Jag har idag 3x16 amp i husets huvudproppskåp.
Har nu köpt ny spis som kräver 16 amp och 220 volt. Jag kommer alltså att säkra upp spisproppen från 10 till 16 amp och byta ledningarna mellan spis o proppskåp.
Fråga: Måste jag även säkra upp huvudpropparna från 16 till 20 amp?

O
Om du behöver höja huvudsäkringen beror på vad du har för övriga förbrukare, och om de förbrukarna är aktiva samtidigt som du behöver laga mat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Om du behöver höja huvudsäkringen beror på vad du har för övriga förbrukare, och om de förbrukarna är aktiva samtidigt som du behöver laga mat.
Jo det förstår jag men det handlar väl också om hur man fördelar all förbrukning mellan faserna. Sen är det så att om spisen skall förbruka 16 ampere måste man väl nästan köra alla platter och ugn samtidigt, eller?

Det är vanligt att spisens säkringar har samma värde som huvudsäkringarna. Ingenting att bråka om. Vad är märkeffekten på spisen du har idag? Det brukar ligga på omkring 10 kW oavsett om spisen är gammal eller ny. Och det stämmer som du säger. Det krävs alla plattor och ugn på högsta effekt för att maxa säkringarna. Och så gör man inte när man lagar mat.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Ja. För att spisen skall dra maximalt med ström så måste du köra alla plattor och ugn samtidigt. Dessutom är det antagligen så att spisens faktiska topplast är lägre än 16A. Titta efter "effekt" i databladed. Att det står att den "behöver" 16A är helt enkelt för att säkringar bara finns i fasta storlekar, 6, 10, 13, 16, 20, 25, osv, och att det då avrundats uppåt från den faktiska maxlasten som är lägre.

Sen är det viktigt att förstå att säkringen enda funktion är att skydda ledningarna i den fasta installationen mot överlast och kortslutningen. De har ingen som helst funktion för att fördela strömmen till olika apparater. Varje apparat drar exakt den ström den behöver, och säkringarna finns där för att skydda ledningarna om apparaterna drar för mycket.

Det var därför jag skrev att du inte behöver haka upp dig på att står 16A någonstans i databladet för spisen. Den drar troligtvis mindre än så vid maxlast och i praktiken bara en bråkdel av det vid användning. Det beror alltså på vilka andra förbrukare du har i huset och hur mycket ström de drar, på vilken fas och vid vilken tidpunkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är vanligt att spisens säkringar har samma värde som huvudsäkringarna. Ingenting att bråka om. Vad är märkeffekten på spisen du har idag? Det brukar ligga på omkring 10 kW oavsett om spisen är gammal eller ny. Och det stämmer som du säger. Det krävs alla plattor och ugn på högsta effekt för att maxa säkringarna. Och så gör man inte när man lagar mat.
Tack för alla svar...det är som jag hoppades. Vet faktiskt inte vad gammla spisen har för effekt men den skall ju ut och jag låter förstärka ledning och propp till 16 amp.
Den nya spisen är på 10 KW.

Det blir bara en förbättring att se till att ha en 16A matning till spisen. Men med det sagt så klarar du dig säkert med 10A också. Den är främst matlagningsvanorna som avgör. Går det inga säkringar när du lagar mat idag så kommer det inte att göra det med den nya spisen heller.

Ok låter bra.
Men jag ökar nog på till 16 amp. Känns tryggare så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.