Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt i att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige, vi har mest yta per capita i Europa.

Men visst finns det gott om människor, inte minst unga sådana, som skulle vilja bo i centralare storstadslägen. Och det finns gott om människor som vill bo i småhus inte för långt ifrån storstäder.
Jag har unga vuxna och har varit ung en gång också. Det enda mina barn efterfrågar är ett arbete med hög lön, precis som jag gjorde på min tid. Så om högavlönade arbeten finns där bostäderna finns, är nog alla platser acceptabla.

• Gilla
antett
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ryssland måste ha mer eller
M maria01 skrev:
ryssland måste ha mer eller?
Ryssland tillhör inte Europa sedan 2014. Tillika Vitryssland.

• Haha
maria01
  • Laddar…
Du har rätt i att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige, vi har mest yta per capita i Europa.
Siffrorna avser väl ett medel!? De är alltså inte på något sätt relaterat till bostadsbrist!? Vi är ju ett av världens mest ojämnlika länder.

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Siffrorna avser väl ett medel!? De är alltså inte på något sätt relaterat till bostadsbrist!? Vi är ju ett av världens mest ojämnlika länder.
Håller med om att bostadsbrist är svårt att mäta. Men rimligen mäts det väl som andel av befolkningen som bor som tillfälligt inneboende hos annan och i lösningar som WGs, alltså bostäder delade utanför familj eller romantisk partner. Nu har jag inte siffrorna men det tycks inte vara supervanligt som boendeform i Sverige.

Vi är väl ett av världens mest jämlika länder. Det är väl mest om man tittar på fördelning av vissa förmögenheter (och exkluderar andra, t ex vår pensionsbesparingar och alla pengar staten förvaltar åt oss) Oxfam kan göra en propagandaploj av svensk ojämlikhet.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
G
A alexanderlukas skrev:
Resonemanget är typiskt för personer som har storstadsperspektiv. Det finns ingen bostadsbrist i Sverige, det är arbetsplatserna som är felplacerade.
Hade ju varit ganska odemokratiskt att tvinga privata företag att inte få bestämma var i landet dom vill etablera sig.

Det är rätt vanligt att husen står eftersom att någon har köpt det men bara är intresserad av skogen men skiter i att eventuell bebyggelse på marken står och förfaller.

Tjuriga jävlar som vägrar att hyra ut det ens till självkostnadspris.

Finns ju många ungdomar som är uppvuxna på landsbyggden och som kanske inte är intresserade av hyreslägenhet inne i stan som första boende eller så har de intressen som gör att man hellre hade valt att hyra ett hus lite avsides hellre än en centralt belägen lägenhet. Jag var själv en sån för en 15 år sen.

Enligt mig hade det ju varit perfekt att hyra gratis ut till en 22-årig singelkille där han kan hålla på att snickra några timmar efter jobbet varje dag för att på så sätt förhindra förfallet. Hyran blir ju själva byggmaterialet så att säga.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju undra hur många fastigheter allmänna arvsfonden äger....
Då någon avlider som inte har nära släktingar (upp till kusiner) och inte har ett testamente så går hela arvet inkl ev fastigheter till Allmänna arvsfonden.
Under 2024 fick fonden in totalt 1 814 miljoner kronor så det är inga små pengar som trillar in.
Visst de flesta fastigheter gissar jag säljs, men de där med redan förfallna hus på och inget fastighetsvärde...Är ytterst tveksam atill att AA rustarupp och försöker sälja...

• Gilla
Robzon
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns ju ägare hur blir man av med ett hus eller mark?
Klart att folk eller företag fortfarande äger husen, men om ingen någonsin bor där eller är där och gör någonting, då är det övergivet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G
E EPG skrev:
Det är rätt vanligt att husen står eftersom att någon har köpt det men bara är intresserad av skogen men skiter i att eventuell bebyggelse på marken står och förfaller.

Tjuriga jävlar som vägrar att hyra ut det ens till självkostnadspris.

Finns ju många ungdomar som är uppvuxna på landsbyggden och som kanske inte är intresserade av hyreslägenhet inne i stan som första boende eller så har de intressen som gör att man hellre hade valt att hyra ett hus lite avsides hellre än en centralt belägen lägenhet. Jag var själv en sån för en 15 år sen.

Enligt mig hade det ju varit perfekt att hyra gratis ut till en 22-årig singelkille där han kan hålla på att snickra några timmar efter jobbet varje dag för att på så sätt förhindra förfallet. Hyran blir ju själva byggmaterialet så att säga.
Det kan jag förstå har man otur så hyr man ut till fel person och det kan kosta fastighetsägaren stora belopp.

Om man inte har kommunalt V/A så är ju chansen att avloppsanläggning inte är godkänd själv fick jag hot om vite på 110k om fastigheten fortsatte hyras utan godkänt system.

Att anlägga en ny anläggning är inte gratis.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
En vanlig anledning till att hus lämnas öde tror jag är att ägarna helt enkelt inte orkar ta tag i en försäljning. Det känns jobbigt av olika skäl (och det är små pengar). De kan vara gamla och trötta, bo långt borta, vara oeninga syskonskaror eller företag som inte bryr sig. Där tror jag kommuner (eller för den delen föreningar) kan göra en del nytta genom att puffa på och hjälpa till.
Stoppar ett ödehus utvecklingen i ett område? Nja, men varje ödehus som man kan få folk att ta sig an blir ju en skjuts framåt för trakten. Jag tycker att det är ett bra initiativ och kostnaden är ju en piss i havet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag äger massor av "ödehus" och inget som helst intresse över någon kartläggning

Håller med om att bostadsbrist är svårt att mäta. .
Min poäng var att bostadsyta per capita inte säger någonting alls om bostadsbrist. Sverige har kanske inte kvadratmeterbrist men det intressanta är hur tillgången till dessa kvadratmeter ser ut. Är du hemlös eller förhindrad att ta jobb eller bilda familj för att du inte får tag i bostad hjälper det dig inte att Bertil i Västernorrland eller Anna i Stocksund har 200 kvm de inte använder.

Det går att minska bostadsbristen genom att omfördela dessa kvm men det är svårt utan auktoritära och för individen smärtsamma medel.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Min poäng var att bostadsyta per capita inte säger någonting alls om bostadsbrist. Sverige har kanske inte kvadratmeterbrist men det intressanta är hur tillgången till dessa kvadratmeter ser ut. Är du hemlös eller förhindrad att ta jobb eller bilda familj för att du inte får tag i bostad hjälper det dig inte att Bertil i Västernorrland eller Anna i Stocksund har 200 kvm de inte använder.

Det går att minska bostadsbristen genom att omfördela dessa kvm men det är svårt utan auktoritära och för individen smärtsamma medel.
Men frågan är väl mer om vi alls har någon bostadsbrist. Hur stor andel av befolkningen är förhindrad att ta jobb och bilda familj p g a boendesituationen?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Men frågan är väl mer om vi alls har någon bostadsbrist. Hur stor andel av befolkningen är förhindrad att ta jobb och bilda familj p g a boendesituationen?
de som fick sparken från northvolt

returen returen skrev:
Jag äger massor av "ödehus" och inget som helst intresse över någon kartläggning
Kan tro det... 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.