2 107 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
UC'n din väg till kreditstopp...
Jag vet inte om jag bara är naiv och okunnig men kanske någon annan här har nytta av min (nästan) dyrköpta läxa...
Jag har alltid varit av uppfattningen att en UC inte direkt skadar ens ekonomiska förutsättningar vad det gäller lån och krediter men det är tydligen helt fel!
Jag har tänkt skaffa solceller och begärde in offerter från tre olika leverantörer och begärde specifikt offert för avbetalning. Det resulterade då i, utan att jag ägnade det en tanke, tre st. UC'n under loppet av en vecka.
Det visade sig att den solcellsleverantör som hade det intressantaste erbjudandet också hade den absolut dyraste räntan, 6,4%, så jag tänkte att det måste man ju kunna få bättre så jag tog erbjudanden via en tjänst som heter Zmarta. En UC och flera långivare ger svar säger de!
Det är förvisso sant men det bästa jag fick var 5,8% från ICA banken så jag ringde dem och frågade eftersom man ska kunna få medlemslån "från 3,95%" men de meddelade att min risk var förhöjd eftersom jag tagit så många UC'n om krediter/lån på kort tid...
Sen hittade jag "sollånet" från Swedbank, 1,9% och man behöver inte flytta sina andra bakärenden till dem! Perfekt, tänkte jag, men nej... Han som ringde upp från Swedbank var rätt dryg och skattade åt mig och sa, "trodde du verkligen du skulle kunna ansöka om lån med den UC historiken! Ha, ha, ha... Återkom om 6 månader om du, som du hävdar, verkligen inte redan tecknat flera av de lån du sökt...".
Han sa specifikt att lånejämföring som t.ex. Zmarta, etc. är en extra röd flagga då det inte syns hur många svar man faktiskt fått.
Nu börjar jag bli verkligt nervös och ringer tillbaka till solcellsleverantören och förklarar vad som hänt och frågar om deras erbjudande finns kvar, men de skulle måsta kika över det igen i så fall men han tipsade att kolla med bolånegivaren.
Lyckligtvis fick jag sen extra bolån (vilket jag inte trodde var möjligt när jag har bundet lån (JA, jag sa redan att jag är naiv och okunnig när det gäller lån och banker...)) så det ordnade sig i långa loppet, och dessutom till en riktigt bra ränta!
Jag har alltid varit av uppfattningen att en UC inte direkt skadar ens ekonomiska förutsättningar vad det gäller lån och krediter men det är tydligen helt fel!
Jag har tänkt skaffa solceller och begärde in offerter från tre olika leverantörer och begärde specifikt offert för avbetalning. Det resulterade då i, utan att jag ägnade det en tanke, tre st. UC'n under loppet av en vecka.
Det visade sig att den solcellsleverantör som hade det intressantaste erbjudandet också hade den absolut dyraste räntan, 6,4%, så jag tänkte att det måste man ju kunna få bättre så jag tog erbjudanden via en tjänst som heter Zmarta. En UC och flera långivare ger svar säger de!
Det är förvisso sant men det bästa jag fick var 5,8% från ICA banken så jag ringde dem och frågade eftersom man ska kunna få medlemslån "från 3,95%" men de meddelade att min risk var förhöjd eftersom jag tagit så många UC'n om krediter/lån på kort tid...
Sen hittade jag "sollånet" från Swedbank, 1,9% och man behöver inte flytta sina andra bakärenden till dem! Perfekt, tänkte jag, men nej... Han som ringde upp från Swedbank var rätt dryg och skattade åt mig och sa, "trodde du verkligen du skulle kunna ansöka om lån med den UC historiken! Ha, ha, ha... Återkom om 6 månader om du, som du hävdar, verkligen inte redan tecknat flera av de lån du sökt...".
Han sa specifikt att lånejämföring som t.ex. Zmarta, etc. är en extra röd flagga då det inte syns hur många svar man faktiskt fått.
