39 234 läst ·
100 svar
39k läst
100 svar
TwinDos-problem
Det här blir ju en kommentar på en gammal tråd, men du verkar kunnig i ämnet så jag chansar.
Jag kommer inte åt att välja mellan 1 och 2, för mig lyser bara 2 (2 är patronen där jag fyllt kulörtvättmedel, 1 = vittvättmedel). Vet du hur jag gör för att få båda siffrorna lysande och därmed valbara?
Hälsningar Anna
Jag kommer inte åt att välja mellan 1 och 2, för mig lyser bara 2 (2 är patronen där jag fyllt kulörtvättmedel, 1 = vittvättmedel). Vet du hur jag gör för att få båda siffrorna lysande och därmed valbara?
Hälsningar Anna
förlåt men i vilket läge är den inte valbar?A Annabart skrev:Det här blir ju en kommentar på en gammal tråd, men du verkar kunnig i ämnet så jag chansar.
Jag kommer inte åt att välja mellan 1 och 2, för mig lyser bara 2 (2 är patronen där jag fyllt kulörtvättmedel, 1 = vittvättmedel). Vet du hur jag gör för att få båda siffrorna lysande och därmed valbara?
Hälsningar Anna
Använder du miele original tvättmedel eller har du ändrat i inställningar för eget tvättmedel?
Tvättmaskinen använder faktiskt båda behållarna beroende på vilket program du valt.
är det så att du försöker rengöra och den inte känner av 1:an?
Jag har precis bytt från Mieles original till påfyllbara patroner. Alltså eget tvättmedel vit och kulör. Jag har ställt in att 1 ska vara vit och 2 kulör. Jag har angett vilken mängd som ska användas vid respektive tvätt. När jag sen ska köra igång och tvätt lyser bara 2:an.Azze80 skrev:
OkA Annabart skrev:
Då förstår jag.
Jag har inte gjort det, använt annat än original, men däremot har jag sett andra som visat och alla funktioner är dessvärre inte tillgängliga när man inte använder original …
Om vi bara i felsökningssyfte ska se om det är ngt fel rekommenderar jag dig att återinföra Mieles orginalkasettet vid det tillfället där du säger att det inte fungerar. Om du fortfarande inte har 1an tillgänglig är det antingen fel på inställningen du gjort(att det programmet du vill köra inte vill välja just vad du definierat 1an till)
det finns en som har exakt min modell på youtube (borde gälla många fler) som förklarar lite mer kring egeninställning av egna tvättmedel.
Wkr 771 wps.
jag tror inte att du har ett mekaniskt fel… det borde du annars ha märkt om den inte känns av med orginalkasetten…
Då är det en annan process
Jo, jag skulle kunna backa tillbaka till originalkasetten men med dem i lyser aldrig 1 och 2, då lyser istället symbolerna vit-/kulörtvätt. När jag satte in de påfyllningsbara så ändrade jag ju i inställningarna från Ultraphase till ”annat tvättmedel”, och i och med den ändringen så började istället 2 lysa. Det var så jag trodde att det skulle vara, med undantaget då att antingen 1 eller 2 skulle lysa beroende på vilken siffra jag tryckte på. Men i det läget jag är nu så är 1 släckt och 2 tänd, eller halvtänd - om jag trycker på den.Azze80 skrev:
Ok
Då förstår jag.
Jag har inte gjort det, använt annat än original, men däremot har jag sett andra som visat och alla funktioner är dessvärre inte tillgängliga när man inte använder original …
Om vi bara i felsökningssyfte ska se om det är ngt fel rekommenderar jag dig att återinföra Mieles orginalkasettet vid det tillfället där du säger att det inte fungerar. Om du fortfarande inte har 1an tillgänglig är det antingen fel på inställningen du gjort(att det programmet du vill köra inte vill välja just vad du definierat 1an till)
det finns en som har exakt min modell på youtube (borde gälla många fler) som förklarar lite mer kring egeninställning av egna tvättmedel.
Wkr 771 wps.
jag tror inte att du har ett mekaniskt fel… det borde du annars ha märkt om den inte känns av med orginalkasetten…
Då är det en annan process![]()
jag letar efter filmen du talar om och ser om jag blir klokare.
Väcker liv i gammal tråd.
Vår tvättmaskin funkar bra med twindos. Tänkte att jag ändå skulle rengöra twindos systemet.
Fyllde på en behållare med vatten och kör igång. Det står 13min men inget verkar hända sedan kommer ett meddelande:
"Ej tillräckligt med tvättmedel. Ska förloppet upprepas?"
