Jag har bredbandsbolaget idag, de verkar inte kunna installera fibern...
jag har försökt att få tag i någon kunnig där men ska gå en runda till.
Ska kolla med Comhem om dom installerar fibern.
När man väl har fibern verkar det inte vara några problem att få en annan leverantör, dvs efter strafftiden på 36 månader som Telia har...
Med motsvarande Tv-utbud som vi har idag på tre tv apparater kostar det ca 500 mer i månaden med Telia, så det "billigaste" sättet med Telia är att köra vidare med Viasat samtidigt som man betalar de 588 per månad.
Hittar jag ingen som kan få in fibern så blir det mobilt bredband.
jag har försökt att få tag i någon kunnig där men ska gå en runda till.
Ska kolla med Comhem om dom installerar fibern.
När man väl har fibern verkar det inte vara några problem att få en annan leverantör, dvs efter strafftiden på 36 månader som Telia har...
Med motsvarande Tv-utbud som vi har idag på tre tv apparater kostar det ca 500 mer i månaden med Telia, så det "billigaste" sättet med Telia är att köra vidare med Viasat samtidigt som man betalar de 588 per månad.
Hittar jag ingen som kan få in fibern så blir det mobilt bredband.
Uppriktigt sagt så gillar jag inte monopolet, finns ju ingen annan som installerar fiber.bjogul skrev:
Om du läst ordentligt så hade du sett att jag inte FICK lov att välja endast bredband utan var tvungen att ta allt eller inget.
Redigerat:
Om Telia gräver ner fibern är det deras kabel. Det diskuteras om fibernät-utbyggnad skall subventioneras och därigenom göras reglerat på samma sätt som kopparnätet har blivit idag.
Dock är problematiken den samma än idag. Ingen leverantör vill ta kostnaden för att gräva ner fiber i ett helt område om sen abbonenterna kan välja en annan innehållsleverantör.
Därför är det så viktigt att kommunerna tar investeringen för nätet så att abbonenterna, dvs kommunens invånare, inte blir låsta på en icke-reglerad monopolmarknad.
Det finns en anledning till att Telia numer satsar på att bygga fiber och låsa kunder istället för att konkurrera på reglerade marknader. Telia har alltid haft som affärsmodell att tjäna sina pengar på monopol-lösningar.
Deras utbyggnad i Nacka Kommun är ett utmärkt exempel på denna strategi.
Dock är problematiken den samma än idag. Ingen leverantör vill ta kostnaden för att gräva ner fiber i ett helt område om sen abbonenterna kan välja en annan innehållsleverantör.
Därför är det så viktigt att kommunerna tar investeringen för nätet så att abbonenterna, dvs kommunens invånare, inte blir låsta på en icke-reglerad monopolmarknad.
Det finns en anledning till att Telia numer satsar på att bygga fiber och låsa kunder istället för att konkurrera på reglerade marknader. Telia har alltid haft som affärsmodell att tjäna sina pengar på monopol-lösningar.
Deras utbyggnad i Nacka Kommun är ett utmärkt exempel på denna strategi.
Eller så gör man som de öppna stadsnäten gör. Ta ut en liten extra avgift för själva fibernätet och låt sedan kunden välja fritt bland olika operatörer och olika tjänster i nätet.timmelstad skrev:Om Telia gräver ner fibern är det deras kabel. Det diskuteras om fibernät-utbyggnad skall subventioneras och därigenom göras reglerat på samma sätt som kopparnätet har blivit idag.
Dock är problematiken den samma än idag. Ingen leverantör vill ta kostnaden för att gräva ner fiber i ett helt område om sen abbonenterna kan välja en annan innehållsleverantör.
Tyvärr så är lönsamheten i att gräva fiber och bygga denna typen av infrastruktur låg och osäker då man inte vet när man får en lönsam avkastning på det relativt stora kapital som måste investeras initialt. Om endast 50% i inom ett område ansluter sig så finns det ett investerat kapital och man kan då ta ut hela etableringskostnaden av de 50% vilket blir "dyrt" för oss som önskar fiberanslutning. Eller så får man ligga på 50% investering som man inte vet när man får intäkter för, dvs när någon sedan vill ansluta sig så blir det från oss konsumenter "det finns ju fiber utanför tomten, hur sjutton kan man ta 25.000 för den då den redan ligger i marken".jhenrikj skrev:
Men det finns ganska omfattande tråder skrivna inom det senaste halvåret som beskriver och försöker förklara detta.
