Om fiberområdet var att "tälja guld med fällkniv" skulle nog många vara intresserade, nu är trenden att lokala fiberägare som kommuner och även energibolag vill sälja sina nät då kostnaden är för hög jämfört med intäkt. Bl.a. ökar nu kraven på kvalite från tjänsteleverantörer om man vill stream ut t.ex. TV-sändningar med samma tillgänglighet som marknätet.

Andy78 skrev:
Vad är det du pingar?
100ms är inte alls någon orimlig siffra för mobilt bredband om vi ser till radiokommunikation, samtidiga användar för just den masten, vilken hastighet som finns fram till mastnod och vart i landet den finns, vilken operatör har du, sedan ska vi över till fastnätsinfrastruktur där IP-kommunikationen transporteras för internettrafiken, kanske över till USA, etc.
Jag brukar räkna svarstider för kontor i utlandet med fiberacceser i båda ändar och brukar då använda en tumregel på 6ms/100mil/enkelväg som det mest optimala värdet, sedan kan det bara bli sämre, dvs ljusets hastighet och lite delay i mellanliggande utrustning.

Håller med anders.
Det blir extra roligt om man har en mast som har radiomatning in också :)

Vi valde koppartråd istället för 3g (eller kommande 4g) just på grund av svarstiderna för radiobundet. Tror vi fick runt 150ms i svarstid med en 3g dongel. Radiobaserat funkar väl om man kör spotify eller plockar ner större filer men om man behöver en snabb dubbelriktad kommunikation som t.ex. för online-spel är det inte att tänka på. Det är min erfarenhet.

Men vad är det ni pingar?
Jag har lite tur där jag ligger runt 75 i alla fall mot bredbandskollen, har ej kollat mot närmaste överlämningspunkt, ska ta och göra det för skojs skull.

Märkligt det där, en del kan spela utmärkt på 3g och en del andra bara klagar.
Sen är jag nog inte den stora spelaren så jag är nog inte en så bra referens gällande just spel. men när jag spelar så märker jag inte av att det laggar.

Back on topic så: Comhem levererar fiber med hjälp av Gothnet, dom kan du testa.

flygrc skrev:
[länk]
Tar närmsta server i ditt nät.

Var mest intresserad hur föregående gick tillväga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.