Vad är trasigt i min varmluftsugn? Ringelementet för varmluft blir ej varmt

Hej

Hoppas någon här kan hjälpa mig vad jag borde byta/reparera på min ugn.

Ugnen är en IKEA Mirakulös (103.488.30, PNC 94971704001) som är ca 7-8år
För någon vecka så slutade den att värma när bara varmluften var aktiverad/vald.
Fläkten snurrar på men ingen värme från ringelementet.
Över och undervärmen fungerar som det ska och övriga saker som timer/klocka, lampa.

Trodde det var ringelementet som gett upp efter att ha sökt på nätet då det var rätt vanligt.
Tog ur ringelementet, ser inga skador och mätte med multimeter, ca 22 Ohm vilket verkar vara rätt.
Mätte övriga element oxå, tror dom låg på ca 50-60 Ohm.

Satte på ugnen på på vara varmluft och mätte spänningen över ringelementet och där är det 0 volt (noll volt)
Mätte över undre elementet och övre och där är det 230 Volt.

Inga säkringar går när jag använder ugnen, inte heller jordfelsbrytaren. Så det verkar inte bli kortslutning.

Kablarna går in i en kontrollmodul/styrkort/elekronikkort/el-modul eller vad nu dom kallas.
Kortet heter 8077075052 (även 3878401037, 3878401045, 3878401060)
Att köpa ny kontrollmodul är för dyrt, ca 2000kr

Kan det vara ett relä som inte slår igen som det borde när man väljer varmluft?
Byta ett relä?
Eller vad kan vara trasigt?

Kan inte dessa kort. Men kanske om du tittar på var på kortet ledningen till elementet går in. Se om det går att se foliebanans väg till något relä och mäta om det finns spänning in/ut på stiften/lödningarna

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Titta även om du ser något som ser bränt ut på kortet.

J jonaserik skrev:
Kan inte dessa kort. Men kanske om du tittar på var på kortet ledningen till elementet går in. Se om det går att se foliebanans väg till något relä och mäta om det finns spänning in/ut på stiften/lödningarna
Tack. Ska försöka mäta lite.

L Lilllen skrev:
Titta även om du ser något som ser bränt ut på kortet.
Tack. det ska jag göra. kollade lite vid tidigare tillfälle men såg inget men ska kolla igen. även fota (glömde det)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Problemet löst, bytte kontrollmodulkortet och nu fungerar ugnen igen.

Fick tag på kortet via Blocket. Det var en bortskänkes annons av defekt ugn, nästan samma som jag hade men viktigast att det var ett identiskt kontrollmodulkort. Felet på den ugnen var att säkringen gick om man valde något annat än varmluft. Något jag ej verifierade. Dock mätte jag lite snabbt med multimeter men hittade inget. Skruvade ur kontrollmodulkort och satte i det i min ugn och nu fungerade allt igen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Felsökte det trasiga kortet för att se vad som var fel.
Hittade inga brända komponenter eller annat konstigt på ovan sidan. Se bild Bild av ett kretskort med komponenter. Vid närmare granskning upptäcks en dålig lödning vid en pil. Kortet används som reserv vid nästa tillfälle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser undersidan ut. Ser ju rätt bra o helt ut.....
Undersidan av ett kretskort utan brända komponenter, men en dålig lödning visas.
Skapa konto

Men kollar man här, vid pilen, så ser man att det är en dålig lödning.
Mätte med multimeter, ingen kontakt.
Undersidan av ett kretskort med en dålig lödning markerad med en röd pil. Kretsen ser annars hel ut.
Skapa konto

Ska fixa den så har jag ett reservkort till nästa gång :)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.