Vi har två maskiner så det är väl ingen ko på isen.

Tog bort bakstycket. Trumman kändes lite ”hackig” när man snurrade den för hand. Trumman går fint men motorn känns lattjo.

Ja 2 maskiner är kanon, kör också så, då undviker man panik, hinner felsöka och hinner invänta en bra deal om man är lagd så😇

Tänker så här om motorn är boven, kanske den försökte och försökte med motorn och brände till sist någon säkring så nu går inget igång, alternativt något skyddsläge, märkligt dock med brist på felkod om det är så att motorn inte lyckas snurra men drar el.

Om du kan vara säker på att det "endast" är motorn och det går att lösa billigt så är det ju försvarbart, frågan är om den inte är för ny för kol? Lager lär den ha, är den inkapslad? Pris på motor? Gissar att Bosch vill ha en ordentlig slant.

Nu startar den igen.

En motor kostar närmare 4k piratdel så det är nog inte aktuellt. Men läste att Bosch har 10år motorgaranti om man registrerar maskinen. Vilket är högst osäkert om jag har gjort…

Då lär det vara en induktionsmotor om det ör 10 års garanti på motorn, har en LG hos mina föräldrar som har det utan registrering, hade turen där att den var drygt 9 år så blev det knas med motorn, de bytte en ring pp baksidan med en massa spolar, jag hade den då, köpte en ny i väntan pp lm den skulle lagas, blev sedan skeppad till mina föräldrar så dom slapp gå ner i källaren för att använda deras gamla maskin. Har för mig att den också bara gick en kort del av programmet men snurrade iaf varje gång, men har också för mig att den kunde stå och vibrera med trumman.

Gissade att det skulle vara kostsamt med motorbyte, fick höra någon fantasisumma om LGn också om det inte gått på garantin, bara hembesöket och felsökning kostar en bra slant, men om jag minns rätt var delarna också dyra.

Gjorde du något annat än att snurra på den för att få igång den?

Njae, alltså den går inte men den startar upp. Dvs inte helt död.

Ja, jag var med på det, men tänkte om du gjorde nåt från när den var helt död tidigare idag?

Jag fick för mig att det blev nån överbelastning pga motorn som gjorde att det stängde av.

Hade tänkt köra den på tippen men eftersom det regnar idag tänkte jag att jag kunde plocka isär motorn för att ev se vad som kan ha hänt. När jag fick ut motorn så kändes den plötsligt helt normal, inte tillstymmelse till att kärva.

Edit: Inser att när man stoppar tillbaka det ena kontaktstycket i motorn så uppstår hackandet. Den har stått med stickproppen utdragen och väntat på transport till tippen.

Redigerat:
Jaha, så den strömsätter motorn bara proppen sitter i? Eller känns det som ett magnetfält? Tänker att det blir som en volymkontroll i bilen, att du känner symmetriska steg? Är ju rätt säkert en induktiv motor, inte nödvändigtvis den det är fel på, speciellt om den går lätt utan spänning, inget lagerfel iaf, men kan ju fortfarande vara något som är trasigt i den om den inte får snurr, alternativt styrning, elektronikfel känns inte heller billigt. Skulle vara om du stöter på någon säkring eller att det ser bränt ut i elektroniken, tänker om du har tiden i väntan på tippen.

Den borstlösa motorn i våran LG uppför sig likadant. Om man tömmer den precis när programmet är avslutat går det tungt att vrida runt trumman. Väntar man några minuter går det lätt. Jag antar att det är någon magnetiseringsspole som har spänning en stund efter avslutat program.

Det märks även på Wifi-anslutningen att maskinen är på några minuter efter att programmet gått klart innan den slår av sig och kopplar ner.

Den här har ju stått flera dagar utan ström. Men plockade ur kortet och kikade utan att kunna se nåt uppenbart. Nu blir det tippen för denna. Lite synd för det var den tystaste maskinen vi någonsin har haft. Bara ett diskret sus.

Ja, trist. Inte så gammal heller och det borde ju vara en av Bosch bättre när det är 8 serie, kan ju vara nåt billigt skitfel på elektroniken, men lär bli dyrt om man ska byta kort på måfå. Eftersom den inte sätter felkod så är ju elektroniken misstänkt, ungefär som att fen inte vet att det är fel.
Vad blir det istället? Eller räcker det med en maskin fram över?

Kan lika gärna köpa billigast möjligt tänker jag. Att köpa dyrt lönade sig inte uppenbarligen. Jag gillar inte slit å släng men vad ska man göra.
En ny får det bli oavsett, den andra är i en lägenhet ovanpå garaget.

Jag börjar tänka i samma banor, köp billigt med lång garanti, få en ny om den ger upp och att gärna ha 2 st av allt så är det lugn och ro. Tyvärr anpassas allt till slit och släng, då vi vill ha sakerna billigt😇

Känsla , robusthet, tyst och användarvänlighet kan vara sånt som man får stryka om man vill ha billigt, men tex 7 års garanti och en maskin för 3500 kr eller 5000 kr är rätt lockande.

Köper lite dyrare maskiner har en serie 8 som är över 10 år, men hur länge de håller beror även på antal tvättar, samt vad som tvättas och vikt på det.
Skillnad på maskiner är även hur de centrifugerar t.ex. med sensorer som känner av obalans och kan hantera det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.