Om jag har en tomt där det ska göras avlopp, borras efter vatten, byggas hus, garage osv vad kan jag använda ROT avdraget till?

Jag kommer ställa en liten stuga på tomten och bo i den minst ett år innan huset kommer vara inflyttningsklart.
Nu är hela projektet på pappret inte ett nybygge av hus längre eller hur?
I princip så kan jag på bygglovet ha denna stuga som ett fritidshus, vilket borde ge med rätt att göra en hel del ROT-avdrag.

Vill inte göra något olagligt men regler är till för att tolkas och böjas till min fördel d^_^b

Vad tror ni kunniga är jag ute och cyklar?
Ska ringa Skatteverket och dra mina exempel och se vad de säger.

Alltså kan jag till min stuga borra efter vatten vilket ger ROT-avdrag.
Självklart kommer nybyggda huset senare även ta del av detta vatten.

BRUNNSBORRNING
Borrning och grävning av brunn ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att vattnet är avsett att tillföras bostaden. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
Kan bygga garaget och sedan har jag rätt till avdrag för carporten som ska sitta ihop med garaget. Det blir ju en tillbyggnad inte ett helt nybygge.

CARPORT
Nybyggnad av fristående carport ger inte rätt till skattereduktion. Carport som är ihopbyggd med befintligt hus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. En carport får anses vara ihopbyggd med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och carporten eller om carportens yttervägg till 75% eller mer består av bostadshusets yttervägg
Samma med avloppet. Kommer göra ett helt nytt avlopp. Min lilla stuga ska ju anslutasa till det i ett senare skede även det nybyggda huset.

INFILTRATIONSANLÄGGNING
Installation av infiltrationsanläggning eller infiltrationsbädd ger rätt till skattereduktion förutsatt att anläggningen ligger på tomten där bostaden är belägen. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
Även timkostnad för han som kör grävmaskinen när vi gräver kring och runt stugan. Fixar vatten och avloppsdragning.

MARKARBETEN — INDRAGNING AV VATTEN OCH AVLOPP
Nedgrävning av ledningar för vatten och avlopp ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att vatten och avlopp är avsett att tillföras bostaden. Även arbetskostnaden för att återställa marken i ursprungligt skick ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet sker i direkt anslutning till ROT-arbetet. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
3-kammarbrunnen ska ju först anslutas till stugan på tomten men sedan även till huset.

TREKAMMARBRUNN — AVLOPP
Nedgrävning av en trekammarbrunn ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att avloppet ska tillhöra bostaden. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
Ytterligare lite arbetstimmar för han som kör grävaren

VATTENLEDNING
Nedgrävning av ledningar för vatten ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att vattnet är avsett att tillföras bostaden. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Du får inget rotavdrag de fem första åren.....

jhenrikj skrev:
Du får inget rotavdrag de fem första åren.....
Det innebär att för mitt "fritidshus" på den nya tomten så är det kört? :(
Stugan är gammal och ska bara ställas på plats men det räknas kanske inte? Det är hur gammal tomten är som avgör?

Suhagg skrev:
Det innebär att för mitt "fritidshus" på den nya tomten så är det kört? :(
Stugan är gammal och ska bara ställas på plats men det räknas kanske inte? Det är hur gammal tomten är som avgör?
Det är när senaste ny/ombyggnad skedde (dvs det året du placerar fritidshuset på tomten) Om du ägt tomten i 5 år innan t.ex. spelar ingen roll

Skatteverket skrev:
Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre.
Skatteverket skrev:
2.3 Ålder
Värdefaktorn ålder ger enligt 9 kap. 3 § FTL uttryck för värderingsenhetens sannolika återstående livslängd och anges genom ett värdeår och, om särskilda skäl föreligger, genom återstående nyttjandetid. Värdeåret bestäms med hänsyn till värderingsenhetens nybyggnadsår, omfattningen av till- och ombyggnader samt tidpunkten för dessa. Om en byggnad indelas i flera värderingsenheter skall samma värdeår bestämmas för dessa.

jhenrikj skrev:
Det är när senaste ny/ombyggnad skedde (dvs det året du placerar fritidshuset på tomten) Om du ägt tomten i 5 år innan t.ex. spelar ingen roll
Nu förstörde du min helg är du nöjd nu? ;)

Tack för svaren.
Aja det var värt ett försök att kolla upp.

ROT står ju för Renovering, Ombyggnad och Tillbyggnad. Verkar som att det ibland glöms bort i debatten. :)

joflopp skrev:
ROT står ju för Renovering, Ombyggnad och Tillbyggnad. Verkar som att det ibland glöms bort i debatten. :)
Det är ju det jag ska göra. Fast på min nya tomt :cool:
Jaja det är ju kört då tomten är för ny så att säga.

Njae... Det har ju inte med tomten att göra utan med fastigheten. Om du sätter upp en ny stuga och i samband med det borrar efter vatten är det väl snarare nybyggnation än renovering/ombyggnad/tillbyggnad? :)

En tvist på det hela,
Finns det något gammalt hus på den nya tomten?
I så fall kan det gamla huset uppgraderas med ny brunn etc. Lite senare kan ett nytt hus byggas

Men kontrollera med någon mer än mig om detta är möjligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.