Hej har en fråga kring min grund har blivit osäker om det är en torpargrund eller mullbänk huset är på landet och byggt innan man började räkna årtal på hus. Ser igen isolering under golvet och golvet i huset är monterat i samma höjd som grund muren. Min tanke är att jorden har satt sig och då bildat det utrymme man ser på bilden. Observera att bilden är upp och ner vänd

• Närbild av gamla träplankor med sprickor och skador i ett rum, täckta av damm och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en mullbänk med timmervägg, golvbrädor, fyllning av jord, golvbjälke och kallmurad grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Hur mkt utrymme finns det mellan golvbrädor och markyta?
Det ser ut som uppåt 50 cm? Har svårt att tänka mig att det kan ha sjunkit ihop så mkt. 1-2 dm känns mer rimligt över ett par hundra år.

Finns det ventiler i grundmuren, eller är den omurad alt kallmurad?

Mullbänkar var nog ofta runt de yttre delarna mot grundmuren för att täta och isolera, men det kan ha varit mer luftigt i mitten av huset.

Är marken naturligt torr och väldränerad så finns förutsättningar för mullbänk.

Isoleras golvet för effektivt så ökar risken för sättningar och tjällyft. Grundläggningsdjupet brukar vara måttligt. Grunderna har stått sig pga spillvärmen inifrån som begränsat tjäldjupet.
Dock gör även en lättare isolering stor skillnad mot oisolerat, och inte minst att få golvet/grunden lufttätt och dragfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.