Förre ägaren till mitt hus satte upp ett HTH-kök med bl.a. vitrinskåp för 16 år sedan. Såg jättefint ut, och eftersom ett vitrinskåp naturligt blir platsen för det bästa porslinet och dyrbaraste glasen, var det precis vad jag satte dit. En antik kristallskål från mitten 1800-talet stod högst upp efter principen att det som inte används så ofta får stå mest otillgängligt. Den vägde ganska mycket, ca 3 kg och med övrigt som fanns på hyllplanet var belastningen kanske 6 kg totalt med glashyllan. Inte så väldigt mycket, kan jag tycka. Nåväl, i fredags morse, runt kl 06.15, vaknade jag av ett oväsen som fick mig på allvar tro att taket fallit in. Så illa var det lyckligtvis inte, men i hallen, 5 m från köket, låg glassplitter och vidare in över köksgolvet.
Som jag tror, hade översta hyllplanet fallit ner och krossat allt glas på vägen ner. En närmare inspektion visade att de 3 hyllplanen suttit på totalt 12 väggfästen (4 per hylla), och av dessa 12 var 3 intakta, övriga 9 såg närmast avsågade ut för de hade brustit jämns med väggen, se bild med jämförelsen på ett intakt väggfäste.
Min misstanke är att det handlat om metalltrötthet, för jag tycker inte en belastning på 6 kg borde ge den effekten. Jag skyndade mig att plocka ner hyllorna från intilllsittande vitrinskåp, för jag är orolig att de väggfästena inte heller lever länge till.
Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo, det kanske kan vara läge att inte bara lita på att väggfästen håller hur länge som helst, utan det kan vara läge att byta ut dem med 10 års intervall.
Vad tror forummedlemmarna?
20260424_103318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260424_064142.jpg
Skapa konto
20260424_064122.jpg
Skapa konto

• Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
Ja hur mkt tror du att 12 vinglas väger?

Sätter man en tung glasskål på en glashylla för vanliga glas, får man lära sig den hårda vägen 👌

J Jorel03 skrev:
Ja hur mkt tror du att 12 vinglas väger?

Sätter man en tung glasskål på en glashylla för vanliga glas, får man lära sig den hårda vägen 👌
Nu var det fästena till hyllan gick sönder. Hyllan gick sönder för att den föll ner på golvet, och jo, jag tycker 4 väggfästen ska klara mer än 6 kg.😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.