A AndersS skrev:
Köper lite dyrare maskiner har en serie 8 som är över 10 år, men hur länge de håller beror även på antal tvättar, samt vad som tvättas och vikt på det.
Skillnad på maskiner är även hur de centrifugerar t.ex. med sensorer som känner av obalans och kan hantera det.
Det är nog ingen tvekan om att man får en trevligare maskin om man köper något bland de dyrare, har man tur tvättar den bättre, men håll med om att du blir mer besviken om en 12k maskin går sönder efter 3-5 år, än om en 5k maskin gör det, särskilt om 5k maskinen har 7 års garanti och 12k maskinen 2 års garanti. Samtidigt som man inte gillar att känna sig lurad, vill man heller inte ”stå ut” med en billig men besvärlig/dålig maskin heller. Jag har hittills köpt dyra grejer oftast, men börjar tänka om nu inför nästa köp, har en ASKO diskmaskin som börjat ge missljud, lutar åt en billig med lång garanti om/när den ger upp. Samma med kyl/frys och tvättmaskin. Har man möjligheten att ha tex 2 st, kan man ju ha en billig och en dyr/fin och jämföra själv och samtidigt ha tryggheten. Tex kyl/frys är kanske inte optimalt med flera.

Ikeas billigaste kostar under 4k och har 5års garanti.
Nåt motsvarande det vi har kostar väl 4ggr så mycket.

Jag har lagt öga på IKEAs och på Netonnets, man lär ju ha en fungerande maskin så länge garantin finns iaf, även om man står utan undertiden dom lagar/byter, pengarna man sparar räcker till några fler maskiner i framtiden om liknande erbjuds då. Börjar få svårt att motivera något annat för mig själv.
Det är om maskinerna går sönder varje år och man får vänta på fix, det är då det är gött att ha en ”reserv”. Fick själv nästan vänta ett halvår innan jag fick en Cylinda (av dyr modell) utbytt då den läckte ordentligt i luckan, trots garanti.

Både IKEA och Netonnet är bra att ha att göra med vid problem (eller så har jag haft tur) också och inga påstridiga säljare som Elgiganten och Power som säger sig ha varit på kurs precis och vet exakt vilken tvättmaskin man ska ha och övriga är skit...vilket iaf stör mig och jag bara tänker avans, alltså vad som är bäst för dem att sälja.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
S skarj skrev:
Det är nog ingen tvekan om att man får en trevligare maskin om man köper något bland de dyrare, har man tur tvättar den bättre, men håll med om att du blir mer besviken om en 12k maskin går sönder efter 3-5 år, än om en 5k maskin gör det, särskilt om 5k maskinen har 7 års garanti och 12k maskinen 2 års garanti. Samtidigt som man inte gillar att känna sig lurad, vill man heller inte ”stå ut” med en billig men besvärlig/dålig maskin heller. Jag har hittills köpt dyra grejer oftast, men börjar tänka om nu inför nästa köp, har en ASKO diskmaskin som börjat ge missljud, lutar åt en billig med lång garanti om/när den ger upp. Samma med kyl/frys och tvättmaskin. Har man möjligheten att ha tex 2 st, kan man ju ha en billig och en dyr/fin och jämföra själv och samtidigt ha tryggheten. Tex kyl/frys är kanske inte optimalt med flera.
Kollade vår maskin som är inköpt 2015 i april, 5500 kr och 5 års garanti var det.
En kvalificerad gissning är att det skrivs/frågas när något går sönder, inte när maskiner fungerar längre.
Så nöjd utifrån det och får se hur länge den håller. Kommer fortsätta med vitvaror i den här klassen.

Ja, du har helt rätt, få skriver när man inte har problem, minst lika intressant att höra om det egentligen, då man såklart hellre köper något utan problem 🙂
Sen ör väl även maskiner individer samt hur de sköts.
I den prisklassen hamnar man på kinamärken nu men med lång garanti, vilket inte är så dumt.

Finns ju inget rätt svar, min poäng är att iaf jag tenderar att bli mer missnöjd med dyra saker som går sönder tidigt.

Sen tycker ju alla olika, dee kan vara viktigt för vissa att ha ett speciellt märke.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
P Pärran skrev:
Tog bort bakstycket. Trumman kändes lite ”hackig” när man snurrade den för hand. Trumman går fint men motorn känns lattjo.
då har du synkronmotor helt normalt

P Pärran skrev:
Nu startar den igen.

En motor kostar närmare 4k piratdel så det är nog inte aktuellt. Men läste att Bosch har 10år motorgaranti om man registrerar maskinen. Vilket är högst osäkert om jag har gjort…
vad är det för modell
låter som kretskort hitintills

P Pärran skrev:
Jag fick för mig att det blev nån överbelastning pga motorn som gjorde att det stängde av.

Hade tänkt köra den på tippen men eftersom det regnar idag tänkte jag att jag kunde plocka isär motorn för att ev se vad som kan ha hänt. När jag fick ut motorn så kändes den plötsligt helt normal, inte tillstymmelse till att kärva.

Edit: Inser att när man stoppar tillbaka det ena kontaktstycket i motorn så uppstår hackandet. Den har stått med stickproppen utdragen och väntat på transport till tippen.
helt normalt när du har motorstyrningskortet inkopplat till motorn
motorn är en kortsluten asynkronmotor och går aldrig sönder

S skarj skrev:
kyl/frys är ju betydligt viktigare än en tvättmaskin

A AndersS skrev:
Ingen felkod är konstigt.
kan ligga i felminnet utan att användaren ser denna

B Bill Algö skrev:
kyl/frys är ju betydligt viktigare än en tvättmaskin
Ja helt enig, utan kyl och frys blir det besvärligt snabbt och fix eller byte vill man nog göra samma dag om man inte har tur och det är vinter. Har faktiskt aldrig haft vare sig frys eller kylskåp som gett upp, fick byta termostat i en Electrolux kyl rätt snabbt efter inköp av bostadsrätt över 20 år sedan, men det är allt. Bytte de gamla rackarna i huset när det köptes, men de fungerade, men såg inte så roliga ut...Blev av en slump Samsung då, fungerar felfritt efter snart 16 år, hade då 5 års garanti och var inte direkt billiga jämfört de "vanliga märkena" då, men kändes trevliga och fina.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.