3 123 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tvåplanshus tillbyggnad - Grov budget
Hej, jag sitter med en grov skiss för att bygga ut vårt hus. Den nya delen är två plan, byggytan är 72 kvm, boyta cirka 125 kvm (gissning). Jag har förstått att en grov uppskattning för att bygga nytt är 22.500 kr / kvm.
Om jag tar boytan x 22.500 så blir väl beräkning lite väl hög med tanke på att tvåplanshuset inte kräver så stort tak eller så mycket markarbete som ett enplanshus av den storleken? Tar jag byggytan så blir väl kostnaden på tok för låg?
Är 22.500 / kvm rimligt då vatten / avlopp / bredband / lagfart med mera redan finns? Tips på enkel formel / kalkylator för just detta?
Nybörjare som försöker uppskatta rätt innan jag går vidare med planerna. Tacksam för all hjälp.
Om jag tar boytan x 22.500 så blir väl beräkning lite väl hög med tanke på att tvåplanshuset inte kräver så stort tak eller så mycket markarbete som ett enplanshus av den storleken? Tar jag byggytan så blir väl kostnaden på tok för låg?
Är 22.500 / kvm rimligt då vatten / avlopp / bredband / lagfart med mera redan finns? Tips på enkel formel / kalkylator för just detta?
Nybörjare som försöker uppskatta rätt innan jag går vidare med planerna. Tacksam för all hjälp.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag kan bara referera till egen utbyggnad av fritidshuset i somras.
Vu byggde ut 30 kvm, plintgrund. In med VVS. bara två "vanliga rum".
Jag gjorde själv plintgrunden, hade grävfirma för grävningen. Vi anlitade snickare för bygget. Total kostnad ca 300 000. Plus mina kostnader för grunden, en del dagvattenrör osv. I den summan ingår att vi bytte tak på resten av huset samtidigt (+60 kvm). Jag utförde själv en del arbete som rivning och läggning av takpannor, bära in gipsskivor och liknande byggmaterial, all målning. Vi tog över när insidan var klar med gipsskivor. Spacklar, målar lägger parkett själv. Likaså innerdörr och diverse lister. Elarbetet ligger utanför (kombination hempul, bekant elektriker). Men material för det invändiga kostar ca. 40 000 (parkett, innerdörr, lister, målarfärg, en skjutdörrs garderobsvägg). Grävningen, betong/armering till plintarna, dagvattenrör, fasadfärg kostade 25 - 30 000. Och sedan är det troligen 10 - 20 000 ytterligare som jag inte kommer ihåg eller har koll på.
Ditt projekt borde vara ca 5 ggr dyrare, plus att du troligen vill ha en betongplatta, som gissningsvis kostar 200 - 250 000.
Dessutom kan det visa sig väldigt dyrt med anslutningen till bef. hus. Det beror väldigt mycket på hur det skall kopplas på, hur det påverkar takkonstruktionen på bef. hus osv. I vårt fall förlängde vi byggnaden, vilket krävde millimeter passning, så man inte får en synlig nivåskillnad på taket. Men detta är ändå enklare än vissa vinkelanslutningar mot bef. hus.
Vu byggde ut 30 kvm, plintgrund. In med VVS. bara två "vanliga rum".
Jag gjorde själv plintgrunden, hade grävfirma för grävningen. Vi anlitade snickare för bygget. Total kostnad ca 300 000. Plus mina kostnader för grunden, en del dagvattenrör osv. I den summan ingår att vi bytte tak på resten av huset samtidigt (+60 kvm). Jag utförde själv en del arbete som rivning och läggning av takpannor, bära in gipsskivor och liknande byggmaterial, all målning. Vi tog över när insidan var klar med gipsskivor. Spacklar, målar lägger parkett själv. Likaså innerdörr och diverse lister. Elarbetet ligger utanför (kombination hempul, bekant elektriker). Men material för det invändiga kostar ca. 40 000 (parkett, innerdörr, lister, målarfärg, en skjutdörrs garderobsvägg). Grävningen, betong/armering till plintarna, dagvattenrör, fasadfärg kostade 25 - 30 000. Och sedan är det troligen 10 - 20 000 ytterligare som jag inte kommer ihåg eller har koll på.
Ditt projekt borde vara ca 5 ggr dyrare, plus att du troligen vill ha en betongplatta, som gissningsvis kostar 200 - 250 000.
Dessutom kan det visa sig väldigt dyrt med anslutningen till bef. hus. Det beror väldigt mycket på hur det skall kopplas på, hur det påverkar takkonstruktionen på bef. hus osv. I vårt fall förlängde vi byggnaden, vilket krävde millimeter passning, så man inte får en synlig nivåskillnad på taket. Men detta är ändå enklare än vissa vinkelanslutningar mot bef. hus.
Fint, tack för svar. Vi hade också tänkt ta en del fix själv (likt de delar du beskrev). Vi kommer ha nivåskillnad på taket, får se hur klurigt det blir. Min förhoppning var att klara av allt för cirka 1 500 000 kr upp till 2 000 000 kr och det låter som att det är möjligt om man går på dina kostnader och erfarenheter men kanske är på gränsen. Vi kommer troligtvis minska ner storleken för att få det att gå ihop enligt budget.
Tack för svar
Tack för svar
Spontant känns 22500/kvm väldigt lågt.
Känns som det var 10 år sedan det stämde på nybygge....
Vilken funktioner ska du ha i bygget? Är det bara vanliga rum?
Eller ska du göra väldigt mycket själv kanske?
Känns som det var 10 år sedan det stämde på nybygge....
Vilken funktioner ska du ha i bygget? Är det bara vanliga rum?
Eller ska du göra väldigt mycket själv kanske?
Hej, om vi räknar på 30 000 / kvm - är det boytan eller byggytan vi ska räkna på för ett tvåplanshus? Övervåningen är det bara vanliga rum, nedervåningen är det eventuellt kök. Vi kan dock välja att behålla köket som finns i "gamla huset".
Vi kommer göra en del själv men vill inte räkna på det utan gör hellre en kostnadskalkyl där vi lägger ut alla tjänster (även fast vi troligtvis tar gipsskivor, spackel och målning).
Vi kommer göra en del själv men vill inte räkna på det utan gör hellre en kostnadskalkyl där vi lägger ut alla tjänster (även fast vi troligtvis tar gipsskivor, spackel och målning).
Du ska räkna boytan, er plan är ju i stort sett att bygga till en mindre villa så att det skulle kosta 3-5 miljoner håller jag ganska troligt....A AndreasESthlm skrev:Hej, om vi räknar på 30 000 / kvm - är det boytan eller byggytan vi ska räkna på för ett tvåplanshus? Övervåningen är det bara vanliga rum, nedervåningen är det eventuellt kök. Vi kan dock välja att behålla köket som finns i "gamla huset".
Sen är det ju förstås väldigt avgörande vad ni tänker er för standard på allt från grund, uppvärmning, fönster osv...
Ditt användarnamn antyder att du bor i Stockholmsområdet och då är ju prisläget i det övre spannet...
Klicka här för att svara