39 234 läst ·
100 svar
39k läst
100 svar
TwinDos-problem
Ajdå, detta blir man inte så glad att höra!J jonitz skrev:Nej precis, det var ju inte problemet för mig heller. För mig så funkade det med att låta den vara strömlös ett tag såsom supporten instruerade mig. Felmeddelandet försvann efter det.
Dock så har det till och från varit en del strul för mig med lite olika saker kopplat till twindos. Det är en bra idé, men systemet funkar tyvärr inte klockrent om man säger som så...
@jonitz som jag tolkade ditt felmeddelande så hade du det hela tiden? Jag får mitt efter slutfört tvättprogram, har också fått åtgärden med att göra maskinen spänningslös en timme från supporten dock utan förändring.
Minns inte på rak arm eftersom det var ett tag sen.
Det som är lite oklart för mig är var det sitter givare och inte. Finns i alla fall ingen givare som känner av hur mycket medel som faktiskt finns i behållaren, den är beräknande. Finns givare som känner av om det går medel genom slangsystemet? Om den inte känner av något, säger den då att behållaren är tom (även fast felet kan vara något annat)? Tror jag hade skum i trumman även om felmeddelandet visade sig.
Att systemet använder medel från både 1 och 2 vid kulörtvätt har såklart att göra med att slangarna inte ska sätta igen. Sedan att Miele säger att det är för att det ska bli renare, är såklart någon form av efterhandsrekonstruktion. Även om det såklart kan finnas någon sanning i det. Men varför inte ha ett kulör-medel som innehåller båda komponenter? Ja då säger Miele att de två olika komponenterna måste tillsättas vid olika tidspunkter av tvättprogrammet...
Det som är lite oklart för mig är var det sitter givare och inte. Finns i alla fall ingen givare som känner av hur mycket medel som faktiskt finns i behållaren, den är beräknande. Finns givare som känner av om det går medel genom slangsystemet? Om den inte känner av något, säger den då att behållaren är tom (även fast felet kan vara något annat)? Tror jag hade skum i trumman även om felmeddelandet visade sig.
Att systemet använder medel från både 1 och 2 vid kulörtvätt har såklart att göra med att slangarna inte ska sätta igen. Sedan att Miele säger att det är för att det ska bli renare, är såklart någon form av efterhandsrekonstruktion. Även om det såklart kan finnas någon sanning i det. Men varför inte ha ett kulör-medel som innehåller båda komponenter? Ja då säger Miele att de två olika komponenterna måste tillsättas vid olika tidspunkter av tvättprogrammet...
Överlägset vanligast på dessa maskiner är att det blåa miele medlet ”koagulerar” och medlet får samma konsistens som mandelmassa och sätter tvärstopp.. det går att lösa själv men man bör vara försiktig och väldigt uppmärksam på hur slangar sitter osv. Allt görs från framsidan så man lyfter av topplock och panel samt viker ut och ställer undan frontplåten.
Det sitter en givare som registrerar vätskeflöde i slangarna (ser ut som två parallella stålrör med tunna röda kablar), det är en platinasensor i mieles maskiner. Maskinen väger tvätten och doserar där efter medel. Detta baseras på att pumpen går x antal sekunder då de levererar en extremt exakt mängd medel under utsatt tid. Så pass exakt att samma pumpar sitter i sjukhusens desinfektionsmaskiner. Men som sagt så krävs flytande medel för funktion. Tack och lov så har sjukhusmaskinerna betydligt fler kontrollsystem än konsumentmaskinerna.
Det sitter en givare som registrerar vätskeflöde i slangarna (ser ut som två parallella stålrör med tunna röda kablar), det är en platinasensor i mieles maskiner. Maskinen väger tvätten och doserar där efter medel. Detta baseras på att pumpen går x antal sekunder då de levererar en extremt exakt mängd medel under utsatt tid. Så pass exakt att samma pumpar sitter i sjukhusens desinfektionsmaskiner. Men som sagt så krävs flytande medel för funktion. Tack och lov så har sjukhusmaskinerna betydligt fler kontrollsystem än konsumentmaskinerna.
Exakt så var det på min maskin, när teknikern var här igår så tog han loss alla slangar i fack 1 kretsen och vid rengöring av slangarna i vasken så kommer det ut blåa korvar av koagulerat tvättmedel. Efter detta fungerar maskinen som den ska. Tror jag kommer köra rengöringsprogrammet en gång i månaden i förebyggande syfte, det kan det vara värt trots att det kanske bara tog en halvtimme att demontera, rengöra och montera.N Nixon90 skrev:Överlägset vanligast på dessa maskiner är att det blåa miele medlet ”koagulerar” och medlet får samma konsistens som mandelmassa och sätter tvärstopp.. det går att lösa själv men man bör vara försiktig och väldigt uppmärksam på hur slangar sitter osv. Allt görs från framsidan så man lyfter av topplock och panel samt viker ut och ställer undan frontplåten.
Köpte en Miele TwinDos idag, och körde 1:a kalibreringsprogrammet och därefter en QuickPower Wash. Därefter säger den att Behållare 2 är tom, och den är ju helt ny och full.
