Vi ska dra in nytt vatten i huset och funderat fram och tillbaka hur vi ska göra det. Måste få in en grävare och enklast blir att gräva rakt ut från huset igenom stenmuren.
Men jag undrar hur mycket jobb det är att plocka isär den samt sätta ihop den för en stenläggare är det ett stort projekt eller nått enkelt? Gissar att man måste ta isär typ 2m eller nått för att få in en grävare där för att göra rännan till vattenledningen.
Men jag undrar hur mycket jobb det är att plocka isär den samt sätta ihop den för en stenläggare är det ett stort projekt eller nått enkelt? Gissar att man måste ta isär typ 2m eller nått för att få in en grävare där för att göra rännan till vattenledningen.
Måste du gå under muren för slangen och ut till gatan. Grävfirmorna har landgångar som kan läggas på muren mot gatan och lika på muren in på gräsmattan. Det är inget stor maskin som behövs. Du får tala med en grävare hur det ser ut eller se till att dom kommer och kikar på det.
Måste gräva en ny ledning ut till gatan från källaren. Så antingen måste jag gräva under carporten till höger i bild och dra ledningen runt muren vilket blir en konstig dragning eller dra den rakt ut genom muren kopplingspunkten är i princip där jag står och tar fotot.J jonaserik skrev:
Den gamla är 50 gammalt galvat rör som är en tickande bomb. Ingen röris vill ens röra den.
Ska du bara ha en ledning/slang under muren så är det jättelätt att trycka igenom ett rör. Du gräver bara en grop på vardera sida muren och sedan med grävmaskinen trycker man igenom lämpligt rör som du drar slangen i sen.
Ser ut som det är asfalterat utanför muren och troligtvis är ventilen i gatan eller strax utanför muren. Då blir det att hacka upp även där och kostnaden ökar rätt bra. Kanske kommumen kan vara med i jobbet. Men deras leveranspunkt är vid ventilen. Det med att gräva under muren, då måste muren stå på en betongsula för att inte ramla ned. Bäst att ha lite is i magen och invänta vår/sommar för jobbet.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Detta klarar du lätt själv. Hyr den minsta grävmaskin som finns och kör in den genom carporten. Att plocka bort murstenarna är också enkelt. Om dom är limmade så kan man putta ned dom med grävaren. Gräv rännan, räcker 10 cm bred.
Svårast är nog asfalten och att återställa den.
Svårast är nog asfalten och att återställa den.
Klicka här för att svara