Väljer jag ja så ber den mig sätta i rengöring igen i fack 1 (behållaren är närmast helt full). Sedan när man ska köra igång igen står den bara och snurrar på "vänligen vänta" utan att gå vidare. Startar man om maskinen och gör om det så blir det samma sak.
Vet inte om det är mängden vatten i behållaren (ska man ha mindre? har försökt fylla helt). Eller om det är något annat, han i Miele butiken rekommenderade att göra hål i toppen av en gammal behållare och köra vatten. så jag använder inte deras "tomma" eller twindosrengöring. Om det kan vara någon anledning? Som sagt, följer bara rådet jag fick från Miele själva
Vår tvättmaskin funkar bra med twindos. Tänkte att jag ändå skulle rengöra twindos systemet.
Fyllde på en behållare med vatten och kör igång. Det står 13min men inget verkar hända sedan kommer ett meddelande:
"Ej tillräckligt med tvättmedel. Ska förloppet upprepas?"
Väljer jag ja så ber den mig sätta i rengöring igen i fack 1 (behållaren är närmast helt full). Sedan när man ska köra igång igen står den bara och snurrar på "vänligen vänta" utan att gå vidare. Startar man om maskinen och gör om det så blir det samma sak.
Vet inte om det är mängden vatten i behållaren (ska man ha mindre? har försökt fylla helt). Eller om det är något annat, han i Miele butiken rekommenderade att göra hål i toppen av en gammal behållare och köra vatten. så jag använder inte deras "tomma" eller twindosrengöring. Om det kan vara någon anledning? Som sagt, följer bara rådet jag fick från Miele själva
Det finns många saker att ta i beräkning. Din maskin kanske beter sig lite annorlunda pga modell. Det har ingen betydelse hur full din patron är om det inte är för lite vätska, då kan det säga så. När den säger att det inte är tillräckligt med tvättmedel tyder det oftast på att det är stopp någonstans i slangarna som tillför vätska ifrån patronen in till trumman. Det som händer när du trycker på ok och startar är att pumpen försöker suga ut medlet ut från patronen genom slangen och sedan in i trumman...
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?
Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?
Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.
Tack för svar. Hittade ungefär samma beskrivning på engelska i reddit tråd.Azze80 skrev:
Det finns många saker att ta i beräkning. Din maskin kanske beter sig lite annorlunda pga modell. Det har ingen betydelse hur full din patron är om det inte är för lite vätska, då kan det säga så. När den säger att det inte är tillräckligt med tvättmedel tyder det oftast på att det är stopp någonstans i slangarna som tillför vätska ifrån patronen in till trumman. Det som händer när du trycker på ok och startar är att pumpen försöker suga ut medlet ut från patronen genom slangen och sedan in i trumman...
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?
Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.
Fick igång bägge facken genom att köra upprepade spolningar på båda facken. Till slut gick den igenom på bägge program (bara med vatten, kanske hade blivit ännu bättre resultat med deras färdiga rengöring?).
Vill tro att det funkat bra. Har inte kollat specifikt men behållarna har ju successivt tömts och behövt bytas. Har snarare haft problem att det skummat för mycket så fått gå ner på doseringsmängden.
Du har inte lust att dela med dig hur man tar sig in i servicemenyn ?Azze80 skrev:
Det finns många saker att ta i beräkning. Din maskin kanske beter sig lite annorlunda pga modell. Det har ingen betydelse hur full din patron är om det inte är för lite vätska, då kan det säga så. När den säger att det inte är tillräckligt med tvättmedel tyder det oftast på att det är stopp någonstans i slangarna som tillför vätska ifrån patronen in till trumman. Det som händer när du trycker på ok och startar är att pumpen försöker suga ut medlet ut från patronen genom slangen och sedan in i trumman...
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?
Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.
Hejsan!
Väcker liv i en gammal tråd.
