4 579 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Två vattenspridare slår ut säkringen
Jag får pudla rejält. Ursäkta.M Millox skrev:När jag kollar databladet hittar jag då definitivt en fasbortfallskomponent:
[bild]
Tyvärr kunde jag inte klippa ut tillräckligt för att få med hela kurvan eller komponentangivelsen. Men under står där (eller ja, de har ju tappat mellanrummet mellan punktnumreringen och polangivelsen):
1) 3 pol cold trip curve
2) 2 pol cold trip curve
3) 3 pol hot trip curve
Dvs, skyddet har fasbortfallsskydd. Där syns att den löser mycket fortare, speciellt vid låga strömmar, där de trefasiga skydden inte löser alls.
Motorskydd är ett skydd som löser för överlastsströmmar och en motorskyddsbrytare har utöver detta också en magnetisk komponent som löser kortslutningar. Det är skillnaden på dessa komponenter, och de har därmed helt olika applikationer.
Min gamla chef lärde mig att skydd som löser enbart för tappad fas i matningen kallas fasurfallsskydd, så den benämningen har jag fortsatt med men den definitionen är jag inte lika säker på. Fasbortfallsskydd är däremot något som löser om motorns belastning ligger ojämnt, dvs om den tappat en matande fas på motorn.
Bilden är från:
[länk]
fliken performance curves
Till @Mats PA :
Förlåt för den långa off-topic diskussionen.
Brytaren löser av en av två anledningar, antingen kortslutning men det kan vi bortse från i det här fallet, eller överlast. Överlasten kommer om flödet är för högt, eller om det är något fel eller en kombination av dessa.
Eftersom det verkar svårt att se något skulle jag föreslå du ringer en elektriker som kan komma och felsöka. När han kommer bör du vara beredd att svara på frågan om vilken sorts pump det är, så är det en djupborrad historia och du inte har annan information om den (det kan sitta ett klistermärke någonstans, eller ligga på golvet om det ramlat bort) är det nog läge att börja fundera på att asa ur den ur brunnen, det är blött och kladdigt men hyfsat lätt.
Det står även på sida två att den har ”Phase failure sensitivity.
Yes conforming to IEC 60947-4-1”
Så det kan ju vara en orsak.
Jag kommer dock är fortsättningsvis att se den här typen av produkter som en delmängd av motorskydd.
Vi får se om det kan komma in något i trådarna för elhistoria, elarkeologi. Kunde passa med lite gamla reläskydd också det är ju samma tema på fint instrumentbygge och väl utnyttjande av de principer man hade att jobba med före halvledare och digital teknik.M Millox skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
AEG Diskmaskin F44080 Översvämningsskydd slår ut,
Vitvaror -
Diskmaskin "läcker" ånga i anslutande skåp, lucka slår i m.m.
Kök -
Jordfelsbrytare slår ut alla element.
El -
Myndighet slår fast att Vattenfall tagit ut för stor avgift av husägare
Artikelkommentarer -
Takspottar som slår av på med ett par minuters mellanrum?
El