Jag har samma problem.
Helt plötsligt (utan att ha gjort några förändringar) så slutade de två vänstra plattorna att fungera på spisen. Ugnen fungerar och likaså de två högra plattorna.

Här är modellen:
https://www.elon.se/husqvarna-qsi6134x

Har jag någon av de högra på och sedan försöker starta någon av de två vänstra så dör allt.


Vrider jag på någon av de två vänstra så verkar den starta men dör efter någon sek. Sen starta den upp efter några sek igen sen dör den.

Jag har kollat alla säkringar i elcentral och mätt så allt inkommande är som det ska.

Några tips?
 
  • Etikettskylt på en spis med modellnummer QSI6134X och serienummer, fotograferad för felsökning av funktionsproblem med vänstra kokplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningar och kablar i elcentralen på baksidan av en spismodell Husqvarna QSI6134X.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar vara en drivmodul till varje sida. Sannolikt har en gått sönder. Ofta är det en komponent för några tior som är sönder. Men man byter hela kortet som kostar nästan som en häll.
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar vara en drivmodul till varje sida. Sannolikt har en gått sönder. Ofta är det en komponent för några tior som är sönder. Men man byter hela kortet som kostar nästan som en häll.
Okej. Tack. Så inget man kan göra själv?
De två högra plattorna samt ugnen fungerar som sagt som de ska. Däremot så dör även de högra om de är på och jag startar någon av de vänstra plattorna.
 
Ugnen har bara värmeelement och termostat, medan induktionshällen brukar ha två switchade kraftmoduler samt en gemensam manöverpanel. Panelen (eller dess logik) stänger nog ner de fungerande plattorna när den upptäcker fel på de vänstra. Allt enligt tesen använd inte trasiga elapparater.

Blir det ingen felkod?

Det skulle kunna vara en sådan här modul
https://quickparts.se/kretskort-ind...MI7fflxKWtiwMVGF2RBR0DJzIoEAQYAyABEgL4afD_BwE
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ugnen har bara värmeelement och termostat, medan induktionshällen brukar ha två switchade kraftmoduler samt en gemensam manöverpanel. Panelen (eller dess logik) stänger nog ner de fungerande plattorna när den upptäcker fel på de vänstra. Allt enligt tesen använd inte trasiga elapparater.

Blir det ingen felkod?

Det skulle kunna vara en sådan här modul
[länk]
Helt riktigt. 95% av fallen är det denna modul som är kass. Oftast den vänstra då den ligger som styrmodul med en jumper kopplad. (Liten kontakt som inte får missas att flyttas över till nya kortet)
F.d anställd på Electrolux service
@Novishusaren
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Helt riktigt. 95% av fallen är det denna modul som är kass. Oftast den vänstra då den ligger som styrmodul med en jumper kopplad. (Liten kontakt som inte får missas att flyttas över till nya kortet)
F.d anställd på Electrolux service
@Novishusaren
Ah tack för info. Något man kan göra själv? Eller bör jag be om service från Electrolux?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Hur nöjd är du med spisen och hur stor budget har du?
 
RasmusR RasmusR skrev:
Har Eservice fastpris inom ditt område reparerar dem den för 2295kr ink material, samma summa som ett nytt kort kostar, så de tycker jag du tar hjälp av 😊

[länk]
Vad händer om de andra modulen går sönder inom kort tid? Kan jag be dem byta båda nu direkt?
 
N Novishusaren skrev:
Vad händer om de andra modulen går sönder inom kort tid? Kan jag be dem byta båda nu direkt?
Fråga kan man alltid göra, vi bytte ibland modulerna när man ändå hade isär allting, då de inte riktigt kostar 2000 för Elx att köpa in så att säga 😊
 
  • Gilla
Novishusaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.