Har sedan 2019 haft en "Miele WCR770WPS" tvättmaskin. En maskin som enligt säljarren skulle vara "Premium" https://www.mediamarkt.nl/nl/produc...EegDGtO8zWXND7Sb53Q-k9s9cqungFuVc3NJZIQ3FNyQi
Redan från start började vi använda Mieles egna tvättmedel (TwinDos) för smidigheten och för att säljaren lovordade det så mycket. Vi har varit väldigt nöjda och gjort av med åtskilliga patroner. Hur tvättmedlet i sig står sig mot ett "vanligt" tvättmedel låter jag vara osakt men doften och tvättresultatet tycker vi har varit bra och som sagt speciellt smidigheten. Dock är det väldigt dyrt och att varje patron skulle räcka till 37 tvättar eller vad det står på (upp till) känns väldigt tveksamt, iaf. om man använder smutsighetsgrad "normal" För en tid sen upptäckte min sambo att (som är den som tvättar absolut mest i vårt hushåll) att tvätten inte blev riktigt ren och dessutom hade förbrukningen på det ena tvättmedlet minskat, det blåa tvättmedlet. Vi har alltid använt Mieles original tvättmedel, använt deras original rengöringsmedel osv. osv. kört rengöringsprogram när maskinen sagt till osv. Nu när maskinen och tvättresultatet inte längre blev som tidigare började läsa runt och "forska" tagit kontakt med Miele osv. vi har kört åtskilliga rengörningsprogram, bytt patroner, nollställt maskinen, ändrat dosering. mm mm. Men fortfarande så blev det ingen skillnad. Jag sprang då på denna tråd för några veckor sedan och sen vidare till andra utlänska forum där fler användare haft problemet att det blivit stopp i slangarna. Jag kontaktade Miele igen men dom rekommenderade samma som vi redan testat, rengöring, nollställning, ändra dosering osv. Garantin på maskinen hade gått ut sen länge och Miele tipsade att vi kunde boka in en tekniker för x antal tusen kronor.
Dock kunde jag inte stilla min nyfikenhet efter att jag läst om igensatta slangar osv. så jag tog saken i egna händer och öppnade upp maskinen. Till min fasa möts jag av en inte allt för trevlig överanskning. Läckage i systemet. Som förmodligen pågått under en längre tid med tankte på den rostbruna sörja som låg som ett täcke i botten på maskinen. Pumpsystem, slangar, kontakter var inbäddade i denna sörja och all plast hade liksom börjat vittra sönder. Det var så "sprött" så kontakter osv. gick sönder så fort man petade på dom.
Jag kontaktade Miele igen med en förhoppning om att få hjälp, att dom kanske kunde se detta som ett fabrikationsfel el. likn. dock var det inget som dom var intresserade av. Jag frågade om det fanns möjlighet för dom att ta tillbaka allt tvättmedel vi neställt från dom som nu är obrukbart för oss men dom hänvisade till att det är 14 dagars öppet köp, i obruten förpacknig.
Vi kopplade ur systemet, jag orkade inte ens kolla om slangarna var igensatta. Topplocket hade gått för längesen, det var bara slänga ner skiten i en kasse och åka till tippen och gå vidare med livet.
Min upplevelse av Mieles kundsupport är tyvärr under all kritik. Det finns inte tillstymmelse till ödmjukhet och förståelse, det är så kantigt så man knappt tror att det är sant. Man lever i en tro att man ska få det lilla extra när man är en trogen kund som köper "premium" produkter men icke. Jag har haft flera ärenden hos kundservice och har alltid känt en bittersmak och dålig upplevelse efter samtalet. Deras servicenivå och kundbemötande motsvarar inte min förväntan, det är tråkigt men sant.
Vi har fler Miele produkter och jag har länge tyckt att det är ett toppenmärke, jag vet inte varför egentligen men jag gillar deras produkter och tar dom ständigt i försvar och kommer säkert göra det även efter det här trots mina dåliga erfarenheter. Är det "pondusen" i varumärket jag uppskattar, deras snygga men enkla logotyp, att Miele är ett premimmärke, jag vet inte men nånting är det. - Dock är inte Miele premium, det enda som är premium är priset.
Om någon är intresserad av att köpa Twin-Dos tvättmedel till ett bra pris är det bara att höra av sig.
Ha en fin dag!
Väcker liv i en gammal tråd.
Har sedan 2019 haft en "Miele WCR770WPS" tvättmaskin. En maskin som enligt säljarren skulle vara "Premium" https://www.mediamarkt.nl/nl/produc...EegDGtO8zWXND7Sb53Q-k9s9cqungFuVc3NJZIQ3FNyQi
Redan från start började vi använda Mieles egna tvättmedel (TwinDos) för smidigheten och för att säljaren lovordade det så mycket. Vi har varit väldigt nöjda och gjort av med åtskilliga patroner. Hur tvättmedlet i sig står sig mot ett "vanligt" tvättmedel låter jag vara osakt men doften och tvättresultatet tycker vi har varit bra och som sagt speciellt smidigheten. Dock är det väldigt dyrt och att varje patron skulle räcka till 37 tvättar eller vad det står på (upp till) känns väldigt tveksamt, iaf. om man använder smutsighetsgrad "normal" För en tid sen upptäckte min sambo att (som är den som tvättar absolut mest i vårt hushåll) att tvätten inte blev riktigt ren och dessutom hade förbrukningen på det ena tvättmedlet minskat, det blåa tvättmedlet. Vi har alltid använt Mieles original tvättmedel, använt deras original rengöringsmedel osv. osv. kört rengöringsprogram när maskinen sagt till osv. Nu när maskinen och tvättresultatet inte längre blev som tidigare började läsa runt och "forska" tagit kontakt med Miele osv. vi har kört åtskilliga rengörningsprogram, bytt patroner, nollställt maskinen, ändrat dosering. mm mm. Men fortfarande så blev det ingen skillnad. Jag sprang då på denna tråd för några veckor sedan och sen vidare till andra utlänska forum där fler användare haft problemet att det blivit stopp i slangarna. Jag kontaktade Miele igen men dom rekommenderade samma som vi redan testat, rengöring, nollställning, ändra dosering osv. Garantin på maskinen hade gått ut sen länge och Miele tipsade att vi kunde boka in en tekniker för x antal tusen kronor.
