Hej!

Har tänkt öppna upp ett mansardtak till nock och blir osäker om dessa reglar mellan takstolarna tillför något strukturellt.

Dom sitter med en spik på varje sida men har grövre dimension än takstolarnas hanbjälkar..

Kan jag ta bort dem eller bör jag sätta dom på andra sidan av takstolen och få dubbel hanbjälke för säkerhetsskull?

• Vind med mansardtak där reglar är synliga mellan takstolarna, visar byggkonstruktion med grova bjälkar och lösa takplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Formulär för mansardtak som beskriver material och dimensioner, inklusive takstolar, hanbjälkar och takbeläggning av papp.
    Skapa konto
  • Ritning av ett mansardtak med reglar och hanbjälkar markerade, numrerat 351 och 357, som visar takets struktur och konstruktion.
    Skapa konto
  • Reglar mellan takstolar i ett mansardtak, diskussion om deras strukturella betydelse och möjlighet att ta bort eller flytta dem för att öppna taket till nock.
    Skapa konto
  • Inre tak med synliga reglar och takstolar, inklusive snedställda reglar som kan utgöra en strukturell del av ett mansardtak.
    Skapa konto
  • Interiör av ett mansardtak med synliga reglar och takstolar, delvis rivet med fönster i bakgrunden och bråte på golvet.
    Skapa konto
  • Takbjälkar i ett mansardtak med träpaneler och regelverk, med utsikt över ett rum och ett fönster. Fråga om strukturell betydelse av reglarna.
    Skapa konto
  • Mansardtak med synliga reglar och takstolar, diskussion om strukturell betydelse av reglar mellan takstolarna och eventuellt flytta dem.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Förtydligande: dessa vill jag ta bort. Går det inte ta bort så vill jag flytta ihop dem till hanbjälken.

• Träbjälkar i tak med röda pilar för att markera de bjälkar som ska tas bort eller flyttas till hanbjälken.
    Skapa konto
  • Takbjälkar på vinden, markerade med röda pilar, som önskas borttagna eller flyttade till hanbjälken.
    Skapa konto
Det borde väl gå.
Antar att de sitter där för att annars så skulle det blivit väl långt mellan reglarna på golvet som jag antar var lagt där ovan.

Sidospår: det är ganska troligt att väggen på sektionsritningen som är genomgående från källare till bottenvåningen till andravåningen är bärande. Riv den inte bara sådär.

• Gilla
Emplish och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.