Jag kommer låta den stå strömlös över natten, men det här känns som det kommer bli en följetong av.
Nixon90, jag anar att du är Miele-tekniker eller i vartfall väldigt insatt i Mieles maskiner?
Kommer den här vätskan koagulera var och varannan dag och orsaka samma problem? Känns ju helt sinnessjukt att man byter upp(?) sig från Bosch till en svindyr Miele och får problem direkt.
Jag kommer låta den stå strömlös över natten, men det här känns som det kommer bli en följetong av.
Nixon90, jag anar att du är Miele-tekniker eller i vartfall väldigt insatt i Mieles maskiner?
Kommer den här vätskan koagulera var och varannan dag och orsaka samma problem? Känns ju helt sinnessjukt att man byter upp(?) sig från Bosch till en svindyr Miele och får problem direkt.
Min var "ny" enligt Elgiganten. Helt omöjligt enligt teknikern från Miele som tog rengöringen på garantin så Elgiganten kom billigt undan.G gluecifer skrev:Köpte en Miele TwinDos idag, och körde 1:a kalibreringsprogrammet och därefter en QuickPower Wash. Därefter säger den att Behållare 2 är tom, och den är ju helt ny och full.
Jag ringde Miele idag och förklarade att deras maskin, samma dag som köpet krånglade. De ursäktade det och lotsade till en lokal servicefirma som fick nästa samtal. De kommer ut rätt snart sa dom.
Både Mieles kundtjänst och servicefirman frågade om det var ett demoex. men den var i mina ögon helt ny, inplastad och skyddsplast på, inga som helst tecken på annat.
Däremot var det den sista de hade på lager, de skulle få in fler i veckan. Tänker att den kanske testades med vätskor etc i fabrik och sen har den stått länge innan den såldes...
Hursomhelst, hoppas att de fixar felet och att det inte återkommer.
Det låg förresten en uppdatering till mjukvaran I maskinen och väntade när jag hade konfigurerat appen i telefonen, men den uppdateringen avhjälpte inte felet med Twindos.
Både Mieles kundtjänst och servicefirman frågade om det var ett demoex. men den var i mina ögon helt ny, inplastad och skyddsplast på, inga som helst tecken på annat.
Däremot var det den sista de hade på lager, de skulle få in fler i veckan. Tänker att den kanske testades med vätskor etc i fabrik och sen har den stått länge innan den såldes...
Hursomhelst, hoppas att de fixar felet och att det inte återkommer.
Det låg förresten en uppdatering till mjukvaran I maskinen och väntade när jag hade konfigurerat appen i telefonen, men den uppdateringen avhjälpte inte felet med Twindos.
Jag kapar denna tråd, har en Miele WEG675 med Twindos. Varje gång, absolut varje gång man kör igång en tvätt får man en pushnotifiering till mobilen "A cartridge was inserted. Do you want to adjust the fill level?". Har provat att ta ut och sätta tillbaka behållaren, ange fyllnadsnivå osv men meddelandet kommer hela tiden tillbaka.
Är det någon annan som upplevt samma?
I övrigt så är ju maskinen kanon men det här meddelandet stör något.
Kontakta supporten, tror den behöver kollas...A AndreasAskim skrev:Jag kapar denna tråd, har en Miele WEG675 med Twindos. Varje gång, absolut varje gång man kör igång en tvätt får man en pushnotifiering till mobilen "A cartridge was inserted. Do you want to adjust the fill level?". Har provat att ta ut och sätta tillbaka behållaren, ange fyllnadsnivå osv men meddelandet kommer hela tiden tillbaka.
Bokat in ett besök i slutet av juli, känns bara som en skitsak som borde kunna lösas utan ett besök av tekniker. Men men, alla prylar är ju så vansinnigt avancerade nuförtiden. 
Lite tröttsamt att informera vid varje tvätt att jag installerade en ny behållare för en månad sedan. Dessutom så förväntar jag mig att maskinen håller koll på nivån och inte tvingar mig att kolla det hela tiden. Det finns ju ingen gradering på behållarna så det är tumstock och miniräknare som gäller.
Dessutom så tror jag att de första halvdussinet tvättar (maskinen är bara en månad gammal) var utan det här meddelandet så det är något som kommit på sistone.
Dessutom så tror jag att de första halvdussinet tvättar (maskinen är bara en månad gammal) var utan det här meddelandet så det är något som kommit på sistone.
Miele i alla ära alltså. Jag hade strul redan efter andra tvätten efter köpet, med att sensorn trodde behållare 2 var slut, sen skiftade det till behållare 1.
Felanmälde och tekniker bokades in, men under tiden provade jag rengöringsmedlet, som jag fick åka och köpa...
Peppar peppar efter rengöring på båda platserna har den inte klagat på att behållarna är tomma, och jag bokade av teknikern.
Men jag kan hålla med om att pushnotisen om cartrigde inserted är lite störande.
Felanmälde och tekniker bokades in, men under tiden provade jag rengöringsmedlet, som jag fick åka och köpa...
Peppar peppar efter rengöring på båda platserna har den inte klagat på att behållarna är tomma, och jag bokade av teknikern.
Men jag kan hålla med om att pushnotisen om cartrigde inserted är lite störande.