A
Mr Handyman skrev:
Ni som säger att Makita LS1013 är så bullrig..
Jag köpte en Makita LS0714 för knappt 2 år sedan, och även den för ett j-vla liv. Men bortsett från det så tycker jag att det är en mycket trevlig maskin.

ACME, tror du inte att det kan ha med årgången att göra?

A
Det är väl inte omöjligt att dom har ändrat något i konstruktionen som gör att nyare modeller går tystare. Det har jag ingen koll på, men det vore väl det första/enda jag skulle försöka förbättra på den maskinen om jag satt och jobbade med produktutveckling hos Makita.

Snailman
Tycker du man har nytta av lasern på Makita LS0714, det verkar kosta 1000kr extra med laser?

Som sagt: Ljudvolymen känns väldigt bra. Det står också i produktbladet jag länkade till att den är tystare, och där är ju allting sant...

Och Snailman: Jag kör ju en annan Makita, men laser är väldigt användbart!

A
Jag håller med om lasern. Jag trodde att det bara var en säljgimmick men den används flitigt.
Nu kom jag på en sak till jag skulle vilja ända på maskinen; Lasern borde ha varit dubbel så som den är på Kapex:en, så att man slipper ställa om den när man tar in arbetsstycket från olika håll.

min 743 med induktionsmotor låter ingenting bredvid min 707...

och 707 har ändå fått bra betyg tidigare i tråden :)

Utan att ha kollat i varje detalj så tycker jag inte att just Verktygimporten har bästa priserna på DeWalt. Tex. Lindarn har bättre som inkl. frakt. Kanske om Verktygsimporten kan diskutera priset ytterligare så...

Fortfarande måste känna lite på KGS301:an trots Handymans varningar. Jag vill ju inte såga av mig fingrarna jag gillar dom där som sitter och dom är rätt fäst vid mig tror jag.

S
hej!

bästa resultat å mest nöjd är dewalten!!
byggarens såg!
tål mycket, regn, å hårda tag!
kapar fina snitt.
lätt att koppla på DW 793 dammsugaren
men ni måste använda hörselkåpor.. det skadar...
sist men ännu viktigare... DAMMSUGAREN, om ni sågar i nån laminat liknade matrial friges en mycket framkallande cancer gas!!!
sågar ni i mdf så är spånet så litet att en *bh* till skydd ej hjälper. dammsugare jämt när ni sågar med kapen!

bästa resultat: vad skall ni såga för något, liter regel laminat, parkettm.m??
välj rätt klinga!
man sätter juh på vinterdäck på vintern, varför?

notis: ka å ger sågen e den såg som skadar flest händer på byggaren, tänk er för en farlig maskin!!!

god jul
speedomac

Uffe_Ulrika skrev:
Oj vad mycket bra input det var här! Anledningen till att jag vill ha en tyst maskin är att jag har framför mig att fixa en oinredd övervåning och i förra huset skrämde kinasågen ungarna till gråt. Jag brukar ha hörselskydd men jag behöver en sju par för jag har en förmåga att alltid ha "tappat bort" dom just som jag har riggat allting klart.
Jag rekommenderar dig att köpa ett par riktigt bra hörselskydd som sitter bra, som du kan gå runt i en hel dag utan att ta dem av dig. Låt dem kosta vad det kostar, det ä det värt, enligt min uppfattning. Behöver du prata med andra människor så köp ett par aktiva, annars vanliga. Det kommer att skona din hörsel. Viktigt är givetvis att de sitter bra på just dig, annars åker de fort av igen.

S
helt rätt!
aktiva e bra med micen!
men gå aldrig en hel dag med kåpor då det blir varmt å svettigt. svamp, låter sjukt men sant!!!!!
ha dom på hövvet hela tiden. då använder man dom jämt!!!!

N
Tycker att bosch gcm 10 är bra när den girar upp till 60 grader. Den större dewalt sågen tror jag oxå girar lika långt.

S
japp... men e klumpig till mindre jobb!! den större dewalten har man när man bygger husväggar mest då den ersätter lite av gärdesågen!!!!

Vad är gärdesågen? Låter inte bekant.

Mr Handyman skrev:
Vad är gärdesågen? Låter inte bekant.
Säkert en Gjerdesåg antar jag. http://www.husbyggeren.no/gjerdesagen.htm

Stor, stark 3-fas maskin med klinga som kan lutas och geras samt användas för klyvning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.