Vi har bott i vårat hus ett par år och noterat att vattnet smakat jordaktigt och blivit grumligt när det regnat kraftigt eller under snösmältning.
Den borrade brunnen är borrad i en gammal grävd brunn, som verkar vara fylld med grus upp till ca 1m under marknivå.
Det ligger gammal sur isolering ovanpå borrhålet, som vittnar om att det står vatten där som rinner ner i vårat vatten, inte optimalt alltså...
Locket som ligger på borrhålet tätar ju inte alls, utan är väl mer som ett skydd mot att stenar ramlar ner
Hur löser man detta bäst? Skarva foderröret känns ju spontant som en bra idé men då förstår jag inte hur anslutningen ska gå att få till istället... finns det nåt bra lock som går att få tätt mot foderröret?
Mvh en husägare som gärna slipper ytvatten 😆
Den borrade brunnen är borrad i en gammal grävd brunn, som verkar vara fylld med grus upp till ca 1m under marknivå.
Det ligger gammal sur isolering ovanpå borrhålet, som vittnar om att det står vatten där som rinner ner i vårat vatten, inte optimalt alltså...
Locket som ligger på borrhålet tätar ju inte alls, utan är väl mer som ett skydd mot att stenar ramlar ner
Hur löser man detta bäst? Skarva foderröret känns ju spontant som en bra idé men då förstår jag inte hur anslutningen ska gå att få till istället... finns det nåt bra lock som går att få tätt mot foderröret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tänkte du göra jobbet själv att sätta dit foderrör och täckbricka?Är ju inte jättejobb annars .M mulle.meck skrev:Vi har bott i vårat hus ett par år och noterat att vattnet smakat jordaktigt och blivit grumligt när det regnat kraftigt eller under snösmältning.
[bild]
[bild]
[bild]
Nja, sätta dit foderrör vet jag inte, det är väl att skarva befintligt foderrör isåfall? Då kommer jag nog låta någon som är bättre än mig på att svetsa. Men anslutningen blir ju konstig då, röret mot huset kommer ju ut på den höjden som på bilden... Men man kanske kan bygga upp röret med hjälp av 90 vinklar såklart....
Men man kan inte täta foderröret då? Alltså ha ett lock som håller tätt för vatten men har anslutningar upp för vattenledning, el och avluftning?
Men man kan inte täta foderröret då? Alltså ha ett lock som håller tätt för vatten men har anslutningar upp för vattenledning, el och avluftning?
Nu är det lite svårt att se på bilden, men första åtgärden borde vara att du städar upp isoleringen och gräver undan 20-30 cm av sanden så du kommer åt att jobba. Är det plastfodrat stålrör vi ser på bilden som ser gult ut? Om det är stålröret så slipa änden plan och även insidan och sätt ett riktigt borrlock som sluter hermetiskt tätt. Det växelventil länkade till är inte tätt.
Eventuell justering av slangen mot huset får man fixa genom att skarva och med böjar.
https://www.avloppscenter.se/produk...s1SPtBDwdPFjUQmvo1nZJVOgSEsU7GNtruMcyBkps258R
Isoleringen ligger ju säkert där av en anledning, men lägg isåfall cellplast istället när du är klar.
Eventuell justering av slangen mot huset får man fixa genom att skarva och med böjar.
Logga in
Skapa konto
https://www.avloppscenter.se/produk...s1SPtBDwdPFjUQmvo1nZJVOgSEsU7GNtruMcyBkps258R
Isoleringen ligger ju säkert där av en anledning, men lägg isåfall cellplast istället när du är klar.
Det stämmer, röret är plastbelagt på utsidan.
Jo, sedan bilderna togs så har det städats upp en del
Jag gissar att det har varit problem med frysta rör där nån gång tidigare
Ett sånt tätt lock vore ju superbra! Tyvärr hittar jag inte ett lock i rätt storlek, då vårt borrhål verkar vara ca 150mm.
Om jag ska mäta mer exakt, så måste ju locket lyftas lite, och slangen mot huset lossas. Tänker jag rätt att slangen och hela pumpens tyngd hänger i locket? För en pump ska väl inte stå på botten?
Jo, sedan bilderna togs så har det städats upp en del
Jag gissar att det har varit problem med frysta rör där nån gång tidigare
Ett sånt tätt lock vore ju superbra! Tyvärr hittar jag inte ett lock i rätt storlek, då vårt borrhål verkar vara ca 150mm.
Om jag ska mäta mer exakt, så måste ju locket lyftas lite, och slangen mot huset lossas. Tänker jag rätt att slangen och hela pumpens tyngd hänger i locket? För en pump ska väl inte stå på botten?
Bra att veta hur pumpen ska hänga. Jag har haft kontakt med avloppscenter.se, de kunde inte få tag i lock med rätt dimension tyvärr.
Ska höra med Debe, de brukar kunna lösa det mesta!
Ska höra med Debe, de brukar kunna lösa det mesta!
Klicka här för att svara