Ja, det är bra för magfunktionen att äta mycket fibrer.

[/TRAMS OFF]

I
KnockOnWood skrev:
Ja, det är bra för magfunktionen att äta mycket fibrer.

[/TRAMS OFF]
Då blir det fiber både in och ut.:wow:

I
Eller, enklare, spola iväg en dragtråd, det skulle man själv kunna göra.:rolleyes:

Andy78 skrev:
..

Och de har ju inte grävt upp hela gatan, men som sagt det är ju inte åkermark i nåt litet samhälle.

Ibland tar de upp lite små hål här och var.
Talar vi om Stockholm så förstår jag saken, hela stan lär ju vara perforerad med kabelkulvertar ut till tullarna.

Andy78 skrev:
Jo du har hängt upp dig på det med telekabel av någon anledning.
Jag har aldrig påstått att de matat i rör med teletråd jag förklarade bara vart de dragit del hela.
Men vad är det då för gamla rör de dragit fibern i?? Har de för 30 år sen grävt ner tomrör för fiber?

Är det en gammal kabel-TV-installation så måste det ju vara nån form av samfällighet och det är klart att det blir enklare då. Samfälligheter har sen lång tid tillbaka haft MYCKET enklare att få fiber än fristående villor, just eftersom man oftast har en gemensam kabel-TV-anläggning.

Är det en samfällighet är det ju dock normalt omöjligt att tacka nej till att få fibern indragen, eftersom alla medlemmar i samfälligheten måste behandlas lika. Och då är diskussionen om att efteransluta sig helt irrelevant.

Redigerat:
Nerre skrev:
Men vad är det då för gamla rör de dragit fibern i?? Har de för 30 år sen grävt ner tomrör för fiber?

Är det en gammal kabel-TV-installation så måste det ju vara nån form av samfällighet och det är klart att det blir enklare då. Samfälligheter har sen lång tid tillbaka haft MYCKET enklare att få fiber än fristående villor, just eftersom man oftast har en gemensam kabel-TV-anläggning.

Är det en samfällighet är det ju dock normalt omöjligt att tacka nej till att få fibern indragen, eftersom alla medlemmar i samfälligheten måste behandlas lika. Och då är diskussionen om att efteransluta sig helt irrelevant.
Skåpet kan vara 20år oxå jag kan ju ha fel på 10 år.
Det är alltså själva skåpet man utnyttjar, fins ju ingen anledning att sätta ytterligare ett när man kan utnyttja befintligt.
De låter kabeln gå upp i gamla skåpet det suns tydligt eftersom de grävt lite runt eller under det.
som sagt inte speciellt svårt att se man ser hur de har matat fram det hel på diverse ställen och sen sticker det ut ur dessa skåp.
Det är nästan bara fristående villor, inget krav på att ansluta sig och tur är det för då kan man välja själv

mycke_nu skrev:
Talar vi om Stockholm så förstår jag saken, hela stan lär ju vara perforerad med kabelkulvertar ut till tullarna.
Exakt och därför kan man göra som man gör, det spar både tid och pengar.

Andy78 skrev:
Det är alltså själva skåpet man utnyttjar, fins ju ingen anledning att sätta ytterligare ett när man kan utnyttja befintligt.
Så nu är det det plötsligt bara skåpen man använt, inga rör?

Och jag förstår fortfarande inte vad det är för mystiska skåp... Skulle du kunna ta ett foto på ett av skåpen?

Nerre skrev:
Så nu är det det plötsligt bara skåpen man använt, inga rör?

Och jag förstår fortfarande inte vad det är för mystiska skåp... Skulle du kunna ta ett foto på ett av skåpen?
Vad är det du vill få fram?
Kanske kan greja nån bild.

Det vi vill få fram är att den situation du beskriver låter väldigt konstig och ovanlig och alltså måste vara ett tämligen stort undantag från hur verkligheten ser ut som de flesta. Och det är just därför som det är dyrt att efteransluta sig.

Hela diskussionen började ju med att du skrev:

Andy78 skrev:
Måste man söka grävtillstånd för att gräva på sin egna tomt?
När jag påpekade att det är väldigt omfattande att efteransluta sig enskilt.

Jag vet inte riktigt om det är så konstigt att använda befintliga kanaler är det så konstigt och ovanligt tycker du?
Hur kan det göra det dyrare att ansluta sig än när man behöver gräva upp hela gatan det borde vara tvärtom.

Redigerat:
Nej, det är inte konstigt att använda befintliga kanaler, det är ovanligt att det FINNS befintliga kanaler.

Och eftersom det är ovanligt att det finns befintliga kanaler så måste man vid efteranslutning gräva upp gatan.

Vad menar du med efteranslutning i det här fallet?

Problemet med befintliga kanaler är att de gånger under åren man fått brott på kanalen, har inte kanalen lagats utan man har endast skarvat ihop det som låg i och fyllt igen (idiotiskt, men allt för ofta sant). Att försöka sig på att använda någon gammal kanalisation blir därför snabbt huvudvärk för entreprenören.

nimhed skrev:
Problemet med befintliga kanaler är att de gånger under åren man fått brott på kanalen, har inte kanalen lagats utan man har endast skarvat ihop det som låg i och fyllt igen (idiotiskt, men allt för ofta sant). Att försöka sig på att använda någon gammal kanalisation blir därför snabbt huvudvärk för entreprenören.
Dom rören som jag skymtat påminner lite om avloppsrör, som man matat ned slangen i och sen har de låtit det gå upp i skåpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.