29 522 läst ·
154 svar
30k läst
154 svar
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
Jag kollade inte så noga, men antagligen ja.BirgitS skrev:
Menar du att alla husspekulanter är handikappade?BirgitS skrev:
Ja, det är klar vettigare att tänka efter före och bygge att hus som man kan bo i hela livet. (Om man nu vill vara bofast på samma plats hela livet).BirgitS skrev:
Man får tydligen inte byggnadslov om man inte bygger enligt statens regler om handikappanpassning (eller vad det nu heter).BirgitS skrev:
Nej, jag vill att alla ska vara fria att bygga som de vill. (Modulo säkerhetshänsyn till andra).BirgitS skrev:
Landets fastigheter är en gemensam samhällsresurs. Ett hus (bör) har längre "livstid" än vi människor. Om just du inte vill ta merkostnad avs tillgänglighetsanpassning kommer detta drabba nästa boende och påverka samhällskostnaden för tex en äldre persom. Politikerna (som vi valt) har bestämt att "vi" ska bo hemma så länge som möjligt pga att institutionsboende för gamlingar är för kostsamt.
Att resultatet blir att gamla Agda känner sig ensam och övergiven efter att hemtjänsten rusat förbi är en helt annan sak och får inte jämföras med hästar som inte får lov att hållas utan artfrände. Men det är ju en annan sak.
Har du råd att bygga ett hus för x antal miljoner har du också råd att anpassa huset för kommande generation.
Att resultatet blir att gamla Agda känner sig ensam och övergiven efter att hemtjänsten rusat förbi är en helt annan sak och får inte jämföras med hästar som inte får lov att hållas utan artfrände. Men det är ju en annan sak.
Har du råd att bygga ett hus för x antal miljoner har du också råd att anpassa huset för kommande generation.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Jag skrev sälja och inte köpa.P pmd skrev:
Alltså att man bygger hus som är tillgänglighetsanpassade. Var det inte du som protesterade mot att man skulle göra det?P pmd skrev:
Eller menar du att alla gamla hus som inte är tillgänglighetsanpassade ska rivas och ersättas med anpassade hus?
Jag förstår inte.
Ja, så är det vid nybyggnationer och en del tillbyggnader.P pmd skrev:
Nyss verkade du tycka att det är bra att man bygger anpassat så att man kan fortsätta att bo kvar så länge som möjligt.
Det är väl bättre att tvinga folk att göra rätt från början med sina egna pengar i stället för att samhället ska bygga om senare.
Du vill ju tvinga folk att bygga om sina hus senare i stället för att göra rätt från början.
Det stämmer inte att pensionärer har det svårt att få bolån idag. De får dock inte låna lika mycket som en icke-pensionär. Min far är ett exempel på detta. Det gick utmärkt att låna ca 1,5 mkr med en bostadsrätt som säkerhet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Vad bra att det är ändrat, det var ju mycket skriverier för några år sen.Jonatan79 skrev:
Men beloppet säger ju inte så mycket utan att veta vad bostadsrätten är värd. Det finns bostadsrätter som är värda långt under 1 miljon och det finns sådana som är värda flera 10-tals miljoner.
Alltid varit så, inte ändrat, du är felinformerad och felinformerar andra tyvärr.BirgitS skrev:
När det finns en bostadsrätt som säkerhet är det en helt annan sak. Att lägga om taket på en fastighet belånad till 15% och med enbart pensionsinkomst funkar inte. Såvida man inte accepterar bankens "fantastiska" pensionärslån.Jonatan79 skrev:
Jodå, en fastighet är en god säkerhet för banken , speciellt så lågt belånad.yonna skrev:
Men varför skall jag bygga om mitt hus nu för något som eventuellt kommer inträffa sen?yonna skrev:
Landets fastigheter är en gemensam samhällsresurs. Ett hus (bör) har längre "livstid" än vi människor. Om just du inte vill ta merkostnad avs tillgänglighetsanpassning kommer detta drabba nästa boende och påverka samhällskostnaden för tex en äldre persom. Politikerna (som vi valt) har bestämt att "vi" ska bo hemma så länge som möjligt pga att institutionsboende för gamlingar är för kostsamt.
