3 923 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Tvättmaskin: Trumman luktar illa efter semester, testat "alla" knep
Tar inte det som redan är depå inne i gummi/plasterna - det är som ett doftblock - bara för att du skurar ytan med något som tar bort doften några µm in i ytan så kommer du inte åt det som är djupare insuget i det och efteråt sakta vandrar utåt där nivån (aktuella partialtrycket) av dofterna är lägre - som gränsytan mot luft.D djanlov skrev:
Problemet är att näsan är så känslig för vissa av mögeldofterna att i ett andetag genom näsan nästan kan räkna in dem molekyl för molekyl i andetaget och trycker på larmknappen för var och en
Redigerat:
Maskinerna fyller aldrig upp vatten tillräckligt för att skölja ur det som fastnat runt centrum av trumman vid lagringen där ofta ludd genom åren samlats som lätt möglar . När man rengör beg maskiner överfyller man dem med vatten bara att hinka i i tvätmedelluckan och sen 90 graders program för att värma rent hela trum korset går även bra att stänga av maskinen och låta den stå någon timma med vatten och lösa upp, diskmaskinsrengöring funkar bättre än tvättpulver.Xz4R skrev:
Vi glömde öppna fönster luckan innan vi gick på semester och när vi kom tillbaka efter tio dagar luktar hela huset "illa" när vi öppnade badrums dörren. Doften känns som någon sorts växt som man har brutit som har liten stickande känsla i näsan. Om man är i huset i ett par minuter så känner man inte doften lika mycket. Doften är dock så stark att man även kan känna den ner i trapphuset om man har öppnat dörren i endast 10-30 sekunder (säkerhetsdörr, gummilister är i nytt skick) en gång och då är doften kvar i ca 1 timme även ute i trapphuset en svag doft.
Tvättmaskin, har en liknande som Samsung WW90DG6U25LEU3 tvättmaskin (autodos)
Började med:
* tömma alla fack med tvättmedel och mjukmedel och tvättat rent, hällt i kokande vatten för att sedan köra dosering
* Rensat avlopp filtret (ingen doft)
* Kollat avloppslang + vattenlås (ingen doft)
* Kollat övriga ställen i badrummet (vattenlås, wc, ingen doft)
* Tvättat och borstat med ättika + tandborste alla gummi lister och dragit isär dem och tvättat kanterna på trumman och fått bort all gegga och smet.
* Kontrollerat att den blir varm, brännande het när man tar på fönstret vid 90 grader.
Har försökt med dessa lösningar.
* Tvättat 70 grader (Trummrengöring) grader med diskmaskin tablett
* Tvättat 70 grader (Trummrengöring) grader vit tvättpulver + bikarbonat
* Tvättat 90 grader handukstvätt med många sköljningar grader klorin
* Tvättat 70 grader (Trummrengöring) grader med tvättmaskin rengöringstablett
* Tvättat 90 grader (bomull) med många sköljningar med ättika
* Tvättat 60 grader med citronsyra
Har och kört snabb program i mellan för att skölja bort mellan de olika lösningar som jag har testat.
Beläggningar under trumman är borta när jag drar ut "gummiramen så det ser ju ganska rent ut.
Finns det något annat jag kan göra, har fortfarande garanti med det kanske inte hjälper för det är mitt fel.
Ska man försöka ta isär den själv eller slänga den och köpa en ny? Finns det något annat jag kan testa? Tack!
det kan jag testa, tack.E Eile Österhplm skrev:Maskinerna fyller aldrig upp vatten tillräckligt för att skölja ur det som fastnat runt centrum av trumman vid lagringen där ofta ludd genom åren samlats som lätt möglar . När man rengör beg maskiner överfyller man dem med vatten bara att hinka i i tvätmedelluckan och sen 90 graders program för att värma rent hela trum korset går även bra att stänga av maskinen och låta den stå någon timma med vatten och lösa upp, diskmaskinsrengöring funkar bättre än tvättpulver.
Klassiskt knep för stink i rum eller bilar, är att ställa en skål med ättika över natten (och stänga luckan).
Ibland suger det åt sig lukten.
Biter förmodligen inte på det du beskriver, men det kostar ju ingenting att prova
Ibland suger det åt sig lukten.
Biter förmodligen inte på det du beskriver, men det kostar ju ingenting att prova
Släng in en massa doftgranar å stäng luckan i 10 dagar.
https://www.cafe.se/doftgranar-ar-det-sjukaste-vi-har/
https://www.cafe.se/doftgranar-ar-det-sjukaste-vi-har/
Inget svar på din fråga, men ändå ett tips för framtiden:Xz4R skrev:
Vi glömde öppna fönster luckan innan vi gick på semester och när vi kom tillbaka efter tio dagar luktar hela huset "illa" när vi öppnade badrums dörren. Doften känns som någon sorts växt som man har brutit som har liten stickande känsla i näsan. Om man är i huset i ett par minuter så känner man inte doften lika mycket. Doften är dock så stark att man även kan känna den ner i trapphuset om man har öppnat dörren i endast 10-30 sekunder (säkerhetsdörr, gummilister är i nytt skick) en gång och då är doften kvar i ca 1 timme även ute i trapphuset en svag doft.
Började med:
* tömma alla fack med tvättmedel och mjukmedel och tvättat rent, hällt i kokande vatten för att sedan köra dosering
* Tvättat och borstat med ättika + tandborste alla gummi lister och dragit isär dem och tvättat kanterna på trumman och fått bort all gegga och smet.
* Kontrollerat att den blir varm, brännande het när man tar på fönstret vid 90 grader.
Har och kört snabb program i mellan för att skölja bort mellan de olika lösningar som jag har testat.
Beläggningar under trumman är borta när jag drar ut "gummiramen så det ser ju ganska rent ut.
Finns det något annat jag kan göra, har fortfarande garanti med det kanske inte hjälper för det är mitt fel.
Ska man försöka ta isär den själv eller slänga den och köpa en ny? Finns det något annat jag kan testa? Tack!
Luckan på en tvättmaskin ska alltid vara öppen, utom när man kör en tvätt.
Jag råkade ut för samma sak. Fick aldrig ordning på det utan blev tvungen att införskaffa en ny maskinXz4R skrev:
Började med:
Klicka här för att svara