Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men frågan är väl mer om vi alls har någon bostadsbrist. Hur stor andel av befolkningen är förhindrad att ta jobb och bilda familj p g a boendesituationen?
Eftersom den frågan inte enkelt besvaras av ekonomisk bidata eller väntetider i bostadsköer kräver den en insats. Jag känner inte till om någon forskare eller myndighet tagit sig an frågan vilket är lite konstigt. Den borde ju vara extremt viktig att få svar på. Anektdotiskt är bostaden det största problemet för många Stockholmare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Hur stor andel av befolkningen är förhindrad att ta jobb och bilda familj p g a boendesituationen?
Det är generellt inte så bostadsbrist definieras.
Däri ligger ju en stor del av problemet.

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Anektdotiskt är bostaden det största problemet för många Stockholmare.
Det löses ju lätt genom att flytta längre ut i förorten. Vi har ju tidigare diskuterat att lägenheterna står tomma i rätt nybyggda hus i Barkarbystaden.

Men det är väl mer en fråga om att man inte vill bo där. Av sociala och ekonomiska skäl. Man bor redan bättre än så.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
enda problemet jag ser med ödehus är ju att barn kan ta skada om dom leker i dom då finns det ju bara en lösning att staten tar över och tvångsförvaltar huset men det händer ju aldrig i sverige utomlands är det vanligt

för övade brandkåren på ödehus men det inget som görs längre vad jag vet

M maria01 skrev:
enda problemet jag ser med ödehus är ju att barn kan ta skada om dom leker i dom då finns det ju bara en lösning att staten tar över och tvångsförvaltar huset men det händer ju aldrig i sverige utomlands är det vanligt

vem skall ta kostnaderna för tvångsförvaltning?

Brandkåren slutat med detta med tanke på miljön och den globala uppvärmningen tsunamis i asien och kolkraft i tyskland.....

Det löses ju lätt genom att flytta längre ut i förorten. Vi har ju tidigare diskuterat att lägenheterna står tomma i rätt nybyggda hus i Barkarbystaden.

Men det är väl mer en fråga om att man inte vill bo där. Av sociala och ekonomiska skäl. Man bor redan bättre än så.
Det handlar om ett fåtal lägenheter som heller inte stått tomma särskilt länge. Huvudsaken är dock att förstå att oavsett hur många tomma lägenheter och bostäder som finns kan det vara bostadsbrist.

Jag har tidigare argumenterat varför bostäder inte fungerar som en vanlig marknad av olika känslomässiga, ekonomiska och praktiska skäl. Det här är samma sak. Halveras hyran i Barkabystaden kommer de nog hyras ut men marknaden fungerar inte så, det kommer inte hända.

Det är också så att valen och mekanismerna inte är enkla. Människor kan "välja" att bo kvar i uttalad misär för att alternativen på olika komplicerade sätt är värre. Samma gäller frågan om barnafödandet. Att reda ut bostadsmarknadens roll i det är extremt svår. Individer kan sällan redogöra för skälen till så komplexa val.

• Gilla
Robzon och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det handlar om ett fåtal lägenheter som heller inte stått tomma särskilt länge. Huvudsaken är dock att förstå att oavsett hur många tomma lägenheter och bostäder som finns kan det vara bostadsbrist.

Jag har tidigare argumenterat varför bostäder inte fungerar som en vanlig marknad av olika känslomässiga, ekonomiska och praktiska skäl. Det här är samma sak. Halveras hyran i Barkabystaden kommer de nog hyras ut men marknaden fungerar inte så, det kommer inte hända.

Det är också så att valen och mekanismerna inte är enkla. Människor kan "välja" att bo kvar i uttalad misär för att alternativen på olika komplicerade sätt är värre. Samma gäller frågan om barnafödandet. Att reda ut bostadsmarknadens roll i det är extremt svår. Individer kan sällan redogöra för skälen till så komplexa val.
Barnafödandet är en affärsmodell och då är det lätt att bo 17st i en etta i ren misär, för dessa är det inte något komplext val.

I vissa tätorter i länet river man idag hyreshus byggda på 60-talet när antalet tomma lägenheter ökat. Har i vissa fall använts som flyktingboende utan något underhåll.
Så för att kunna föra en "vettig" diskussion måste man utgå från vilka platser som avses och dess förutsättningar i vårt avlånga land.

A AndersS skrev:
I vissa tätorter i länet river man idag hyreshus byggda på 60-talet när antalet tomma lägenheter ökat. Har i vissa fall använts som flyktingboende utan något underhåll.
Så för att kunna föra en "vettig" diskussion måste man utgå från vilka platser som avses och dess förutsättningar i vårt avlånga land.
Ja, situationen skiljer sig rejält beroende på var man är. Jag önskar att samhället bättre kunde ta vara på sina mänskliga och fysiska resurser genom att möjliggöra både urbanisering och levande landsbygd.

Det är rätt små knuffar som avgör var man hamnar. Det är många som drömmer om landet men inte kan lösa jobbsituationen och ser bristen på service och sjukvård som ett problem. Andra vill gärna bo i storstaden men har svårt att fixa acceptabelt boende. Många arbetsgivare är osugna på distansarbetare etc.

Vi är för tillfället rätt kassa på att möjliggöra invånares frihet.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med om att frågan är svår. Och kanske är det bäst att lämna termer som "bostadsbrist" och istället diskutera om vi vill göra några förändringar för någon del av landet avseende boende. "Bostadsbrist" passar nog bättre i bred politisk propaganda än som en funktionell parameter som kan kvantifieras.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G
Finns ju övergiva gårdar i Stockholm också..

Rundmars gård i Tyresö står och förfaller och ägare är *trumvirvel* kommunen.

Nu ska den ju renoveras men den har ju stått "övergiven" i ~10 år och det syns.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Rundmars gård i Tyresö står och förfaller
Det är ju ett stort problem med bostäder. De kan inte stå tomma länge innan förfallet blir dyrt att åtgärda. Därför tror jag inte forskaren i artikeln är intresserad av bostadsfrågan utan har någon annan vinkel.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det är ju ett stort problem med bostäder. De kan inte stå tomma länge innan förfallet blir dyrt att åtgärda. Därför tror jag inte forskaren i artikeln är intresserad av bostadsfrågan utan har någon annan vinkel.
Fast gamla timmerhus är förvånansvärt stryktåliga. De kan ha murkna stockar och gamla vattenläckor här och var. Fixa taket och laga fönstren och sen går det utmärkt att bo i dem. I varje fall på sommaren. På med lite färg och nya tapeter så blir det riktigt trivsamt. :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

Jodå, det finns fler nackdelar. Det SVT-reportage jag la in innebär ju att hus som kan vara fullt beboeliga köps till högre pris av utlänningar som fått till sig att det är lättare få uppehållstillstånd om man äger fastigheter här. De hindrar andra som vill bosätta sig där, och i förlängningen skrämmer bort köpare till andra hus, för vem vill ha ett ödehus som förfaller som granne?
Tvångsövertagande ja det skulle fungera, men då skriker folk sig hes över "äganderätten"

G
M maria01 skrev:

Om kommunen anser att ett hus är i så pass dåligt skick att det är en fara för allmänheten så kan dom utfärda ett föreläggande med hot om vite.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.