Dock kunde jag inte stilla min nyfikenhet efter att jag läst om igensatta slangar osv. så jag tog saken i egna händer och öppnade upp maskinen. Till min fasa möts jag av en inte allt för trevlig överanskning. Läckage i systemet. Som förmodligen pågått under en längre tid med tankte på den rostbruna sörja som låg som ett täcke i botten på maskinen. Pumpsystem, slangar, kontakter var inbäddade i denna sörja och all plast hade liksom börjat vittra sönder. Det var så "sprött" så kontakter osv. gick sönder så fort man petade på dom.
Jag kontaktade Miele igen med en förhoppning om att få hjälp, att dom kanske kunde se detta som ett fabrikationsfel el. likn. dock var det inget som dom var intresserade av. Jag frågade om det fanns möjlighet för dom att ta tillbaka allt tvättmedel vi neställt från dom som nu är obrukbart för oss men dom hänvisade till att det är 14 dagars öppet köp, i obruten förpacknig.
Vi kopplade ur systemet, jag orkade inte ens kolla om slangarna var igensatta. Topplocket hade gått för längesen, det var bara slänga ner skiten i en kasse och åka till tippen och gå vidare med livet.
Min upplevelse av Mieles kundsupport är tyvärr under all kritik. Det finns inte tillstymmelse till ödmjukhet och förståelse, det är så kantigt så man knappt tror att det är sant. Man lever i en tro att man ska få det lilla extra när man är en trogen kund som köper "premium" produkter men icke. Jag har haft flera ärenden hos kundservice och har alltid känt en bittersmak och dålig upplevelse efter samtalet. Deras servicenivå och kundbemötande motsvarar inte min förväntan, det är tråkigt men sant.
Vi har fler Miele produkter och jag har länge tyckt att det är ett toppenmärke, jag vet inte varför egentligen men jag gillar deras produkter och tar dom ständigt i försvar och kommer säkert göra det även efter det här trots mina dåliga erfarenheter. Är det "pondusen" i varumärket jag uppskattar, deras snygga men enkla logotyp, att Miele är ett premimmärke, jag vet inte men nånting är det. - Dock är inte Miele premium, det enda som är premium är priset.
Om någon är intresserad av att köpa Twin-Dos tvättmedel till ett bra pris är det bara att höra av sig.
Ha en fin dag!
Tillägas ska att vi aldrig fått något felmeddelade osv. om TwinDos-systemet mer än det vanliga att det ska göras rent. Pumpar och givare har väl fungerat som det ska men någonstans har systemet sprungit läck och resultatet blev enl. ovan.
Skit händer ju såklart men man blir trött
Skit händer ju såklart men man blir trött
Det känns som att Mieles kundtjänst enbart finns för att boka in tekniker. Försökte få information från dem men det var omöjligt, däremot när jag gick med på att de skulle skicka en tekniker så var han skitbra och gav bra info. För mig kostade de ingenting då eftersom problemet jag hade var något de hade återkallande på, så just det var väl mer tur än skicklighet. (Det var dock för en kombinerad tvätt/tork-maskin som blev för varm på tork. De tog in den och bytte nån del sen, som tydligen innebar att de fick skruva isär hela maskinen. MEN; jag fick bra info om hur jag kommer in i maskinen och var värmesäkringen sitter vilket var bra då jag kunde få liv i den fram till att de hämtade (som gick rätt snabbt det med).)
Vore helt klart bra om deras kundtjänst blev mindre kass, och/eller om de skickar gratis tekniker första X minuterna eller nåt, kanske med nån begränsning, men liksom något för att stödja upp att de ska vara premium.
Vore helt klart bra om deras kundtjänst blev mindre kass, och/eller om de skickar gratis tekniker första X minuterna eller nåt, kanske med nån begränsning, men liksom något för att stödja upp att de ska vara premium.




