Hej! Har en väldigt kär Bosch GCM 800 S från 2012 som använts flitigt. Idag gjorde jag ett kap och den bara lade av mitt i. Klick. Död.

Rotade runt i bruksanvisningen för att kolla om det fanns någon säkring eller så, men det verkar inte vara fallet.

Finns det nån chans att jag kan reda ut det själv, eller är det bara ÅVC som gäller?

C ConnyN skrev:
Hej! Har en väldigt kär Bosch GCM 800 S från 2012 som använts flitigt. Idag gjorde jag ett kap och den bara lade av mitt i. Klick. Död.

Rotade runt i bruksanvisningen för att kolla om det fanns någon säkring eller så, men det verkar inte vara fallet.

Finns det nån chans att jag kan reda ut det själv, eller är det bara ÅVC som gäller?
Hej!

Luktar det inte bränt så är det nog kolen som är slut.
Kolla på YT hur du byter kolen.

Dag

• Gilla
ConnyN
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Luktar det inte bränt så är det nog kolen som är slut.
Kolla på YT hur du byter kolen.

Dag
Åh tusan! Det borde ju vara möjligt i så fall. Verkade inte så komplicerat.
Allt elektriskt lade av - även lasern och lampan. Brukar det vara så om kolen är slut?

Tack!

C ConnyN skrev:
Allt elektriskt lade av - även lasern och lampan. Brukar det vara så om kolen är slut?
Nej.

Kan det vara sladden som gått av då? Bästa är väl att kontinuitetsmäta ledarna från kontaktens stift till kabelns ände, men kanske går dra/vicka lite i kabeln och se om laser etc. hoppar igång. Kolla noga först så det inte är några uppenbara skador eller något som sitter löst så du inte får ett strömförande kabel i handen vid testet.

Hittade felet! Det var en ”smart plug” som tydligen hade lagt av. Den lös fortfarande och såg fungerande ut, men nej… den var död.

Inte helt imponerad. Men kapen lever igen! ❤️

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Kör du sågen via en smart plugg?

R roli skrev:
Kör du sågen via en smart plugg?
Nej, inte i vanliga fall. Pluggen funkar som räckvidsförlängare till ett uppkopplat brandlarm i ett förråd. Hade kapen kopplad till pluggen nu. Men det misstaget gör jag ju inte om. :)

Ska få bättre eldragning på plats till hösten tänkte jag. Allt är lite upp och ned nu när vi nyss flyttat in.

Kan ju eventuellt vara sågen som ”knäckte” pluggen med sina startströmmar.

Jag tror att det ändå är lite fel på sågen och att du nu behöver en ny.

• Haha
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att det ändå är lite fel på sågen och att du nu behöver en ny.
Ska säga det till min fru… 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.