Nu börjar jag bli verkligt nervös och ringer tillbaka till solcellsleverantören och förklarar vad som hänt och frågar om deras erbjudande finns kvar, men de skulle måsta kika över det igen i så fall men han tipsade att kolla med bolånegivaren.
Lyckligtvis fick jag sen extra bolån (vilket jag inte trodde var möjligt när jag har bundet lån (JA, jag sa redan att jag är naiv och okunnig när det gäller lån och banker...)) så det ordnade sig i långa loppet, och dessutom till en riktigt bra ränta!
Jag skulle också installera solceller och Eon sa att det var inga problem då min ekonomi är välskött och lånet skulle gå genom Swedbank men jag fick nej av Swedbank på ett solcells lån på under 100,000, naturligtvis kunde jag betalat det kontant men pengarna ger mer utdelning på börsen än vad jag skulle spara på elen så man kan verkligen undra hur de räknar.
Mmm... Ja, kanske det men med indraget statligt stöd finns det bra läge att förhandla ner priset och jag har grönt bolån via SBAB så solceller på taket kommer att lyfta huset till energiklass B vilket ger 0,1% rabatt på bolånet vilket är drygt 500kr/mån.C cpalm skrev:
Med 36 paneler på taket (380W) kommer det inte att bli en förfärligt dålig affär och de hundralappar det kostar i månaden är jag villig att ge för miljön (och för att grannarna ska ha något att prata om...)!
Det var lite så jag också räknade... Ta det från besparing/buffert eller låna... Nu fick jag ju lån till 1,24% så då lönar det sig definitivt att låta spar/buffert pengar ligga kvar på fonder och högräntesparande så @cpalm tycker jag har lite fel...T Tibb skrev:Jag skulle också installera solceller och Eon sa att det var inga problem då min ekonomi är välskött och lånet skulle gå genom Swedbank men jag fick nej av Swedbank på ett solcells lån på under 100,000, naturligtvis kunde jag betalat det kontant men pengarna ger mer utdelning på börsen än vad jag skulle spara på elen så man kan verkligen undra hur de räknar.
Det är naturligtvis ingen lysande affär att skaffa solceller men jag räknar att om 7-8 år (inklusive ränta) att jag sen börjar "tjäna" på solcellerna. Tibber köper dessutom överskotts el upp till 1000 kWh per år för 1 kr/kWh så där är det ju ytterligare 1000 kr plus per år, sen är det spotpris efter det.
Tibber i samarbete med Otovo gör ju också väldigt trevliga saker tillsammans och med två elbilar kan jag ladda elbilarna när spotpriset är lågt och sen sluta ladda och sälja tillbaka el när priset är högt.
Det lär väl i långa loppet vet jag inte hur mycket det gör för återbetalningen men med 25 års effektgaranti på solcellerna så kommer det att bli en vinstaffär ekonomiskt någon gång i alla fall men en miljömässig vinstaffär från dag ett...
Med både pool och bubbelbad kanske elförbrukningsångesten går ner något med solceller på taket...
En ödmjuk fråga hur du räknat anders07.
0,1% i ränterabatt och 500kr/mån i besparing innebär då ett lån på drygt 8,5miljoner.
Så här räknar jag. 8500000x0,001=8500kr/år före skatteavdrag. 8500x0,7=5950kr/år i kostnad. 5950/12 =knappt 500kr/månad i besparing.
Det kanske stämmer i ditt fall men det låter som du kanske räknat fel på något sätt och överskattar hur mycket de där 0,1% är värt.
0,1% i ränterabatt och 500kr/mån i besparing innebär då ett lån på drygt 8,5miljoner.
Så här räknar jag. 8500000x0,001=8500kr/år före skatteavdrag. 8500x0,7=5950kr/år i kostnad. 5950/12 =knappt 500kr/månad i besparing.
Det kanske stämmer i ditt fall men det låter som du kanske räknat fel på något sätt och överskattar hur mycket de där 0,1% är värt.
Klicka här för att svara