4 674 läst ·
71 svar
5k läst
71 svar
Umeåforskare ska kartlägga övergivna småhus
Vad händer som man står som arvinge i en sådan situation?A AndersS skrev:
Alltså att man ärver ett förfallet hus belagt med vite där rivning och återställning av tomt vida överstiger marknadsvärdet?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
kostnaden blir betydligt högre om nåt barn hamnar i rullstol för vården av den personen på livstid är högre vad det skulle kosta att tvångsförvalta och riva huset av komunenreturen skrev:
hur många hus skulle tvångsförvaltas i dag?M maria01 skrev:
hur många har skadats (gäller även jättebäbisar) i samma hus? och hur många av dessa sitter i rullstol?
detta är väl mer en fråga om arvsanlag och man skulletitta mer på föräldrarnas tillkortakommanden.än om en månraket trillar ner i huvudet på någon.
troligtvis skulle snorungar som skule in i något av dessa hus göra detta med eller utan tvångsförvaltning och de som cyklar förbi bli överkörda av bussen.
Riskanalysen är väldigt väldigt dålig underbyggd.
Man kan inte utgå från att allt kan hända för då är det bättre att alla ungar låses in i vita rum utan möbler och vad kostar det?
Nå barn i olika åldrar har alltid gjort något spännande och tagit lärdom och erfarenheter som präglat livet i framtiden. så den anledningen till tvångsförvaltning är undermålig. Det behövs däremot ett mer engagerande föräldraskap.
Om man ska prata bostadsbrist i storstäder så är billiga hyror i allmännyttan ett mycket större problem. Jag bodde en period (i andra hand, under hyresvärdens radar, men en bra kontraktsinnehavare som inte lade på något extra) på en extremt attraktiv adress i centralaste Stockholm.
Trappuppgången var på pappret bebodd av pensionärer och i de allra flesta fall var deras barnbarn också skrivna där. Många av lägenheterna var egentligen helt tomma och oanvända. Planen var uppenbart att barnbarnen skulle kunna ta över kontrakten när gamlingarna trillade av pinn.
Hyran var så pass låg att det helt klart var attraktivt att göra så, jag betalade under 3000 kr för en tvåa i ett lugnt kvarter i Gamla stan med utsikt över takåsarna och Skeppsholmen.
Numera tror jag det är lite svårare att få ta över kontrakt under de premisserna.
Trappuppgången var på pappret bebodd av pensionärer och i de allra flesta fall var deras barnbarn också skrivna där. Många av lägenheterna var egentligen helt tomma och oanvända. Planen var uppenbart att barnbarnen skulle kunna ta över kontrakten när gamlingarna trillade av pinn.
Hyran var så pass låg att det helt klart var attraktivt att göra så, jag betalade under 3000 kr för en tvåa i ett lugnt kvarter i Gamla stan med utsikt över takåsarna och Skeppsholmen.
Numera tror jag det är lite svårare att få ta över kontrakt under de premisserna.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är en intressant tanke att det finns bostäder som står "öde" även i stadsmiljöer! Jag tror att anledningen till att detta inte är allmänt omtalat i samma andetag som ödehusen på landsbygderna, är att det stämmer dåligt med våra föreställningar om stad och land. När det pratas landsbygd används negativa värdeord som avfolkningsbygd, och det antas att landsbygderna är oattraktiva för människor. På landet kan hus alltså vara öde. Städerna omtalas med positiva värdeord, befolkningstillväxt exempelvis. Städer antas vara attraktiva för människor. Då passar det illa att tala om bostäder som står oanvända och tomma som öde.
Klicka här för att svara