Vi renoverar vårat hus nu. Vi skiter fullkomligen i handikappanpassningar. Om man skulle sitta i rullstol eller har rullator skulle hela huset vara omöjligt att bo i ändå. Trösklarna till varje rum är minst 5cm och dörrarna till badrummen är 80cm.
Så länge vi är friska och mår bra så går det. OM nu dagen kommer när det skiter sig och det inte funkar, så får vi väl flytta då. Eller bygga om då. Inte en suck att jag kommer att bygga något NU för något som KANSKE inträffar sen.
Det påminner mig om studentlägenheterna där jag hade bekanta under studietiden där badrummen var 1/3 av bostadsytan just för handikappanpassningen. Fanns inte en enda student i lägenheterna som behövde den ytan. Minns just att badrummen var så stora så vi faktiskt höll en efterfest i ett av dom och satt 5-6 personer utan problem där och eftersöp (finns fler anledningar till att vi var just där, men det är en annan historia).
Nej, det är de inte. Du har inte mycket respekt för äganderätten om du har den inställningen.yonna skrev:
Att stat och kommun kan expropriera fastigheter (eller delar av dem) ändrar inte på att i grunden har en fastighet en ägare som förfogar över sin egendom efter eget godtycke.
Har vård och omsorg för åldringar blivit billigare efter ädelreformen?yonna skrev:
Ja förmodligen, men det är ju en annan sak.yonna skrev:
Det är väl köparen som får det besvärligt om huset inte går att komma in i?BirgitS skrev:
Nej, jag tycker att det är bra idé att göra det. Det "man" (i det här fallet staten) in ska göra är att tvinga byggare att bygga på ett visst sätt.BirgitS skrev:
Tvång är sällan bra och bör minimeras så mycket det bara går.BirgitS skrev:
"Samhället" får bygga om hur mycket det vill. Om en någon köper att icke-tillgänglighetsanpassat hus och därefter bygger om det så är det en del av samhället som bygger om huset.
Håll isär begreppen stat/kommun och samhälle.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det behöver nödvändigtvis inte ”hända något” för att det skall behöva handikappanpassas. Det kan lika gärna vara gammalt folk som behöver eller vill bo kvar i sitt hus, har rätt till vård i hemmet och som får svårare och svårare att röra sig.
Farsan behövde efter flera år med Parkinson få sitt gamla hus från 1923 handikappanpassat. Huset är ett klassisk trähus med fina snickerier, pärlspont och hela rasket de flesta anser hör ihop med kulturminnesskyddade byggnader. Åtgärderna skulle gå på mellan 400-500.000 och då blir huset samtidigt förstört invändigt. Helt i sin ordning med den kostnaden tydligen och det är ”någon annan” som betalar det.
Lillsyrran hade för avsikt att bosätt sig i huset i framtiden och vi tre bestämde att lämna huset ifred och låta farsan flytta till servicehus istället. Han tyckte själv att det var vansinnigt att slänga ut kommunala pengar på ombyggnad. Dessutom fick han ju flytta till ett servicehus han hade varit med och byggt en gång i tiden.
Farsan behövde efter flera år med Parkinson få sitt gamla hus från 1923 handikappanpassat. Huset är ett klassisk trähus med fina snickerier, pärlspont och hela rasket de flesta anser hör ihop med kulturminnesskyddade byggnader. Åtgärderna skulle gå på mellan 400-500.000 och då blir huset samtidigt förstört invändigt. Helt i sin ordning med den kostnaden tydligen och det är ”någon annan” som betalar det.
Lillsyrran hade för avsikt att bosätt sig i huset i framtiden och vi tre bestämde att lämna huset ifred och låta farsan flytta till servicehus istället. Han tyckte själv att det var vansinnigt att slänga ut kommunala pengar på ombyggnad. Dessutom fick han ju flytta till ett servicehus han hade varit med och byggt en gång i tiden.
