39 234 läst ·
100 svar
39k läst
100 svar
TwinDos-problem
Någon som har kört med "eget" tvättmedel i Twindos systemet?
Vi köpte refillburkarna, kan man ha kulörtvättmedel i den ena och vittvättmedel i den andra?
Har läst i instruktionsboken, men får inte kläm på hur det ska vara. Har tidigare kört med Mieles phase 1 och phase2,
men tycker att det blir dyrt. Nån som har koll?
Vi köpte refillburkarna, kan man ha kulörtvättmedel i den ena och vittvättmedel i den andra?
Har läst i instruktionsboken, men får inte kläm på hur det ska vara. Har tidigare kört med Mieles phase 1 och phase2,
men tycker att det blir dyrt. Nån som har koll?
Jag har övergått till att göra så, vilket går bra. Men en irriterande designmiss av Miele gör att det är bäst att sätta kulörmedel i facket där Mieles "vita" medel ska vara, och vitmedel i facket för Mieles kulörmedel.
När man kör med Mieles medel så har man ju det blåa/kulört i fack 1 och det vita i fack 2. När man sätter igång ett program så får man välja på displayen mellan "Vittvätt" och "Kulörtvätt".
När man använder eget medel så får man istället på displayen välja mellan en 1:a och en 2:a (som såklart syftar på fack 1 och fack 2) som på displayen ligger direkt under "Vittvätt" och "Kulörtvätt". Även om "Vittvätt" och "Kulörtvätt" inte lyser upp så syns de ändå tydligt, vilket medför att om du exempelvis vill köra en kulörtvätt så ska du trycka på "1" direkt under texten "Vittvätt", och om du vill köra en vittvätt så trycker du på "2" direkt under "Kulörtvätt", vilket i alla fall jag tycker är störande/förvirrande.
Av den anledningen så har jag nu istället stoppat in vitmedel i fack 1 och kulörmedel i fack 2.
Krånglig förklaring kanske, hoppas ni förstår. Det är i alla fall så det ser ut på min, kan såklart variera med modell.
När man använder eget medel så får man istället på displayen välja mellan en 1:a och en 2:a (som såklart syftar på fack 1 och fack 2) som på displayen ligger direkt under "Vittvätt" och "Kulörtvätt". Även om "Vittvätt" och "Kulörtvätt" inte lyser upp så syns de ändå tydligt, vilket medför att om du exempelvis vill köra en kulörtvätt så ska du trycka på "1" direkt under texten "Vittvätt", och om du vill köra en vittvätt så trycker du på "2" direkt under "Kulörtvätt", vilket i alla fall jag tycker är störande/förvirrande.
Av den anledningen så har jag nu istället stoppat in vitmedel i fack 1 och kulörmedel i fack 2.
Krånglig förklaring kanske, hoppas ni förstår. Det är i alla fall så det ser ut på min, kan såklart variera med modell.
Redigerat:
Idag gjorde jag rent slangarna till tdos fack 1 på min WGA130 som klagade hela tiden att behållaren var tomT Texan skrev:Exakt så var det på min maskin, när teknikern var här igår så tog han loss alla slangar i fack 1 kretsen och vid rengöring av slangarna i vasken så kommer det ut blåa korvar av koagulerat tvättmedel. Efter detta fungerar maskinen som den ska. Tror jag kommer köra rengöringsprogrammet en gång i månaden i förebyggande syfte, det kan det vara värt trots att det kanske bara tog en halvtimme att demontera, rengöra och montera.
Hallå, Idag så gjorde jag rent slangarna för TwinDos fack1 på min Miele WKG130, och det gjorde susen!T Texan skrev:Exakt så var det på min maskin, när teknikern var här igår så tog han loss alla slangar i fack 1 kretsen och vid rengöring av slangarna i vasken så kommer det ut blåa korvar av koagulerat tvättmedel. Efter detta fungerar maskinen som den ska. Tror jag kommer köra rengöringsprogrammet en gång i månaden i förebyggande syfte, det kan det vara värt trots att det kanske bara tog en halvtimme att demontera, rengöra och montera.
Nu funkar det igen,
Se bilden med dom blå tvättmedels korvarna samt utpekad slang.
//Pelle
Späd ut tvättmedlet eller sköljmedel med vatten
var det svårt att demontera fronten mm?S swepog skrev:Idag gjorde jag rent slangarna till tdos fack 1 på min WGA130 som klagade hela tiden att behållaren var tom
Hallå, Idag så gjorde jag rent slangarna för TwinDos fack1 på min Miele WKG130, och det gjorde susen!
Nu funkar det igen,
Se bilden med dom blå tvättmedels korvarna samt utpekad slang.
//Pelle
Men jag har ingen tom behållare som jag kan fylla med vatten för att köra rengöringsprogrammet. Jag har bara köpt mieles rengöringsprogram och kört den säkert 40gånger utan lycka. Nr 2 fungerar men inte nr1.J jonitz skrev:
Jag är dessutom lite skraj att min garanti försvinner om jag själv öppnar maskinen. Tror vi köpte maskinen för ca 3-4 år sedan.
Då har du förmodligen ingen garanti kvar. Kolla kvittot, ska där om det är 5 års garanti. Oftast är det slangen ut från pumpen som blir igensatt.
Miele har bara 1års garantiAzze80 skrev:
Men jag har ingen tom behållare som jag kan fylla med vatten för att köra rengöringsprogrammet. Jag har bara köpt mieles rengöringsprogram och kört den säkert 40gånger utan lycka. Nr 2 fungerar men inte nr1.
Jag är dessutom lite skraj att min garanti försvinner om jag själv öppnar maskinen. Tror vi köpte maskinen för ca 3-4 år sedan.
Ja, jag vill minnas att det stod 5 års garanti med papperet som medföljde maskinen. Isf är det garanti kvar om jag köpte den oktober 2017. På kvittot från elgiganten står inte detta. Det är vad Miele utlovar.Vonelffors skrev:
Jag får ringa dem innan jag påbörjar "operationen" isf.
Tack för info.