt).

Men med noggrann asfaltslimning så funkar det väl.
Ja det funkar så länge som det är tätt. Har man horisontella våder överlappande så klarar det sig även om klistret har släppt lite, dvs större felmarginal.
Jag skulle själv försökt undvika det du tänker. Men jag antar att du har mycket goda skäl.
Samt ytspänningen som ger kapillär sugning (betydligt lättare och längre vågrätt än uppåt).
Men med noggrann asfaltslimning så funkar det väl.
Ja det funkar så länge som det är tätt. Har man horisontella våder överlappande så klarar det sig även om klistret har släppt lite, dvs större felmarginal.
Jag skulle själv försökt undvika det du tänker. Men jag antar att du har mycket goda skäl.
Jaha? och vad har enstegstätade fasader med underlagspapp att göra menar du?haavard skrev:
Jag är helt övertygad om att det blir tätare om en noggrann person lägger pappen över nock än om en slarver lägger den traditionellt.
Just underlagspapp verkar det slarvas mycket ofta med.
Att någon tror de kommit på ett smart sätt (les enklare=billigare= mer att tjäna ) att bygga hus. Det bryter mot allt vi lärt oss genom flera tusen år men under några år blir det den nya sanningen. Sen skakar alla på huvudet åt dårskapen och vi går tillbaks till beprövade metoder...Gabbe1 skrev:
Klicka här för att svara