Redigerat:
Vi byggde till vårt hus för 5-6 år sen. Vi gjorde inga speciella handikappanpassningar, men såg till att inte införa nya problem för den som behöver använda rullstol. Det går därför lättare att ta sig i och ut ur huset nu är innan vi byggde till. Som huset ser ut nu räcker det med att skaffa en rullstolsramp, vilket vi kan göra om det behövs någon gång i framtiden. Innan tillbyggnaden var det inte möjligt.tensiden skrev:
😎😆👍tensiden skrev:
Jag räknar med att det "något" som kan "hända" är jag blir äldre och orörligare. En viss framförhållning för det är därför lämplig, men jag behöver inte en "förmyndare" som talar om det för mig.Johan Gunverth skrev:
Din far är en mycket god medborgare.Johan Gunverth skrev:
Jag tror det är jättesvårt att se framför sig hur man kommer åldras. När jag sett både föräldrar och grannar åldras så kan jag konstatera att många, skulle jag säga med mitt mycket begränsade statistiska urval men ändå, kan bo hemma utan anpassningar för rullstol, rullator osv väldigt länge. Min pappa klarade sig själv hemma till ett år innan han gick bort, han hade rullator men den användes i princip inte alls / inomhus. Han hade respiratoriska problem och noll ork, eller, han orkade så länge han bodde hemma gå i trappan ett par gånger om dan men var helt slut efteråt. När han väl ville och fick plats på äldreboende var det inte långt kvar att leva.
Grannen till mig var pigg men fick (om jag minns rätt) cancer och från att skotta snö och klippa gräs för fullt var det inte många månader till han gick bort. Har även sett det på andra grannar här, de kan gå med hund eller promenera dagligen, även om vissa har rullator, nåt år senare är de döda.
Men visst finns de de som får något handikapp, men att se detta i spåkulan är ju extremt svårt (om det inte är nåt ärftligt och då kan det ju vara vettigt att förbereda inför det).
Jag tror samhället vill att de boende ska anpassa bostäderna för att man ska bo kvar så länge det bara går. På något underligt sätt verkar de kommit fram till att det är mest lönsamt. Jag tror iofs att många VILL bo kvar så länge det går också. Men jag tror även många VILL flytta, men får inte plats på äldreboende. Vilket gör att de som får plats på äldreboende är så dåliga att de inte kan / oorkar umgås och skapa glädje för varandra - kanske efterlängtad social samvaro efter att under ett antal år "varit fast" i hemmet med begränsad social samvaro.
Med det sagt tycker jag det är rimligt att kräva att man anpassar en villa vid nybyggnation så att det går att komma in med rullstol i minst ett badrum. Vid om/tillbyggnad är det ju svårare om man inte lägger badrum i den nybyggda eller kraftigt ombyggda delen. Om badrum flyttas (vilket väl kräver bygglov) så är det rimligt att ställa krav på anpassning, men inte annars.
I hyresrätter tycker jag det kan vara vettigt att en viss procent av nybyggnadsbeståndet är anpassat, så att det finns en möjlighet att byta/hitta en anpassad HR.
Grannen till mig var pigg men fick (om jag minns rätt) cancer och från att skotta snö och klippa gräs för fullt var det inte många månader till han gick bort. Har även sett det på andra grannar här, de kan gå med hund eller promenera dagligen, även om vissa har rullator, nåt år senare är de döda.
Men visst finns de de som får något handikapp, men att se detta i spåkulan är ju extremt svårt (om det inte är nåt ärftligt och då kan det ju vara vettigt att förbereda inför det).
Jag tror samhället vill att de boende ska anpassa bostäderna för att man ska bo kvar så länge det bara går. På något underligt sätt verkar de kommit fram till att det är mest lönsamt. Jag tror iofs att många VILL bo kvar så länge det går också. Men jag tror även många VILL flytta, men får inte plats på äldreboende. Vilket gör att de som får plats på äldreboende är så dåliga att de inte kan / oorkar umgås och skapa glädje för varandra - kanske efterlängtad social samvaro efter att under ett antal år "varit fast" i hemmet med begränsad social samvaro.
Med det sagt tycker jag det är rimligt att kräva att man anpassar en villa vid nybyggnation så att det går att komma in med rullstol i minst ett badrum. Vid om/tillbyggnad är det ju svårare om man inte lägger badrum i den nybyggda eller kraftigt ombyggda delen. Om badrum flyttas (vilket väl kräver bygglov) så är det rimligt att ställa krav på anpassning, men inte annars.
I hyresrätter tycker jag det kan vara vettigt att en viss procent av nybyggnadsbeståndet är anpassat, så att det finns en möjlighet att byta/hitta en anpassad HR.