Dags för nästa projekt i form av att fräscha upp tvättstugan i källaren. Tanken är att måla väggarna med silikatfärg, lägga klinker på golvet och slutligen inreda lite snitsigt.

Det jag är osäker på är vad och hur mycket förarbete jag borde lägga ner för att få det önskade resultatet?

Lite förutsättningar: 40-talshus, utvändig dränering nygjord, renoverat invändigt senast 60-70 nångång. Ser ut att vara plastfärg på vägg och golv. Spår av fuktskador pga kass tidigare dränering och översvämning. Upplever källaren idag som ovanligt torr för att vara en källare (har dock ej mätt). Putsen lossnar på sina ställen.

Frågor:

- Borde jag börja med att mejsla ner all gammal puts? Den är helt kass på vissa väggar, medan ena väggen är mer eller mindre helt befriad från skador. Måste jag putsa om dem i något syfte eller kan jag måla direkt på den underliggande betongen?

- har aldrig gjutit nåt eller jobbat med någon form av murbruk, är det svårt? Finns det någon särskild metod ni rekommenderar om jag nu måste riva ner allt? Till slutresultatet får det gärna vara en lite ojämn och kornig yta, gillar den looken.

- klinker borde jag kunna lägga direkt på befintligt golv? Eller borde jag få bort färgen först? Jämna ut det?

- Har inte tänkt ha golvvärme i tvättstugan, däremot i ett intilliggande kommande badrum. Behöver jag ta det i beaktning? Ventilation? Eller rentav golvvärme i alla källarrum för att få en jämnare miljö/temperatur?

Vägg i källare med flagande färg och delvis synlig underliggande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på en källarvägg med plastfärgsrester, intill ett vitt PVC-rör och en svart kabelskyddsslang.
Skapa konto
Gammal vitmålad vägg med tecken på fuktskade och en svart ventilationsrör.
Skapa konto

Okej, då har jag knackat ner all dålig puts och allt kakel, lagat hålen efter bästa förmåga. I nästa steg hade jag tänkt slipa bort all gammal färg med en betongslip, men efter att ha provkört med multiverktyg med diamantskiva har jag insett att det bara är att glömma. Det kommer äta upp all puts och jag kommer få börja om igen... Så här i efterhand var det nog rätt korkat att inte bara riva ner ALL puts.

Hur som, några smarta tips på skonsam men tillräckligt effektiv färgborttagning? Multin gör jobbet men är tidskrävande och dammigt om än inte lika dammigt som med vinkelslip (Även den äter för mycket).

Är det en dålig idé att skita i att ta bort färgen och måla över med "fel" färg igen? Källaren är ju trots allt torr nu och inga nya skador eller färgsläpp har uppkommit efter att dräneringen gjordes om.

Bilder nedan, murararbetet är inte mitt proudest moment, men det gör sitt jobb. Det ska jämnas till och slammas innan målning.

Före
Källarvägg under renovering med borttagna kakel och områden av ojämn puts och färg.
Skapa konto
Renoveringsarbete i källare med borttagen puts och kakel samt synlig skadad väggyta.
Skapa konto

Under arbetet:

Renoverad vägg där gammal puts och kakel har avlägsnats, med synliga lagningar och blå hink.
Skapa konto
Renoveringsarbete i källare med nedknackad puts och kakel samt synliga lagade hål i väggen.
Skapa konto

Efter:

Renoverad källarvägg med borttagen puts och ojämn yta, synliga kablar och rörinstallationer.
Skapa konto

Hur slutade ditt projekt? Vilken typ av betong reparerade du väggarna med?

Jag använde Combimix lagningsbruk. Det blev bra, men jag har behövt gå över ett par mindre områden i efterhand där putsen släppt igen och det verkar vara på ställen där jag slarvat med borttagning av gammal puts/färg.

Så här blev det till slut:

Renoverat tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, väggar lagade med lagningsbruk.
Skapa konto

Renoverad tvättstuga med vitmålade väggar, tvättmaskin, torktumlare och förvaringsmöbler.
Skapa konto

Renoverad tvättstuga med nylagad puts på väggen, tvättmaskin, torktumlare och klädstreck med tvätt.
Skapa konto

• Gilla
Sommarstuga 2017 och 7 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Det ser väldigt bra ut. Jag kanske börjar med samma projekt.

Hur gjorde du med golvet? Jag har tittat på en källare med fixade väggar men där de struntat i golvet. Golvet är alltså betong

På gång med typ samma projekt. Hoppas du inte har nåt emot någon fråga!

Ozma88 Ozma88 skrev:
Jag använde Combimix lagningsbruk. Det blev bra, men jag har behövt gå över ett par mindre områden i efterhand där putsen släppt igen och det verkar vara på ställen där jag slarvat med borttagning av gammal puts/färg.

Så här blev det till slut:

[bild]

[bild]

[bild]
Fint! Men lät du gamla gjutjärnsbrunnen vara kvar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.