29 521 läst ·
154 svar
30k läst
154 svar
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Du kan läsa det här från 2018:Jonatan79 skrev:
”Banken sa att jag inte kunde få låna för att jag är pensionär.”
"Pensionsmyndigheten gav ut en rapport för ett år sedan om svårigheten för en pensionär med genomsnittlig inkomst att kunna beviljas lån. En inkomst på 17 000 kronor räckte inte till något lån överhuvudtaget för en villa med månatlig driftskostnad på 4 000 kronor."
https://www.senioren.se/expert/lana-pengar-som-pensionar/
2024:
"Med tanke på att just din inkomst kan vara avgörande när det kommer till att få ett lån beviljat kan det i vissa fall bli svårare att få ett lån beviljat om du är pensionär. Detta beror givetvis på hur stor din månadsvisa pensionsinkomst är. Men med tanke på att pensionen i regel utgör en mindre summa än din tidigare inkomst, kan många pensionärer uppleva det svårt att få lån beviljat."
https://klaralan.se/blogg/ta-lan-som-pensionar
" I Sverige har det blivit alltmer uppenbart att bankernas lånevillkor inte alltid favoriserar den äldre generationen. I denna artikel kommer vi att utforska varför det är svårare för äldre att få bolån, vad detta innebär för privatekonomin och hur man som äldre kan navigera i den nuvarande finansiella miljön."
"När äldre ansöker om bolån eller för den delen lånar pengar i största allmänhet stöter de ofta på hinder som yngre låntagare inte möter i samma utsträckning. Det kan röra sig om allt från högre räntor till avslag trots stabil inkomst och en god kreditvärdighet. En anledning till detta är den förväntade inkomstminskningen efter pensionering, vilket banker ofta ser som en ökad risk."
https://www.konsumentguiden.se/lana-pengar/bolan/svart-for-aldre-att-fa-bolan/
Det är välkänt att det är lättare att få ett lån som ska betalas av under några årtionden när man är 60 än några år senare. Vid 60 går det bra trots att lånet i huvudsak ska betalas tillbaks under pensionstiden, men nära pensioneringen är det plötsligt mycket svårare.
Bankerna väger inte in att utgifterna sjunker när man blir pensionär.
I detta fall du beskriver hängde det på inkomsten i första hand. Det har alltid betydelse.BirgitS skrev:
Du kan läsa det här från 2018:
”Banken sa att jag inte kunde få låna för att jag är pensionär.”
"Pensionsmyndigheten gav ut en rapport för ett år sedan om svårigheten för en pensionär med genomsnittlig inkomst att kunna beviljas lån. En inkomst på 17 000 kronor räckte inte till något lån överhuvudtaget för en villa med månatlig driftskostnad på 4 000 kronor."
[länk]
2024:
"Med tanke på att just din inkomst kan vara avgörande när det kommer till att få ett lån beviljat kan det i vissa fall bli svårare att få ett lån beviljat om du är pensionär. Detta beror givetvis på hur stor din månadsvisa pensionsinkomst är. Men med tanke på att pensionen i regel utgör en mindre summa än din tidigare inkomst, kan många pensionärer uppleva det svårt att få lån beviljat."
[länk]
" I Sverige har det blivit alltmer uppenbart att bankernas lånevillkor inte alltid favoriserar den äldre generationen. I denna artikel kommer vi att utforska varför det är svårare för äldre att få bolån, vad detta innebär för privatekonomin och hur man som äldre kan navigera i den nuvarande finansiella miljön."
"När äldre ansöker om bolån eller för den delen lånar pengar i största allmänhet stöter de ofta på hinder som yngre låntagare inte möter i samma utsträckning. Det kan röra sig om allt från högre räntor till avslag trots stabil inkomst och en god kreditvärdighet. En anledning till detta är den förväntade inkomstminskningen efter pensionering, vilket banker ofta ser som en ökad risk."
[länk]
Det är välkänt att det är lättare att få ett lån som ska betalas av under några årtionden när man är 60 än några år senare. Vid 60 går det bra trots att lånet i huvudsak ska betalas tillbaks under pensionstiden, men nära pensioneringen är det plötsligt mycket svårare.
Bankerna väger inte in att utgifterna sjunker när man blir pensionär.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
På tal om bankernas ibland märkliga kreditgivning kan man fundera över följande exempel:BirgitS skrev:
1. 30-åring med 30 tkr nettolön med 50% belåning.
2. 70-åring med 30 tkr nettopension med 50% belåning.
Vilken kund borde vara lägst risk för baken att låna ut ca 1 mkr tilll?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nja, bankerna har ju ofta lite väl bestämda regler för sånt. Det är liksom den där bedömningen av att alla ska klara av 7 % ränta (eller vad det nu är för tillfället) fast det är tänkt att vara en marginal för att klara sänkt lön, ökade utgifter pga. barn etc.Jonatan79 skrev:
Om en bank lånar ut pengar med ett hus som säkerhet så är väl risken för att banken ska förlora pengar ganska liten?BirgitS skrev:
Antagligen finns det någon faktor som jag har missat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Men du har kanske hört att banker anser att den som söker bostadslån ska kunna klara att räntan stiger till 7 %?P pmd skrev:
Bankerna vill ju mycket hellre få in regelbundna ränteinbetalningar än att äga ett hus som måste säljas och det kanske i ett läge där bostadsmarknaden har gått kraftigt ned, dvs. husvärdet har sjunkit under lånebeloppet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, kanske. Vilka krav brukar banker ställa för den? (Eventuellt besvarat nedan).Fairlane skrev:
Och varför?
Gäller det för alla banker?BirgitS skrev:
Ett i och för sig vettigt krav som låntagare bör ställa på sig själva. Jag minns när bolåneräntan var betydligt högre än så men jag hade tagit höjd för det.
Om marknadsvärdet på huset sjunker tillräckligt mycket uppmärksammas väl det automatiskt så att banken kan omförhandla lånet, eller säga upp det?BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Att man kan betala varje månad?P pmd skrev:
Ja, utom om du tar ett lån seniorlån (?) där banken först får betalt senare, men räntan är klart högre då. Inget jag tror att de vanliga bankerna har.P pmd skrev:
Nej, den möjligheten finns inte längre.P pmd skrev:Ett i och för sig vettigt krav som låntagare bör ställa på sig själva. Jag minns när bolåneräntan var betydligt högre än så men jag hade tagit höjd för det.
Om marknadsvärdet på huset sjunker tillräckligt mycket uppmärksammas väl det automatiskt så att banken kan omförhandla lånet, eller säga upp det?