T TheGame skrev:
Är det här du menar du häller vatten? Kör du sen ett program tomt bara?
Det ser grisigt ut nu när jag lyser och tittar ner
akut behov av rengöring

T TheGame skrev:
Har en tvättmaskin av märket Bosch Avantixx 8 och samma modell av Torktumlare.
Senaste tiden klagas det på här hemma att tvätten inte blir tillräckligt torr efter centrifugering. Dvs det påstås att maskinen centrifugerar dåligt.
Det gör då ett annat problem.

Torktumling tar extremt länge.
Torktumlaren kör och kör flera timmar tills den till slut stannar och larmar att filtret är fullt.
Filtret är dock inte fullt, tvätten är dock torr. Men den har hållt på mer än dubbelt så länge vad det tog förr samma mängd att torka.

Min teori är torktumlaren är det nått vajsing med. När jag kollar tvättmaskionen så centrifugerar den men dom som tvättar här hemma påstår att den inte är så torr som den borde vara och däremed tar torktumlingen så länge.
Det påstås också att trumman i tvättmasknen är mer benägen att vobbla än förr. Nått inte jag noterat när jag testat.

Kanske är det fel på båda?
Var ska jag börja. kan ett kolbyte göra skillnad på centrifugeringen?
Vi har en Bosch Avantixx 6 tvättmaskin. Rätt lik förmodar jag. Upplever nu samma sak. Tvätten blir inte lika torr. Ser det framförallt då maskinen är välfylld. Grejen är den att kör man ett rent 12min centrifugeringsprogram efteråt så blir tvätten hur torr som helst. Lite motsägelsefullt då att det är fel på centrifugeringen?

returen returen skrev:
akut behov av rengöring
Det ser bättre ut nu när jag hällt vatten och kört.
Bad även dottern som kommer ner med handen att skrapa lös och plocka upp ludd.
finner det märkligt att en sk "self cleaning" ska misslyckas med självrengöringen så maskinen fungerar sämre till slut än en som man manuellt måste rengöra.
Försökte kolla hur man dessutom kom åt det där stället och rengöra när jag rengjorde givarna men det verkade som man fick plocka isär hela maskinen och det idest jag inte (skruvar uppifrån under trumma).
Men som sagt nu fungerar maskinen som den ska igen. Ska ha som underhållsintervall att då och då hälla vatten och köra.
Står det att man ska göra det i instruktionerna annars?

M mortirolo skrev:
Vi har en Bosch Avantixx 6 tvättmaskin. Rätt lik förmodar jag. Upplever nu samma sak. Tvätten blir inte lika torr. Ser det framförallt då maskinen är välfylld. Grejen är den att kör man ett rent 12min centrifugeringsprogram efteråt så blir tvätten hur torr som helst. Lite motsägelsefullt då att det är fel på centrifugeringen?
Ja men så gjorde dom här hemma också dom körde extra centrifugering när dom tyckte det var för blött.
Men som sagt kolbyte jag gjorde så upplevs det fungera bättre. Tyckte mig också att dom nya kolen gled in mycket lättare i hållaren än vad dom gamla gjorde.

Satsuki
T TheGame skrev:
finner det märkligt att en sk "self cleaning" ska misslyckas med självrengöringen så maskinen fungerar sämre till slut än en som man manuellt måste rengöra.
Försökte kolla hur man dessutom kom åt det där stället och rengöra när jag rengjorde givarna men det verkade som man fick plocka isär hela maskinen och det idest jag inte (skruvar uppifrån under trumma).
Men som sagt nu fungerar maskinen som den ska igen. Ska ha som underhållsintervall att då och då hälla vatten och köra.
Min uppfattning också, men efter att jag googlat en sel verkar det vara ett känt problem hos dessa maskiner…
Vår börjar bli till åren nu, så jag har förvarnat maken om att jag INTE tänker skruva isär den en gång till för att rengöra ordentligt

T TheGame skrev:
en framgångsfaktor är att alltid ha vatten i behållaren och bara tömma denna när det indikerar

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.