3 004 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tvåfasgrupp till ett uttag
Det ska väl gå att göra så, lekmannen får ju ändå inte byta uttaget enligt regelboken så den risken ska ju egentligen inte finnas, enklast är ju att fråga elektrikern som ska göra jobbet vad han rekommenderar.
Jag har tex en 3fas grupp dragen till tvätt/torktumlare, ett vanligt dubbelt uttag men en fas per uttag.
Jag har tex en 3fas grupp dragen till tvätt/torktumlare, ett vanligt dubbelt uttag men en fas per uttag.
Så ska och får man inte göra, och det oavsett lekman eller ej som ska jobba där. Om du Pumba har separata envägsuttag är det ok men inte om det är uttag med brunnständning som kopplats så. Och enligt regelboken får man byta uttag som lekman om kunskaperna är på plats.
Det tror jag att man får med tillräckliga kunskaper?Pumba skrev:
Enligt Elsäkerhetsverket:
"Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)
Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 A)Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet."
Redigerat:
Det innebär alltså att bara dessa uttag ska användas om man vill kunna bryta ena uttaget på tvåväggsutaget som jag förstår det?GK100 skrev:
Du menar alltså att du har ett 2-vägsuttag, med två olika faser i uttagsbrunnarna?Pumba skrev:Det ska väl gå att göra så, lekmannen får ju ändå inte byta uttaget enligt regelboken så den risken ska ju egentligen inte finnas, enklast är ju att fråga elektrikern som ska göra jobbet vad han rekommenderar.
Inget direkt akut fel, men måste ändå fixas till med två olika vägguttag fördelat från en kopplingsdosa.
Nu är du helt ute och cyklar.Pumba skrev:Det ska väl gå att göra så, lekmannen får ju ändå inte byta uttaget enligt regelboken så den risken ska ju egentligen inte finnas, enklast är ju att fråga elektrikern som ska göra jobbet vad han rekommenderar.
En lekman med "nödig kännedom" (som det hätte förr) får byta fast monterad strömbrytare, vägguttag, lamputtag.
Gällande ditt tvåvägsuttag som matas av två faser så är det olagligt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Uttag med separat brunntändning finns enbart för att man ska kunna ha en brunn med fast fas och en brunn med styrd fas alt. två styrda faser. Tänk kunna tända alla fönsterlampor i ett vardagsrum på en strömställare vid dörren.
//Patrik
//Patrik
Ett bättre alternativ till det otillåtna sättet att koppla en tvåfasgrupp till ett 2-vägsuttag med separat brunntändning, är att montera 2st envägsuttag bredvid varandra istället, helst i två separata dosor, eller i en förhöjningsram över en befintlig dosa.
Klicka här för att svara