I vårt fall är hela området planerat av kommunen som förberett med rör för att dra fiber i så det kan inte handla om så mycket jobb att inte de 25000 (om det nu verkligen blir den summan) de vill ha som fastkostnad, att utöver det kräva bindningar på 3 år.
Dessutom anser jag att om jag betalat 25000 för installationen så nog f-n är fibern min och inte Telias...
Sedan att man betalar till drift hos den OP man valt är en annan sak.
Men om vi går tillbaka till ursprungsfrågan,
Är det bara Telia som installerar fiber?
Dessutom anser jag att om jag betalat 25000 för installationen så nog f-n är fibern min och inte Telias...
Sedan att man betalar till drift hos den OP man valt är en annan sak.
Men om vi går tillbaka till ursprungsfrågan,
Är det bara Telia som installerar fiber?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kort svar: NEJ
Andra aktörer kan varav elnätsbolaget, byalaget eller någon annan.
Protte
Andra aktörer kan varav elnätsbolaget, byalaget eller någon annan.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och du tror de släpper på trafiken utan att du betalar?
Umeå energi tar ca 10 papp + 250 kr / månad för svartfiber.
på detta kan läggas internet från olika leverantörer, billigaste 99/månad
TV från Umenet 99/månad
IP telefoni 29/månad men ganska dyrt till mobiler.
Protte
Umeå energi tar ca 10 papp + 250 kr / månad för svartfiber.
på detta kan läggas internet från olika leverantörer, billigaste 99/månad
TV från Umenet 99/månad
IP telefoni 29/månad men ganska dyrt till mobiler.
Protte
Jo jag vann högvinsten i det lotteriet. Ett företag skulle ha fiber till sin anläggning en bit utanför stan och då kunde alla villor som låg längs den väg fibern skulle dras koppla in sig för 8000:- Företaget stod för all investeringskostnad i övrigt...Men sen är jag fri att välja bland de leverantörer som finns i nätet....AndersS skrev:Tyvärr så är lönsamheten i att gräva fiber och bygga denna typen av infrastruktur låg och osäker då man inte vet när man får en lönsam avkastning på det relativt stora kapital som måste investeras initialt. Om endast 50% i inom ett område ansluter sig så finns det ett investerat kapital och man kan då ta ut hela etableringskostnaden av de 50% vilket blir "dyrt" för oss som önskar fiberanslutning. Eller så får man ligga på 50% investering som man inte vet när man får intäkter för, dvs när någon sedan vill ansluta sig så blir det från oss konsumenter "det finns ju fiber utanför tomten, hur sjutton kan man ta 25.000 för den då den redan ligger i marken".
Men det finns ganska omfattande tråder skrivna inom det senaste halvåret som beskriver och försöker förklara detta.
Tror inte de vinner så mycket på det....Den normala inkopplingskostnaden för stadsnätet är 10 000, men vi fick det lite billigare eftersom investeringskostnaden redan var betald. Vad vi betalar för är våran egna fasta utrustning i villan samt fibersvetsningen av densamma. Det är snarare stadsnätet som är snälla och ger oss den här möjligheten när de ändå blåser förbi fibern (vi är ca 15 hushåll som berörs som aldrig annars skulle kunna få fiber, kanalisationen var redan färdig dock, den drogs samtidigt som det kommunala vattennätet byggdes ut).Andy78 skrev:
Jag vet inte om du missat något här eller om jag gjort det, men att lägga ner rör från kommunens sida är inte den dyra biten i en fiberutbyggnad, det är själva fibern, underhåll, installation, inkoppling m.m. som kostar. Dvs den biten som det företag som lägger ner fibern gör.flygrc skrev:I vårt fall är hela området planerat av kommunen som förberett med rör för att dra fiber i så det kan inte handla om så mycket jobb att inte de 25000 (om det nu verkligen blir den summan) de vill ha som fastkostnad, att utöver det kräva bindningar på 3 år.
Dessutom anser jag att om jag betalat 25000 för installationen så nog f-n är fibern min och inte Telias...
Sedan att man betalar till drift hos den OP man valt är en annan sak.
Men om vi går tillbaka till ursprungsfrågan,
Är det bara Telia som installerar fiber?
Av kommersiella aktörer på marknaden är det få utöver Telia som gör detta, de du kan hoppas på är de större etablerade konkurrenterna som t ex Telenor som kanske skulle kunna tänkas vara intresserade. Dock skulle de säkerligen vilja binda upp abbonenter inledningsvis de också.