Återupplivar detta ämne med det lilla jag vet efter att ha kollat runt lite. Har exakt samma problem som ovan, ska fixa övervåningen och sågen måste vara tyst så att man kan jobba på kvällarna utan att barnet vaknar.Uffe_Ulrika skrev:Oj vad mycket bra input det var här! Anledningen till att jag vill ha en tyst maskin är att jag har framför mig att fixa en oinredd övervåning och i förra huset skrämde kinasågen ungarna till gråt. Jag brukar ha hörselskydd men jag behöver en sju par för jag har en förmåga att alltid ha "tappat bort" dom just som jag har riggat allting klart.
Visst är det kul med Laser och ställbart sågdjup men primärt vill jag ha en exakt kvalitetssåg som är tyst och där det är lätt att hitta diverse olika klingor.
Har kollat på Rage-3
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34134
En Hitachi som jag tror heter C8FSHE, ligger i 3600 kr klassen.
Två modeller från Makita, LS0714 samt 1013L. Funderade också på en Bosch PCM8 men blev avrådd om jag ville ha en tyst maskin. Fick testköra Rage-3 och Hitachin och Rage-3 var definitivt inte speciellt tyst trots låga 2500 rpm. Metalliskt ljud. Enligt spec 98 db vid belastning och det betvivlar jag inte. Hitachin har ett väldigt högt ljud initiellt, beror på motorbromsen gissar jag. Inte kul. Båda Makita maskinerna hade väldigt behagligt ljud vid jämförelse. 0714 kändes lite liten och jag fick ett bra pris på 1013 så det blev en sån:
1013L :
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_30/products_id/125
"2:a generationen av LS1013, en av marknadens mest sålda kap- & gersågar i proffs segmentet"
"Låg ljudnivå (80db) via elektronisk reducering av tomgångsvarvet "
Har inte hunnit packa upp den ur kartongen ännu men provkörningen i butik gav mersmak. Kan rekommendera den till de som av en eller annan anledning prioriterar en tyst maskin.
Jämfört med min gamla Kellen (Kina ?) maskin så är den väldigt tyst, ett dovt ljud som inte stör tillnärmelsevis som Kellen-sågen gjorde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Min Bosch kap- & gersåg lade av. Går den att laga?
Verktyg & Maskiner -
Kap- och gersåg, GCM 8 vs GCM 80
Verktyg & Maskiner -
Kap- och Gersåg eller handsåga 90 grader ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Makita kap- och gersåg LS1019L säljes i Vallentuna
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Problem med ny klinga i kap- & gersåg
Verktyg & Maskiner