Nej, jag läste ditt inlägg fel. Du har ett isolationsfel i ugnen. Du kan plugga ur båda ändar på en värmespiral i taget och på så sätt kanske hitta den som läcker.

• Gilla
Perten
  • Laddar…
Har inte exakt samma inbyggnadsugn, men samma typ av fel. Så fort man satte igång ugnen så blev det svart hemma. Bytte värmeelement så fungerade det igen.

• Gilla
Perten
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Koppla ur den, sen slår du på säkring igen, om den håller så är det sannolikt det elementet
Yes, det var det som var paj. Jordfelsbrytaren höll sig fin och ugnen gick igång när varmluftselementet var urkopplat.

Nu gäller det bara att få hem ett nytt element innan jul. Tack för alla svar och hjälp!

Jag beställde direkt från Elux för 1.5år sedan, då skickade de samma dag.

• Gilla
Perten
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag beställde direkt från Elux för 1.5år sedan, då skickade de samma dag.
Konstigt nog får jag inte upp något varmluftselement på hemsidan. Blir att kontakta dom imorrn

P Perten skrev:
Konstigt nog får jag inte upp något varmluftselement på hemsidan. Blir att kontakta dom imorrn
Prova att söka efter ringvärmeelement.
Annars kan man söka efter produktens PNC-nummer och få upp aktuella reservdelar.

Tack, det var hemsidan på mobilen som spelade mig ett spratt. När jag öppnade på datorn så kunde jag se alla reservdelar. Bokat och klart.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
B
Ibland blir det ju fukt i dem, på nåt vis, speciellt om de inte använts på ett tag, då kan det gå att värma upp och så det torkar ur, om det går köra en liten stund innan det löser JFB, då är det bara försöka igen några gånger. Kan funka

returen returen skrev:
en fin ugn bygd på den gamla AEG fabriken
oftast är det ringelementet till varmluften som går
enkelt att se om du tar bort plåten längst in i ugnsutrymmet och kollar på elementet skall vara slätt och fint på ytan
lätt att byta själv kostar under 500.--
Nyfiken, var låg den fabriken?

P Perten skrev:
Tack, det var hemsidan på mobilen som spelade mig ett spratt. När jag öppnade på datorn så kunde jag se alla reservdelar. Bokat och klart.
Glöm inte att kolla så att varmluftsfläkten också kör, vår hade stannat och gissningsvis brann värmeelementet av på grund av detta.

• Gilla
Perten
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nyfiken, var låg den fabriken?
rothenberg

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Perten skrev:
Jag tycker det ser fint ut. Eller vad tror du? Syns det tydligt om elementet är kört?
nej elementet är kasst se slingar uppe till vänster

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Perten skrev:
det verkar som om electrolux inte längre vill att slutkund byter vissa elkomponenter

men du skall ha nummer 3878684004 ersatt av 1400089339034

B Boan skrev:
Ibland blir det ju fukt i dem, på nåt vis, speciellt om de inte använts på ett tag, då kan det gå att värma upp och så det torkar ur, om det går köra en liten stund innan det löser JFB, då är det bara försöka igen några gånger. Kan funka
TS element har spruckit pga av värme

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.