Hej!
Ny i forumet! :)
Vi har en generationsgård som jag eventuellt ska ta över i framtiden. Huset är byggt 1936 och är två lägenheter.
Undervåningen och övervåningen är i princip identiska, enda som skiljer är ”hallen”. Det är liksom som ett trapphus, som i lägenheterna idag. Och i trapphuset finns en toa nere och huvudingången. Samt en toa samt kattvindar uppe.

Jag vill ha så öppen planlösning som möjligt nere, och mest av allt- en matsal. Vi har en väg nedanför gården men sedan är det en super fin sjö. Så vill ju ha mycket ljus och utsikt ut 🥰
Vill behålla så mycket av de gamla som möjligt, så som vedspisen osv. Gärna en öppenspis uppe eller ah, någonstans.
Så mycket idéer men så svårt att rita upp det eller göra de till verklighet. 🥲

Hur skulle ni gjort med denna planritning??
Behöver alla tips/råd!

• Ritning av ett hus från 1936 med två identiska våningar, trapphus och fönster. Visar framsida med entrétrappa och takdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåning från 1936 med kök, rum, tambur och badrum. Vinjett av en generationsgård.
    Skapa konto
Jag skulle bo in mig först, för att se vad som fungerar, vad jag tycker om och vad jag inte tycker om. Är det ett hus som fungerar att modernisera med stor matsal? Hur ser konstruktionen ut?

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Är uppvuxen på gården så vet på ett ungefär vad jag önskar, vad som behövs osv. ☺️

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
De röda är bärande väggar. De gröna mellan rum och tambur är ett valv nu.
Samt de gröna vid tamburen är en vägg med ett dörrhål

• Ritning av bottenplan med röda bärande väggar och gröna markeringar för valv och dörrhål vid rum och tambur.
    Skapa konto
Varför vill du ta bort övervåningen, eller menar du att omvandla boytan till vind? Att riva och bygga nytt tak är knappast ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Om du skall bo i nedre våningen och kallställa övre våningen så har du mycket goda skäl att inte börja ta bort mellanväggarna nere. Det fungerar dåligt med bostäder som i princip är ett enda stort rum. Dessutom är väggarna både bärande och sammanhållande.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Att göra om ett hus med två bostäder till ett enfamiljshus kan säkert bli lyckat. Att helt sonika ta bort en våning är tokigt. Då kan du lika gärna riva huset.

Du kan säkert göra en öppnare planlösning om du har möjlighet att sätta in balkar i bjälklaget. Om du accepterar att det finns några pelare eller korta väggbitar behöver det inte vara så tekniskt svårt.

i vilken riktning är den vackra utsikten?
Ser spontant inget större behov att ändra planlösningen.
På nedre våningen blir det kök, allrum och matsal.
På ovanvåningen ett allrum och tre rum som kan vara sovrum, gästrum eller kontor.
Är toa/badrum ok stora?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Jag antar också att det är någon slags autokorrigering som varit i farten, och att det är ett tvåfamiljshus som ska bli enfamiljshus?
Huset vi bor i har gjort den resan för cirka 50 år sedan med lyckat resultat. Vårt hus liknar ditt ganska mycket, även om vårt är byggt ett decennium senare. Här blev det inga rivna väggar (tack och lov!) och i övrigt ganska små förändringar. Köket på övervåningen blev ett rejält badrum/tvättstuga, vilket vi är väldigt glada för. Annars är det samma planlösning som tidigare.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Gamla plankstommehus är inte som moderna med regelstomme.
I princip alla innerväggar styvar upp och stabiliserar ytterväggarna.
Ta hjälp av en erfarenhet konstruktör som verkligen kan plankstommen innan du börjar ta bort väggar.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag antar också att det är någon slags autokorrigering som varit i farten, och att det är ett tvåfamiljshus som ska bli enfamiljshus?
Huset vi bor i har gjort den resan för cirka 50 år sedan med lyckat resultat. Vårt hus liknar ditt ganska mycket, även om vårt är byggt ett decennium senare. Här blev det inga rivna väggar (tack och lov!) och i övrigt ganska små förändringar. Köket på övervåningen blev ett rejält badrum/tvättstuga, vilket vi är väldigt glada för. Annars är det samma planlösning som tidigare.
Ja det stämmer! Vi ska självklart ha kvar övervåningen 😂🫠

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
V Vikkanr skrev:
Ja det stämmer! Vi ska självklart ha kvar övervåningen 😂🫠
O Odi et Amo skrev:
i vilken riktning är den vackra utsikten?
Ser spontant inget större behov att ändra planlösningen.
På nedre våningen blir det kök, allrum och matsal.
På ovanvåningen ett allrum och tre rum som kan vara sovrum, gästrum eller kontor.
Är toa/badrum ok stora?
Utsikten är vid fin entrén, alltså vid tamburen☺️
Badrum uppe är i bra storlek. Badrummen nere är väldigt litet, det är vid grov entrén, under trappen till övervåningen!

Hej allihopa! Tack för alla svar på tråden!
Det är absolut en autokorrering som skett… rubriken skall vara ”göra om ett tvåfamiljshus till enfamiljshus!” 😓

Hur säker är du på att alla väggarna på nedervåningen är bärande? Tänker att de går i två olika riktningar och oftast är det de tvärs takstolarna som eventuellt är bärande (de som går höger-vänster i bild).

Öppen planlösning dels med murstocken i mitten av våningen och dels med så mycket bärande väggar förefaller komplicerat att få till.

Om du vill ha (mer) utsikt åt nuvarande entrehållet ser även det för mig lite komplicerat ut.

Går det att flytta huvudentren till baksidan, bredda nuvarande entren och göra den lite "glasveranda" lik och bredda öppningen inåt de två nedre rummen? Om nu den utritade väggen där kanske inte är bärande och går att ta bort.

Men det förefaller mycket jobb och bara baserat på min gissning om vad som kanske inte är bärande.

Finns det trappa båda där den gamla trappan var på baksidan och på nuvarande framsidan?

redarn redarn skrev:
Hur säker är du på att alla väggarna på nedervåningen är bärande? Tänker att de går i två olika riktningar och oftast är det de tvärs takstolarna som eventuellt är bärande (de som går höger-vänster i bild).

Öppen planlösning dels med murstocken i mitten av våningen och dels med så mycket bärande väggar förefaller komplicerat att få till.

Om du vill ha (mer) utsikt åt nuvarande entrehållet ser även det för mig lite komplicerat ut.

Går det att flytta huvudentren till baksidan, bredda nuvarande entren och göra den lite "glasveranda" lik och bredda öppningen inåt de två nedre rummen? Om nu den utritade väggen där kanske inte är bärande och går att ta bort.

Men det förefaller mycket jobb och bara baserat på min gissning om vad som kanske inte är bärande.

Finns det trappa båda där den gamla trappan var på baksidan och på nuvarande framsidan?
Plankstomme har liksom timmerhus väggar som är en integrerad del av husets bärande och sammanhållande stomme, så takstolarna är inte så utslagsgivande som det är på hus byggda med regelverk.

• Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.